Programplaner og emneplaner - Student
BIOB3210 Genetics and Molecular Diagnostics Course description
- Course name in Norwegian
- Genetikk og molekylær diagnostikk
- Study programme
-
Biomedical Laboratory Sciences Programme
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The student must have been admitted to the study programme.
Required preliminary courses
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can explain the structure of atoms and how the properties of the elements are decided by electron configurations
- can explain the chemical structure of molecules, ions and metals by looking at the most important types of chemical bonding
- can explain the reactivity of substances based on thermodynamic and kinetic principles
- can explain the classification of substances in organic chemistry and how the different substances react
- can explain the chemical and physical principles behind key chemical analysis methods
- can explain measurement uncertainty for selected measurement methods
Skills
The student
- can convert units of measurement relating to mass, volume, temperature, amount and concentration of substances
- can name molecules and ionic bonds
- can conduct fundamental stoichiometric calculations and equilibrium calculations in chemical reactions
- can make the necessary calculations to create solutions with the desirable concentration
- has fundamental skills in practical laboratory work, including the correct use of weights and volumetric equipment
General competence
The student
- can identify the connection between fundamental chemistry and biomedical analysis methods
- can describe safety procedures and handling chemicals in a responsible manner
Learning outcomes
In order to be permitted to take the exam, the following must have been approved:
- a minimum of 90 per cent attendance in laboratory teaching
- an individual digital test
Content
- 7 credits overlap with the course BIO1100 Fundamentals of Biomedical: Analysis - Chemistry, Analytical Techniques and Statistics
- 10 credits overlap with the course BIOB1100 Chemistry - The Basis for Biomedical Analysis
Teaching and learning methods
Supervised individual written exam, 4 hours.
Course requirements
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte helsetjenestens organisering og intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder, egenart og samfunnets utvikling
- kan drøfte aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer intensivsykepleierens arbeid
- kan drøfte pasientens og pårørendes psykososiale behov, helsekompetanse og mestringsstrategier i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- kan vurdere ulike metoder for kommunikasjon med pasient og pårørende ved kritisk sykdom
- kan drøfte prinsipper om personsentrert og familiesentrert omsorg
- kan drøfte betydningen av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet
- kan kritisk vurdere ulike systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for å identifisere pasientens ressurser, problemer og behov, og forverret tilstand
- kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester
- kan analysere behandlingsbegrensninger og symptomlindring ved palliasjon
- kan drøfte etiske refleksjonsmodeller og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde pasienter
- kan drøfte fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold
- kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
- kan drøfte kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
- kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
- kan drøfte pasientsikkerhetskultur, risikofaktorer i helsetjenesten, og tiltak for å fremme pasientsikkerhet
- kan drøfte lover, forskrifter og forordninger som regulerer bruk av digitale verktøy i intensivmedisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan drøfte intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
- kan drøfte ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
- kan drøfte forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie
- kan drøfte kunnskapsbasert praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie
- kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
- kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
- kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
- kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av intensivsykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan kommunisere og fremme intensivsykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
- kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
- kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av intensivsykepleie
- kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
- kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen intensivsykepleie
Assessment
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Permitted exam materials and equipment
Grade scale A-F.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Gradert skala A-F.
Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.
Overlapping courses
10 studiepoeng overlappende med INTEN6100/MINT5100.