Programplaner og emneplaner - Student
BIOB1400 Hematology Course description
- Course name in Norwegian
- Hematologi
- Study programme
-
Biomedical Laboratory Sciences Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Hematology is the study of blood and blood diseases. This is a basic hematology course, focusing on the blood cells’ development, function and morphology, and the most important blood diseases. The course will give students a foundation for analysing hematology and coagulation samples, and for quality assuring, interpreting and assessing test results.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has knowledge of the structure and function of the different blood cells
- can characterise blood cells in a non-pathological blood sample and describe the selected pathological cells/conditions
- can describe the principles for different methods of measuring selected hematology and coagulation analyses
- can describe the significance of different analyses for diagnosis and treatment
- can explain the principle for manual counting and differentiation of blood cells
- can explain different sources of error relating to hematological analyses and how the sources of error can affect the results
- can explain the hemostasis mechanism
- can describe some blood diseases
Skills
The student
- can carry out regular manual and automatic hematology and coagulation analyses
- can perform start-up, daily maintenance and quality control of hematology and coagulation instruments
- can identify and characterise normal and certain pathological cells/conditions in the blood by means of manual and digital morphology
- can assess and assure the quality of sample materials and test results
- can assess and interpret scattergrams (plots) from automatic cell counters
- can interpret test results in conjunction with other parameters
General competence
The student
- can make plans for and carry out own laboratory work by using relevant documents such as procedures, product information and method applications
Content
Arbeid- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid, litteratur-/kildestudier, individuell veiledning.
Teaching and learning methods
Work and teaching methods used are lectures, group work, peer assessment and laboratory work individually and in groups.
Parts of the teaching used is the ‘flipped classroom’, where digital learning resources will be made available to students in advance and the time they spend at the university will be used to work on assignments and group work. Digital learning resources are also used in the form of practical assignments in digital morphology.
Course requirements
In order to be permitted to take the exam, the following must have been approved:
- a minimum of 90 per cent attendance in laboratory teaching
Assessment
Supervised individual written exam, combination of multiple choice and free text assignments, 3 hours.
Permitted exam materials and equipment
Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesfagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov. Femte semester er studiets internasjonale semester der det legges til rette for at studenter kan gjennomføre relevant yrkespraksis eller studieemner i utlandet.;;
Grading scale
For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og nyere nasjonal og internasjonal forskning innen yrkesutøvelsen med fokus på fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet;
- har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen nasjonalt og internasjonalt;;
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt;
;
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre et yrkespedagogisk utviklingsarbeid i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte;
- kan vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
- kan orientere seg i faglitteraturen, forskningsresultater og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til forskningsmetode, utviklingsarbeid og fordypning i eget yrkesfagområde
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå;;
- kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen;
- kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag
- kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi innen eget programområde
Overlapping courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
Arbeidskrav 1
Studentene skal levere et individuelt dokument om nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde som kan få betydning for yrkesutøvelse, kompetanse, bærekraftig utvikling og opplæringsbehov. Arbeidskravet skal inkludere samtaler med sentrale aktører i eget yrke og utdanningsprogram. Omfang: 1000 ord +/- 10 %.;Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget yrke eller;utdanningsprogram;for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt. I tillegg skal studentene få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.
Arbeidskrav 2
Individuell skriftlig og faglig forankret oppgave om planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeid innen eget yrke eller eget programområde. Oppgaven skal knyttes til yrkesfaglig praksis og hensikten er at studentene skal få erfaring med å dokumentere og lede endrings- og/eller utviklingsarbeid. Omgang: 3500 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelt vedlegg.
Arbeidskrav 3
Individuell undervisningsutøvelse innen yrkesfaglig dybde og ny teknologi. Omfang: 1500 ord +/- 10%. Kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider. Undervisningsoppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres i gruppe, med en individuell refleksjon med omfang på 600 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er å videreutvikle sin egen undervisning hvor fokus på teknologi innen fagområde er sentralt.
;
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
;
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.