EPN-V2

BIOPRA1 Medical Biochemistry Practice Course description

Course name in Norwegian
Praksis i medisinsk biokjemi
Study programme
Biomedical Laboratory Sciences Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om generelle patologiske prosesser (1B)
  • kan forklare årsaker til og symptomer ved sykdommer og skader knyttet til undersøkelser i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet (1B)
  • har kjennskap til ulike behandlingsformer ved aktuelle sykdommer og skader (1B)
  • kan forklare de vanligste mikroorganismers forekomst og vekst, og hvordan sykehusinfeksjoner kan forbygges (1B)
  • kan gjenkjenne tydelig patologi i skjelett- og thoraxbilder (1B, 3F)
  • har kunnskap om norske retningslinjer for strålevern (1E)
  • kan forklare ALARA-prinsippet (As Low As Reasonably Achievable) (1E)
  • har kjennskap til sentrale yrkesetiske utfordringer (1E)
  • har innsikt i hvordan ivareta pasienter med bevegelses- og respirasjonsproblemer (3A)
  • har innsikt i observasjon som ledd i pasientomsorg (3A)
  • har kunnskap om bildekriterier ved skjelett- og thoraxundersøkelser (3F)
  • kan forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av gjennomlysingsapparatur (3C)
  • har kunnskap om hvordan pasient- og bildeinformasjonssystemer fungerer, RIS og PACS (3D)
  • har kunnskap om hvordan pasient- og bildeinformasjonssystemene RIS og PACS fungerer (3D).

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende medisinsk nomenklatur (1B)
  • beskrive hvordan ergonomiske teknikker anvendes (3A)
  • bruke av konvensjonell røntgenapparatur (3C)
  • anvende kunnskap om eksponeringsteknikk (3E)
  • anvende kunnskap om faktorer som påvirker stråledose og bildekvalitet (3E)
  • vise ferdigheter innen enkelte skjelett- og thoraxundersøkelser og gi faglige begrunnelser for hvordan disse utføres (3F)
  • anvende fagterminologi som benyttes i skjelett- og thoraxprotokoller (3F)

Required preliminary courses

Det veksles mellom forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier. Ferdighetstreningene omhandler i hovedsak thorax- og skjelettundersøkelser, bildebehandling, bildeanalyse, ergonomi/forflytningsteknikk og en test hvor studenten skal kunne vise og forklare utførelsen av en røntgenundersøkelse.

Learning outcomes

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Teaching and learning methods

Work and teaching methods used in the course are practical training, lectures and project work. Practical training is carried out over eight weeks at a medical biochemistry laboratory, where the students will perform the work of a medical laboratory technician relevant to the practical training institution in question. Students will complete a project on the topic of communication and ethics.

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can be awarded final practical training approval and take the exam:

  • a minimum of 90% attendance during the period of practical training
  • a minimum of 80% attendance in scheduled project work

Assessment

Gradert skala A-F

Permitted exam materials and equipment

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Grading scale

Pass/fail

Examiners

Practical training: The midway and final assessments are made by the practical training supervisor and the contact lecturer at OsloMet. The final decision on whether the course is approved or not is made by the university.

Exam: All answer papers are assessed by two internal examiners. An external examiner contributes to the preparation of the question papers and assessment criteria.