Programplaner og emneplaner - Student
BIOPRA2 Practical and Employable Skills Course description
- Course name in Norwegian
- Bioingeniørfaglig praksis
- Study programme
-
Biomedical Laboratory Sciences Programme
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course deals with the professional role and work of medical laboratory technicians. It is essential that medical laboratory technicians have knowledge of their role and the role of laboratory medicine in the health services. Students will develop qualifications in medical laboratory sciences enabling them to practice in this field. The course places emphasis on linking learning to authentic work situations and issues under the supervision of experienced medical laboratory technicians with relevant expertise.
Required preliminary courses
Passed the first and second years of the programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of
- describing how laboratory activities at the practical training institution are significant to the health service and discussing the medical laboratory technician's professional role
- explaining the principles of a selection of analyses and investigations performed at the practical training institution
- describing the relevant quality assurance systems and discussing the responsibilities and duties of medical laboratory technicians in quality assurance work
- describing the purpose of and systematics relating to improvement projects
- describing the legal basis of medical laboratory activities
Skills
The student is capable of
- performing relevant laboratory analyses and investigations in accordance with regulations
- mastering a selection of medical laboratory science tasks at the practical training institution
- assessing the reliability and medical probability of laboratory results
- documenting his/her own laboratory work
- following the framework for the content of and how to write assignments
- demonstrating careful use of referencing and use of sources
General competence
The student is capable of
- providing professional justifications, asking critical questions and seeing a case from more than one perspective
- complying with laws and regulations governing the field
Teaching and learning methods
Dette emnet tilbys ikke studieåret 2022/23. Studentene skal gjennomføre et prosjekt innenfor et gitt tema. Studentene skal gjennomføre et prosjekt innenfor et gitt overordnet tema. Temaet vil være inspirert av samfunnsaktuelle eller fremtidige utfordringer og kan variere fra år til år. Innenfor temaet kan studentene definere egne problemstillinger eller hente inspirasjon fra en liste med forhåndsdefinerte problemstillinger. Sluttproduktet skal være en fysisk prototyp. Studentene skal tilegne seg kunnskaper innen samarbeid, prosjektarbeid, materialbruk og rapid prototyping.
Studentene vil bli inndelt i grupper. Gruppene settes sammen på en måte som legger til rette for tverrfaglig samarbeid. Verktøy, utstyr og materialer i OsloMet Makerspace står til studentenes disposisjon.
Course requirements
Ingen utover opptakskrav.
Assessment
Practical training
- Assessment content: Criteria for practical training
- Form of assessment: Midway and final assessment
Exam
Practical training must be passed in order to take the exam.
- Exam content: The learning outcomes
- Exam form: Individual home exam, 2,500-3,500 words
Permitted exam materials and equipment
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hensiktsmessig gjennomføring av prosjektarbeid og problemløsning i gruppe
- har innsikt i produktutvikling, fra idé til prototype eller ferdig produkt
- kjenner bruksområdene til verktøyene som finnes i Makerspace
Ferdigheter
Studenten:
- kan gjennomføre produktutvikling fra idé til prototyp for et fysisk eller digitalt produkt
- kan bruke utvalgte verktøy i Makerspace
- kan regulere egen fremdrift i prosjektgjennomføringen
- kan kommunisere egen spesialisert fagkunnskap til ei tverrfaglig gruppe
Generell kompetanse
Studenten:
- har kunnskap og ferdigheter til å velge ut relevante materialer, metoder og redskaper
- kan arbeide i tverrfaglige grupper og ser sammenhenger på tvers av disipliner
- behersker metoder for utforming og gjennomføring av prosjekter
- kan formidle problemstilling, idé og produkt til andre
Grading scale
Undervisning er lagt opp som fire obligatoriske samlinger, og obligatorisk veiledning, samt med frivillige kurs og temaforelesninger.
Emnet innledes med en obligatorisk oppstartsamling hvor det gis praktisk informasjon, studentene blir inndelt i grupper og får tildelt prosjekt. Hver gruppe får en veileder, som skal følge opp gruppen og hjelpe i utviklingen av det ferdige produktet.Gruppene settes sammen på en måte som legger til rette for tverrfaglig samarbeid. Gjennom semesteret tilbys kurs og samlinger med relevant innhold for oppgaven. Verktøy, utstyr og materialer i OsloMet Makerspace står til gruppenes disposisjon.
Gjennom de første ukene skal studentene snevre inn prosjektbeskrivelsen og levere en liste med målbare leveranser samt en foreslått tidslinje og eventuelle behov for ressurser/ opplæring.
I løpet av semesteret vil studentene presentere sin idé til hele klassen. På siste samling presenteres et ferdig produkt som beskrevet nedenfor.
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Obligatorisk deltagelse på 75% av samlingene samt delta på tre veiledninger med sin prosjektgruppe. Fravær fra oppstartssamlingen krever sykemelding eller forhåndsgodkjenning.
- Detaljert prosjektbeskrivelse etter mal, samt spesifisering av nødvendige ressurser
- Presentasjon av prosjektplan i samling nr. 2
- Statusrapport, inkludert endringer i prosjektbeskrivelsen, leveres før samling 3
- Det er også krav om at samtlige studenter deltar på minst tre veiledninger gjennom semesteret.