EPN-V2

BIOB1500 Laboratory Technology and Quality Assurance Course description

Course name in Norwegian
Laboratorieteknologi og kvalitetssikring
Study programme
Biomedical Laboratory Sciences Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

The course comprises fundamental methods and laboratory techniques that are key in medical laboratories, and build on knowledge about quality assurance from previous courses. The students acquire practical experience of using different methods and quality assurance of these methods through laboratory work.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

Knowledge 

The student 

  • can explain fundamental methods, such as spectrophotometry, polymerase chain reaction (PCR), chromatography, mass spectrometry and flow cytometry
  • can give an account of the structure and measuring techniques of selected instruments
  • is familiar with quality assurance systems in laboratory work including accreditation
  • is familiar with different sources of error and how they contribute to uncertainty in analysis results
  • can describe selected methods used in point of care analysis and self-testing and how these are quality assured.

Skills 

The student

  • can perform fundamental biomedical analyses and use analysis instruments that are available in the course in an independent manner
  • can follow procedures and creating his/her own simple procedures
  • has basic skills in assessment of quality controls
  • can assess which pipette techniques are suitable for different sample materials
  • can control and adjust pipettes
  • can adjust and use a microscope and perform basic maintenance

General competence

The student 

  • can understand and perform basic laboratory work pursuant to given procedures in a manner that is accurate and assures quality

Content

Ingen

Teaching and learning methods

Work and teaching methods include lectures, seminars and laboratory work. 

Digital learning resources are made available for students before the laboratory sessions. The time in the laboratory is therefore generally not used to demonstrate how to solve the assignments. 

Course requirements

In order to be permitted to take the exam, the following must have been approved: 

  • a minimum of 90 per cent attendance in laboratory teaching
  • laboratory reports in accordance with specified criteria

Assessment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkespedagogisk forskning
  • innsikt i teorier om yrkeskunnskap, yrkes- og profesjonslæring, arbeidets sosiale og faglige organisering, arbeid, yrke og yrkeskultur relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv, og deres betydning i yrkespedagogisk forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av samfunnets, yrkenes og bedriftenes kompetansebehov som grunnlag for utdanningsvirksomhet
  • kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkespedagogiske feltet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere sentrale yrkespedagogiske utfordringer og bidra til forskning, utvikling og endring av utdanning i skole og arbeidsliv
  • kan gi overblikk over det yrkespedagogiske kunnskapsfeltet og problematisere dets kunnskapsteoretiske premisser i yrkesfaglig kontekst

Permitted exam materials and equipment

Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Det er forventet at studentene deltar aktivt i alle deler av undervisningen.

Grading scale

Studentene forventes å lese gjennom pensumlitteraturen før emnet for å kunne delta aktivt i diskusjoner.

Examiners

Kandidaten forbereder en femten minutters muntlig presentasjon av yrkespedagogiske spørsmål som hun / han finner særlig interessante, basert på kurslitteraturen. Presentasjonen kan være på norsk, dansk, svensk eller engelsk. Etter presentasjonen vil det være en fem til ti minutters sekvens hvor kandidaten svarer på spørsmål fra eksaminatorene.

Ny og utsatt eksamen

I tilfelle av ikke bestått eksamen eller gyldig fravær kan studenten få en ny eller utsatt eksamen under samme betingelser.

Overlapping courses

Læringsutbyttebeskrivelsene utgjør kriteriene for vurdering. Vurderingsuttrykket er «bestått» eller «ikke bestått».