Programplaner og emneplaner - Student
BIOB1220 Anatomy and Physiology Course description
- Course name in Norwegian
- Anatomi og fysiologi
- Study programme
-
Biomedical Laboratory Sciences Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
For at studenten skal få styrket ferdighetsmålene i emnet skal de produsere to egne journalistiske arbeid, et intervju og en reportasje, som de så skal analysere og vurdere i metoderapporter. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Det første arbeidskravet (intervjuet) har tekstlengde på 3500 tegn (inkl mellomrom), eller max 3 minutter hvis det leveres lyd/bild. I tillegg skal det leveres en metoderapport på inntil 3 sider.
- Arbeidskrav 2: Det andre arbeidskravet (reportasjen) skal være på inntil 8000 tegn (inkl mellomrom) hvis tekst er den dominerende medietypen. Omfanget vil variere mer hvis det benyttes flere medietyper og lengde skal da avtales med rettelærer for gruppegjennomgange. I tillegg for arbeidskrav 2 skal det leveres en metoderapport på inntil 5 sider.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Arbeidskravene gjennomgås i grupper. Hver student får faglig tilbakemelding fra en lærer og én eller flere medstudenter. Det legges vekt på at studentene fungerer som opponenter på hverandres oppgavebesvarelser. Oppmøte på gjennomganger av oppgavene er obligatorisk. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan studenten avtale en egen frist med faglærer, men må i så fall gi skriftlige tilbakemeldinger til alle de andre gruppemedlemmenes arbeidskrav i etterkant.
Frister for og nærmere detaljer om innhold og innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Required preliminary courses
No aids are permitted.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:
Knowledge
The student
- can describe how cells, tissues, organs and organ systems are built up and function
- has knowledge of human anatomy and physiology key to biomedical laboratory work
- has knowledge of the connection between the cells and tissues’ structure and function
- has knowledge of the cells’ structure and function in relation to biomedical analysis
- is familiar with basic medical terminology
- can explain the main characteristics of the immune system and the different functions of immune cells
Skills
The student
- can recognise and describe cells and tissues from different tissue and organs by microscopic examination
Content
The course consists of the following subject areas, specified below as the number of credits:
- Anatomy, physiology and immunology 9 credits
- Normal histology 1 credit
Teaching and learning methods
All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Course requirements
Andreas Ytterstad
Assessment
10 credits overlap with the course BIO1300 Cell Biology and Biochemistry
Permitted exam materials and equipment
No aids are permitted.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
All answers are reviewed by one examiner. An external examiner is regularly involved in the design of assignment sets and assessment criteria, at least every third completion of the course.
Overlapping courses
Studentene skal utvikle skriftlige og muntlige ferdigheter i engelsk slik at de kan kommunisere i teknologiske og akademiske situasjoner og kontekster som er relevante for nåværende og videre utdanning og framtidig yrke.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.