EPN-V2

BIOB1400 Hematology Course description

Course name in Norwegian
Hematologi
Study programme
Biomedical Laboratory Sciences Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Hematology is the study of blood and blood diseases. This is a basic hematology course, focusing on the blood cells’ morphology, development and function, and the most important blood diseases. The course will give students a foundation for analysing hematology and coagulation samples, and for quality assuring, interpreting and assessing test results. The course includes a three days’ external practical training at an outpatient clinic, where students will take blood samples from patients.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has knowledge of the structure and function of the different blood cells
  • can characterise blood cells in a non-pathological blood sample and describe the selected pathological cells/conditions
  • can describe the principles for different methods of measuring selected hematology and coagulation analyses
  • can describe the significance of different analyses for diagnosis and treatment
  • can explain the principle for manual counting and differentiation of blood cells
  • can explain different sources of error relating to hematological analyses and how the sources of error can affect the results
  • can explain the hemostasis mechanism
  • can describe some blood diseases
  • is familiar with the relevant procedures for taking blood samples from adults and children

Skills

The student

  • can carry out regular manual and automatic hematology and coagulation analyses
  • can prepare blood smears and identify cells in blood
  • can assess and assure the quality of sample materials and test results
  • can assess and interpret scattergrams (plots) from automatic cell counters
  • can interpret test results in conjunction with other parameters
  • can use and maintain a selection of analytical automated devices
  • can master capillary and venous blood sample taking of adults pursuant to the applicable procedure under supervision

General competence

The student

  • can make plans for and carry out own laboratory work by using relevant documents such as procedures, product information and method applications

Content

The course consists of the following subject areas, specified below as the number of credits:

  • Hematology and morphology 7 credits
  • Hemostasis 2 credits
  • External practical training 1 credit

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

In order to be permitted to take the exam, the following must have been approved:

  • a minimum of 90 per cent attendance in laboratory teaching
  • a minimum of 90 per cent attendance in external practical training in an outpatient clinic
  • individual reflection note from practical training, 800 words (+/- 10)

Assessment

Supervised individual written exam, combination of multiple choice and free text assignments, 4 hours.

Permitted exam materials and equipment

Studiet er samlingsbasert med inntil tre fysiske samlinger à to dager per semester. Digitale læringsformer anvendes mellom samlingene. Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesning og annen undervisning på campus og nett, seminarer og workshops, gruppearbeid og gruppeoppgaver, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Samlingene er heldagsseminarer organisert som korte faglige introduksjoner med etterfølgende arbeid i prosessgrupper og veiledning i gruppe. Til innlevering og vurdering av arbeidskrav benyttes universitetets digitale læringsplattform Canvas.

Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser i og mellom samlingene, og gjennom studiet kontinuerlig reflekterer over egen læring i en læringslogg. Deltakerne organiseres i nettverk, hvor hver basisgruppe består av tre til fem studenter. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppen bidra til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til eget arbeid i egen barnehage. Mellom samlingene foregår kommunikasjon mellom studenter og studenter og lærere via universitetets digitale læringsplattform.

Grading scale

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

Formålet med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og gi studenten tilbakemelding og faglig veiledning. Følgende arbeidskrav skal være godkjent før eksamen kan avlegges:

Høst:

  • En skriftlig individuell oppgave i form av en fagartikkel. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Problemstilling skal knyttes til temaer, litteratur og undervisning innenfor emnet.
  • Et muntlig gruppefremlegg (utført i basisgruppene) med utgangspunkt i den skriftlige individuelle oppgaven. Gruppefremlegget presenteres for, og drøftes med studenter og faglærere. Hvert gruppemedlem skal framtre tydelig i gruppefremlegget. Omfang: om lag 30 min.

Vår:

  • En skriftlig individuell oppgave. Omfang: 2.500 ord (+/- 10 %). Oppgaven skal ta utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen, knyttet til et selvvalgt tema i emnet.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Examiners

Avsluttende vurdering gjennomføres i andre semester.

Avsluttende vurdering er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager (omfang 3000 ord +/-10 %).

Nærmere retningslinjer for hjemmeeksamen blir gitt i eget notat.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Overlapping courses

The course comprises fundamental methods and laboratory techniques that are key in medical laboratories, and build on knowledge about quality assurance from previous courses. The students acquire practical experience of using different methods and quality assurance of these methods through laboratory work.