EPN-V2

BLA1100 Children's Development, Play and Learning 1 Course description

Course name in Norwegian
Barns utvikling, lek og læring 1
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytter, definert som kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse og ledelse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

· barns matematiske utvikling og barns språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv

· hvordan barn tilegner seg dialogferdigheter og hvordan de skaper mening med og uttrykker seg gjennom ulike tegnsystemer

· skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner med særlig vekt på samisk fortellertradisjon

· hvordan barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter har betydning for deres språklige og matematiske utvikling

· lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforsking og tenking

· estetiske og kroppslige aspekter ved barns språklige og matematiske utvikling

Ferdigheter

Studenten

· kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige-, tekstlige- og matematiske utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet

· er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning

· viser relasjonskompetanse og kan reflektere kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kolleger

· kan skape et inkluderende og variert lekemiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing og sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap, også i et flerkulturelt perspektiv

· kan lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper

· kan anvende digitale verktøy og medier i sitt pedagogiske arbeid med språk og matematikk i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

· kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere

· kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer

· er bevisst det språklige, litterære og matematiske lekemiljøets betydning for arbeid med danning, demokrati og likestilling

· mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten kan vise

  • kunnskap om barnehagens historie, egenart og utviklingstrekk
  • kunnskap om samarbeid mellom voksne og samspill mellom barn og voksne og mellom barn
  • kunnskap om fysisk og sosialt miljø i barnehagen
  • kunnskap om barns utvikling og ulike syn på barn, inkludert samisk kultur og tradisjon
  • kunnskap om barns ulike forutsetninger
  • kunnskap om barns behov for og evne til omsorg og barns lek, læring og danning
  • kunnskap om pedagogisk ledelse av didaktisk arbeid
  • kunnskap om observasjon og dokumentasjon av pedagogisk arbeid med barn
  • kunnskap om digitale verktøy og medier

Ferdigheter

Studenten kan

  • ta i bruk relevant kunnskap om barn, barns utvikling, lek, kultur og læring, og knytte kunnskapen til barn og miljøet i barnehagen
  • legge til rette for gode relasjoner og samspillsituasjoner mellom barn og voksne og mellom barn
  • vurdere egen væremåte og samspill med enkeltbarn og barnegruppe, og se væremåten og samspillet i forhold til fremtidig profesjonsrolle
  • anvende didaktisk kunnskap for å planlegge, legge til rette, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid
  • forstå sammenheng mellom lek, læring og utvikling ut fra relevante teorier og erfaringer
  • reflektere over sammenhenger mellom lek, læring og utvikling og egen praksis
  • lede, engasjere og motivere enkeltbarn og barnegrupper til allsidig lek og læring
  • viser evne til ledelse av seg selv i møte med barnehagen
  • kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn
  • studenten kan ta i bruk observasjon som redskap til refleksjon over seg selv

Generell kompetanse

Studenten kan

  • legge til rette for et deltakende leke- og læringsmiljø for alle barn i barnehagen
  • legge til rette for alle barns medvirkning i barnehagen
  • reflektere over hvordan synet på danning, omsorg, lek og læring virker inn på barnehagens praksiser og barns muligheter til helhetlig utvikling
  • delta aktivt i faglige refleksjonsprosesser
  • ta del i veiledningsprosesser knyttet til egen faglige utvikling
  • vurdere det enkelte barns muligheter til variert og allsidig lek sammen med andre
  • vurdere barnas samspill med hverandre i barnegruppa
  • reflektere over hva pedagogisk ledelse er i møte med barn og barnegrupper
  • kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis

Content

Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring.
  • Observasjon og dokumentasjon.
  • Barns rett til medvirkning.
  • Samspill og vennskap.
  • Barnehagens fysiske miljø.
  • Ledelse av barns læring i gruppe.
  • Digitale medier og verktøy.
  • Kjennskap til samisk barneoppdragelse.
  • Lede seg selv og barn
  • Didaktikk

Teaching and learning methods

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

· Individuell skriftlig innlevering, omfang 1200 ord +/- 10%. Studenten leverer en fagtekst om barns språkutvikling med utgangspunkt i en transkribert samtale. Det skal gis medstudentrespons via læringsplattform 150-200 ord. Transkripsjonen leveres som vedlegg til fagteksten. Det tilbys veiledning som del av undervisningen. Formålet er økt kunnskap om barns språkutvikling og erfaring med transkripsjon som verktøy for refleksjon.

· Skriftlig innlevering i gruppe, omfang 800 ord +/- 10%. Studentene leverer en fagtekst om barnelitteratur med utgangspunkt i bildebok, på sidemål. Formålet er økt kompetanse i samarbeid og økt kunnskap om barnelitteratur samt erfaring i bruk av sidemål.

· Individuell digital produksjon, varighet ca. 3-5 minutter. Studentene lager en multimodal tekst i samarbeid med barn, inspirert av barnelitteratur. Barnas bidrag skal komme tydelig frem. Formålet er økt kunnskap og erfaring i bruk av multimodale tekster og digital produksjon sammen med barn.

· Nettseminar om matematikk i barnehagen med utgangspunkt i observasjoner om barns egen målingsaktivitet fra barnehagen. Dette innebærer levering av observasjon maks 300 ord, medstudentrespons maks 300 ord, egenrefleksjon maks 300 ord og delta på faglig samtale med vurdering og tilbakemelding i grupper. Formålet er økt kunnskap og kompetanse om matematikk i barnehagen med særlig fokus på måling.

Obligatoriske aktiviteter

Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger

· Deltakelse i spillseminar i matematikk

Hensikten er å få øvelse i å se hvilke elementer ved tallforståelse som kan komme til uttrykk i ulike spill, både for småbarnsavdeling og for de større barna. Studentene blir kjent med ulike spill ved å spille dem, alle spill som innebærer tall og telling. Gjennom seminaret øves studentene opp i å reflektere over egen rolle og ta barnas perspektiv.

· Deltakelse i målingsseminar i matematikk

Hensikten er å erfare ulike måter å måle på, som kan overføres til barnehagen. Gjennom praktiske øvelser lærer studentene hvordan de kan møte barna i målingssituasjoner som kan ha ulik vanskegrad. Seminaret legger opp til refleksjon over egen rolle ved å møte barns opplevelser og utfordringer i ulike situasjoner.

· Deltakelse i praksisseminarer i tilknytting til praksisperioden

Hensikten er at studentene skal være forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente obligatoriske aktiviteter som arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse.

Arbeidskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

  • Individuelt skriftlig arbeid som bygger på innføringskurset første semester, omfang 700 ord +/- ti prosent.
  • Individuelt refleksjonsnotat om barns lek, læring, utvikling og danning, omfang 1000 ord +/- ti prosent.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Følgende aktiviteter må være gjennomført før eksamen kan avlegges:

  • Didaktikkseminar med praktiske øvelser knyttet til praksis.
  • Praksisforberedelse og/eller praksisoppsummering.

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

For utfyllende informasjon om krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen med utgangspunkt i pensumlitteraturen og praksiserfaringer, omfang 1400 ord +/- ti prosent. Varighet ti dager.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Grading scale

En intern og en ekstern sensor på begge delene.

Examiners

Kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Barns muntlige og skriftlige språkutvikling.
  • Barnekultur og barnelitteratur
  • Flerspråklighet
  • Måling og sammenlikning.
  • Tall og tallforståelse.
  • Pedagogens rolle i arbeid med språk, tekst og matematikk
  • Ledelse av barn og medarbeidere