Programplaner og emneplaner - Student
BIOB1500 Laboratory Technology and Quality Assurance Course description
- Course name in Norwegian
- Laboratorieteknologi og kvalitetssikring
- Study programme
-
Biomedical Laboratory Sciences Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course comprises fundamental methods and laboratory techniques that are key in medical laboratories, and build on knowledge about quality assurance from previous courses. The students acquire practical experience of using different methods and quality assurance of these methods through laboratory work.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can explain fundamental methods, such as spectrophotometry, polymerase chain reaction (PCR), chromatography, mass spectrometry and flow cytometry
- can give an account of the structure and measuring techniques of selected instruments
- is familiar with quality assurance systems in laboratory work including accreditation
- is familiar with different sources of error and how they contribute to uncertainty in analysis results
- can describe selected methods used in point of care analysis and self-testing and how these are quality assured.
Skills
The student
- can perform fundamental biomedical analyses and use analysis instruments that are available in the course in an independent manner
- can follow procedures and creating his/her own simple procedures
- has basic skills in assessment of quality controls
- can assess which pipette techniques are suitable for different sample materials
- can control and adjust pipettes
- can adjust and use a microscope and perform basic maintenance
General competence
The student
- can understand and perform basic laboratory work pursuant to given procedures in a manner that is accurate and assures quality
Content
Ingen
Teaching and learning methods
Work and teaching methods include lectures, seminars and laboratory work.
Digital learning resources are made available for students before the laboratory sessions. The time in the laboratory is therefore generally not used to demonstrate how to solve the assignments.
Course requirements
In order to be permitted to take the exam, the following must have been approved:
- a minimum of 90 per cent attendance in laboratory teaching
- laboratory reports in accordance with specified criteria
Assessment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkespedagogisk forskning
- innsikt i teorier om yrkeskunnskap, yrkes- og profesjonslæring, arbeidets sosiale og faglige organisering, arbeid, yrke og yrkeskultur relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv, og deres betydning i yrkespedagogisk forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av samfunnets, yrkenes og bedriftenes kompetansebehov som grunnlag for utdanningsvirksomhet
- kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkespedagogiske feltet
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere sentrale yrkespedagogiske utfordringer og bidra til forskning, utvikling og endring av utdanning i skole og arbeidsliv
- kan gi overblikk over det yrkespedagogiske kunnskapsfeltet og problematisere dets kunnskapsteoretiske premisser i yrkesfaglig kontekst
Permitted exam materials and equipment
Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Det er forventet at studentene deltar aktivt i alle deler av undervisningen.
Grading scale
Studentene forventes å lese gjennom pensumlitteraturen før emnet for å kunne delta aktivt i diskusjoner.
Examiners
Kandidaten forbereder en femten minutters muntlig presentasjon av yrkespedagogiske spørsmål som hun / han finner særlig interessante, basert på kurslitteraturen. Presentasjonen kan være på norsk, dansk, svensk eller engelsk. Etter presentasjonen vil det være en fem til ti minutters sekvens hvor kandidaten svarer på spørsmål fra eksaminatorene.
Ny og utsatt eksamen
I tilfelle av ikke bestått eksamen eller gyldig fravær kan studenten få en ny eller utsatt eksamen under samme betingelser.
Overlapping courses
Læringsutbyttebeskrivelsene utgjør kriteriene for vurdering. Vurderingsuttrykket er «bestått» eller «ikke bestått».