EPN-V2

BIOBPRA2 Practical and Employable Skills Course description

Course name in Norwegian
Bioingeniørfaglig praksis
Study programme
Biomedical Laboratory Sciences Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

The course gives an introduction to the biomedical laboratory science profession, and will connect the biomedical medical science discipline to the fundamental values that are common to all health professions. A holistic view of people is a key element, as is respect for people’s integrity, autonomy and right of co-determination. The course covers basic knowledge about health professions and topics that form a common frame of reference for practising the various professions, for instance health legislation, communication and cooperation. Biomedical laboratory scientists’ professional practice will be elucidated with examples relating to ethics, duty of confidentiality and consent. The course also gives an introduction to the biomedical laboratory scientists’ work in the laboratory, blood sample collection, pre-analytical conditions and laboratory analyses’ role in the health service.

Required preliminary courses

  • Passed first and second year or equivalent of the Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences, or
  • Admitted to the Complementary Education in Biomedical Laboratory Science

Learning outcomes

Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger, filmvisninger, prosjektarbeid, gruppearbeid, seminarer, praktisk arbeid med mer. Studentene må regne med å utføre mye praktisk arbeid i grupper og individuelt. Den enkelte student må innstille seg på at det også kan være;nødvendig å avsette tid til studiearbeid på ettermiddagen og kvelden.

Undervisningen er organisert slik at det både gis felles teoriforelesninger gjennom hele semesteret, samt undervisning gruppevis.

Alle emnene består av arbeidskrav som må være godkjent før man kan fremstilles seg til vurdering. Det forventes at studentene trekker med seg medieteoretisk refleksjon i det praktiske arbeidet med medieproduksjoner.

Content

The course consists of the following subject areas, specified below as the number of credits:

External practical training at a laboratory, 10 credits

Teaching and learning methods

Work and teaching methods comprise seminars and external practical training.

The students must undergo seven weeks of supervised external practical training in a medical laboratory.

Course requirements

Work and teaching methods include lectures and group assignments. The students practise taking blood samples and learn about pertaining waste procedures.

Assessment

In order to be permitted to take the exam, the following must have been approved:

  • a minimum of 80 per cent attendance in scheduled group work
  • completed blood sample collection course
  • completed e-learning course in waste management

Permitted exam materials and equipment

No aids are permitted.

Grading scale

Det er avsluttende vurdering av hvert emne.

Vurderingsformer som benyttes i studiet, inkluderer teoretiske og/eller praktiske semesteroppgaver, skoleeksamen, mappevurdering, hjemmeeksamen, muntlig høring og rapport. Det vil i de fleste emner kreves deltagelse i den organiserte undervisningen for at studenten skal kunne besvare oppgaver ved avsluttende vurdering på en tilfredsstillende måte. Med mindre annet er oppgitt under overskriften Vurdering i emneplanene, kan eksamensbesvarelser leveres på norsk, dansk, svensk eller engelsk.

Alle skriftlige besvarelser skal følge retningslinjer gitt i fagtekstmal ved Institutt for journalistikk og mediefag.

Ved avsluttende vurdering av hvert emne benyttes vurderingsuttrykk bestått/ikke bestått eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Hvilken vurderingsform og hvilket vurderingsuttrykk som benyttes, framgår av beskrivelsen av hvert emne.

I emner hvor den avsluttende vurderingen består av to deler, danner del 1 grunnlag for karakteren, mens karakteren kan justeres ett trinn opp eller ned i en muntlig høring i del 2.

Når en praktisk produksjon og/eller en oppgave gitt som arbeidskrav i et emne er tilknyttet en avsluttende vurdering, skal studenten som regel utarbeide et refleksjonsnotat. Et refleksjonsnotat er en metoderapport med drøfting i lys av pensum, der studentene skal beskrive og vurdere det de har jobbet med.

I tilfeller hvor det i den avsluttende vurderingen inngår en oppgave opprinnelig gitt som arbeidskrav, er arbeidskravet å anse som et forarbeide til mappevurdering. Studenten kan gjøre endringer i teksten før innlevering.

Ny/utsatt eksamen

Dersom ikke annet fremkommer av emneplanen, må både vurderingsdel 1 og 2 tas på nytt ved ny/utsatt eksamen.

Sensorordninger

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Examiners

The course consists of the following subject areas, specified below as the number of credits:

  • Ethics, profession and health legislation: 3 credits
  • Communication and interaction: 2 credits

Overlapping courses

10 credits overlap with the course BIOPRA2 Practical and Employable Skills