Programplaner og emneplaner - Student
BIOB3900 Research and Development in Biomedical Laboratory Science - Bachelor`s Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bioingeniørfaglig forsknings- og utviklingsarbeid - bacheloroppgaven
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
- Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 4.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før FoU-oppgaven kan leveres til sensur:
- Innlevering av et notat på 400 ord +/- ti prosent om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
- Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- ti prosent.
- Individuell skriftlig prøve under tilsyn på OsloMet, om geometri, måling og bevis og teoribygging i matematikk. Ingen hjelpemidler. Varighet: 3 timer.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse knyttet til FoU-oppgaven:
- Deltakelse på undervisning om utdanningsvitenskap og metode, forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
- Deltakelse på undervisning i akademisk skriving og IKT.
- Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
- Deltakelse på delingskonferanse med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.
Mer om krav til deltakelse i undervisningen er beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen.
Required preliminary courses
Individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- ti prosent leveres elektronisk innen oppgitt frist. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på høgskolens læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke-bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen i Emne 4 er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- is familiar with scientific methods for research and development activity in the biomedical laboratory sciences field
- has knowledge of research and development work in an area of biomedical laboratory sciences
- is familiar with general research ethics issues of relevance to R&D projects in the biomedical laboratory sciences field
- is familiar with the laws and regulations that regulate the establishment, approval and use of biobanks in the field of medicine and health
- is familiar with risk assessments relating to the storage of personal data in R&D projects and methods for following this up in a systematic manner
Skills
The student
- can make plans for and carry out an R&D project relating to biomedical laboratory sciences under supervision and in accordance with ethical requirements and guidelines
- can obtain, critically assess and integrate relevant subject matter in his/her own project work
- can understand and apply statistical methods that are relevant in biomedical laboratory sciences literature in his/her own project work
- can use relevant scientific methods and assess the strengths and weaknesses of the methods applied in his/her own project
- can document and disseminate knowledge of biomedical laboratory sciences through oral and written presentations in Norwegian
- can demonstrate accuracy in referencing and use of sources
General competence
The student
- can participate in the planning and completion of an R&D project related to biomedical laboratory sciences in binding cooperation with others
- can demonstrate independent academic and ethical reflection in areas of biomedical laboratory sciences, particularly in relation to interpreting and evaluating the results achieved during work on the bachelor’s thesis
Content
The course consists of the following subject areas, specified below as the number of credits:
- Theory of science, research methodology and ethics, 3 credits
- Biomedical laboratory sciences subjects, 17 credits
Teaching and learning methods
Work and teaching methods include lectures, seminars, peer assessment and bachelor's thesis in groups.
Projects are normally carried out in groups of 3-4 students. The groups will have an academic supervisor when working on the thesis. In addition, the groups will be offered writing supervision at the university of up to eight hours. The writing supervision is to help students to structure their thesis. The students will also assess each other’s texts in the work with the bachelor’s thesis.
Students meet for seminars during the period they are working on the bachelor's thesis. There will be a start-up seminar and differently themed seminars relevant for the completion of the bachelor’s thesis. At the end of the period, the students will meet to present their theses to each other.
Detailed guidelines for the bachelor’s thesis will be published in the learning platform.
Course requirements
In order to be permitted to take the exam, the following must have been approved:
- oral presentation of a bachelor’s project in groups, up to 25 minutes per group
Assessment
Written bachelor’s thesis in groups normally comprising 3-4 students, up to 9,000 words.
Resit exam: If the bachelor’s thesis is awarded a fail grade, the students have the right to submit a reworked version of the thesis once.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Grading scale
Grade scale A-F
Examiners
All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Overlapping courses
15 credits overlap with the course BIO3900 Bachelor’s Thesis.