Programplaner og emneplaner - Student
BIOB2000 Medical Biochemistry Course description
- Course name in Norwegian
- Medisinsk biokjemi
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
The course deals with blood sample analysis using chemical, enzymatic and immunological methods to detect biochemical changes in the body. Emphasis is placed on laboratory skills and knowledge of methods, measurement principles and the relevance and medical significance of different laboratory investigations. Knowledge of medical biochemistry and laboratory analysis is important, since test results are used in the diagnosis and treatment of disease in patients.
-
Required preliminary courses
- Passed first year or equivalent of the Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences, with the exception of the course BIOB1060
or
- Admitted to the Complementary Education in Biomedical Laboratory Science
-
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:
Knowledge
The student
- can describe the basic methods used in medical biochemistry, such as enzyme activity measurements, enzyme substrate measurements and immunoassay
- can describe factors that can affect measurements and analysis results in general
- can explain the structure and measuring principles of selected analytical automated devices
- can explain the reaction sequences of analyses and calculate results based on these
- can describe analytical monitoring of the quality of biochemical analyses
- is familiar with how information technology and automation systems are used in laboratories in medical biochemistry
- can explain what is meant by laboratory information systems (LIS), middleware systems and management systems for analysis instruments
Skills
The student
- can use relevant documents such as procedures, product information and method applications
- can assess the quality of sample material
- can make plans for and carry out own laboratory work
- can assess the reliability of analysis results based on biochemical, methodological and technical knowledge
- can perform start-up, daily maintenance and quality control of selected instruments in the course
- can perform manual laboratory analyses
- can follow procedures for manual analysis and automated analysis processes
-
Content
Bachelorstudiet i bioingeniørfag er en treårig profesjonsutdanning (180 studiepoeng). Fullført studium kvalifiserer til bachelorgrad i bioingeniørfag (Bachelor’s Degree in Biomedical Laboratory Sciences) og gir grunnlag for autorisasjon som bioingeniør i henhold til Lov om helsepersonell § 48.
Programplanen for studiet er utarbeidet i henhold til forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger og forskrift om nasjonal retningslinje for bioingeniørutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet. Studiet har hjemmel i lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Bioingeniørens arbeidsoppgaver spenner fra det rutinemessige til bioingeniørfaglig forskning og utviklingsarbeid. Bioingeniører undersøker blod og andre kroppsvæsker, og celler og vev fra pasienter for å fremskaffe pålitelige prøveresultater som hjelp i diagnostikk, forebygging og behandling av sykdommer. De ser etter mikroorganismer, teller celler, gjør målinger av medikamenter, kjemiske og biologiske komponenter. De gjør genanalyser, preparerer prøver og ser etter endringer i celler og vev. Det er også bioingeniørene som gjør nødvendige laboratorieundersøkelser i forbindelse med blodtransfusjoner og transplantasjoner.
Bioingeniørene har ansvar for at det blir gitt ut riktige svar på laboratorieundersøkelsene til rett tid. De har nødvendig kunnskap om prøvemateriale, laboratorieteknikker, metoder og analytiske og biologiske prosesser slik at de kan vurdere prøveresultatenes kvalitet og medisinske betydning. Nøyaktighet og ærlighet i laboratoriearbeidet er grunnleggende forutsetninger for yrkesutøvelsen.
I bioingeniøryrket kombineres metodekunnskap, medisinsk kunnskap og teknologisk kompetanse. Anvendelse av alt fra enkle pasientnære instrumenter til avansert laboratorieutstyr, automasjonssystemer og informasjonsteknologi, inngår i yrkesutøvelsen.
Bioingeniøryrket har en naturvitenskapelig og helsefaglig forankring. Bioingeniøren utøver sitt fag og yrke på et verdigrunnlag som er felles for alle helsearbeidere. Et overordnet mål for bioingeniørutdanningen er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som i tverrfaglig samarbeid bidrar til diagnostikk, utredning og oppfølging av sykdom med pasienten i sentrum.
Store deler av studiet består av praktiske laboratorieoppgaver som foregår i universitetets laboratorier. Studentene har også praksis ved ulike sykehus- og forskningslaboratorier i regionen. OsloMet - storbyuniversitetet har med sin beliggenhet i Oslo god tilgang på kompetanse innenfor de aktuelle fagområdene.
Relevans for arbeidsliv
Bioingeniørstudiet kvalifiserer for arbeid innen alle typer medisinske laboratorier, innen medisinsk industri, miljørettet helsevern, smittevern og medisinsk forskning. De fleste bioingeniører arbeider i medisinske laboratorier på sykehus og i primærhelsetjenesten.
Relevans for videre utdanning
En bachelorgrad i bioingeniørfag kvalifiserer for opptak til en rekke masterstudier. Spesielt relevant kan være masterstudier innen helsefag og biomedisin.
-
Teaching and learning methods
Work and teaching methods comprise lectures, group work and laboratory work, individually and in groups.
The students carry out manual analysis, and analysis and maintenance work on automated analytical devices. The students write individual logs for all laboratory assignments in order to focus on their own work process.
-
Course requirements
In order to be permitted to take the exam, the following must have been approved:
- a minimum of 90 per cent attendance in laboratory teaching
-
Assessment
Supervised individual written exam, 3 hours
-
Permitted exam materials and equipment
Calculator.
-
Grading scale
Grade scale A-F
-
Examiners
All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
-
Overlapping courses
10 credits overlap with the course BIO2000 Medical Biochemistry and Laboratory Diagnosis