Programplaner og emneplaner - Student
BIOPRA2 Practical and Employable Skills Course description
- Course name in Norwegian
- Bioingeniørfaglig praksis
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om stress- og krisereaksjoner hos pasienter, pårørende og helsepersonell
- kan identifisere etiske og kommunikative problemstillinger
- kan identifisere problemstillinger relatert til holdninger knyttet til helsearbeid i et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om konflikter og konflikteskalering
- har kunnskap om konflikthåndtering i møte med pasienter med alvorlig psykisk sykdom
- har kunnskap om konflikthåndtering i situasjoner med trusler om vold
- har kunnskap om konflikthåndtering knyttet til ruspåvirket adferd
- har kunnskap om nødrett, nødverge og grenseflate mellom paramedic og politi
- har kjennskap til kvalitativ metode
Ferdigheter
Studenten
- kan, ved hjelp av simulerte situasjoner, gi dødsbudskap og annet alvorlig budskap til enkeltpersoner eller grupper på en respektfull og omsorgsfull måte
- kan, ved hjelp av simulerte case, velge relevant kommunikasjons- og konflikthåndteringsstrategi, samt få trening og erfaring i grensesetting
- kan bearbeide og anvende kvalitative forskningsresultater i skriftlig framstilling
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til å gjenkjenne og reflektere over etiske og kommunikative utfordringer i møte med mennesker i krise
- har evne til å gjenkjenne eventuelle konfliktfylte situasjoner og forebygge at disse eskalerer
Required preliminary courses
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper, seminarer og selvstudier.
Praksis
Simulerings- og ferdighetstrening knyttet til konfliktsituasjoner og overbringelse av dødsbudskap og annet alvorlig budskap.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for hvilken betydning laboratorievirksomhet på praksisstedet har i helsetjenesten og drøfte bioingeniørens yrkesrolle
- forklare prinsippene for utvalgte analyser og undersøkelser som utføres på praksisstedet
- beskrive aktuelle kvalitetssikringssystem og drøfte bioingeniørens ansvar og oppgaver i kvalitetsarbeidet
- forklare hensikten med og beskrive systematikken i forbedringsprosjekter
- gjøre rede for det rettslige grunnlag for medisinsk laboratorievirksomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre aktuelle laboratorieanalyser og undersøkelser forskriftsmessig
- mestre utvalgte bioingeniørfaglige oppgaver på praksisstedet
- vurdere laboratorieresultatenes pålitelighet og medisinske sannsynlighet
- dokumentere eget laboratoriearbeid
- følge rammer for oppgaveskriving og oppgavetekst
- vise nøyaktighet i forhold til kildehenvisninger og kildebruk
Generell kompetanse
Studenten kan
- gi faglige begrunnelser, stille kritiske spørsmål og se en sak fra flere perspektiv
- forholde seg til lover og regler som er styrende for virksomheten
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent deltakelse på seminarer og i studiegrupper.
- Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening.
- Skriftlig studieoppgave i gruppe på inntil tre studenter, 2000 ord (+/- 10 prosent)
Course requirements
Hjemmeeksamen over tre dager i gruppe på inntil tre studenter, 3000 ord (+/- 10 prosent).
Assessment
Gradert skala A-F.
Grading scale
Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor vil delta i utarbeidelsen av eksamensoppgave og vurderingskriterier.
Examiners
Praksis
- Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer ved høgskolen.
Eksamen
- Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier.