EPN-V2

BIOB1110 Chemistry - The Basis for Biomedical Analysis Course description

Course name in Norwegian
Kjemi - grunnlag for biomedisinsk analyse
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    The course focuses on fundamental chemistry and the content will be presented in the context of biomedical laboratory science. An introduction is also given to chemical analysis principles that are relevant for biomedical analyses and that are seen in conjunction with quality assurance of analysis results. Laboratory-practical aspects, including safety, will be elucidated in the laboratory sessions. Knowledge of chemistry is also an important basis for understanding subjects such as physiology, biochemistry, cell biology and molecular genetics later in the programme.

  • Required preliminary courses

    Kunnskapsområdet tar utgangspunkt i barnehagens verdigrunnlag og skal bidra til den faglige innsikt som er nødvendig for å kunne arbeide pedagogisk med lek, læring, omsorg og danning i et mangfoldig samfunn. Det rettes særlig oppmerksomhet mot ulike teoretiske perspektiver på omsorg, danning, lek og læring og sammenhenger mellom disse. Lek er en livs- og læringsform med egenverdi og er av avgjørende betydning for allsidig utvikling. Syn på barn og barndom sees i lys av historiske og samtidige perspektiver, og ligger til grunn for profesjonsetiske refleksjoner. Samarbeid og dialog med foresatte inngår som en del av kunnskapsområdet. Forskningsbasert undervisning og erfaringer i praksis skal danne grunnlag for kritisk refleksjon over egen profesjonsutøvelse knyttet til individ, relasjoner og system. Kunnskapsområdet omfatter erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av lærings- og utviklingsprosesser for barn i ulike aldre og med ulike forutsetninger. Undervisningen tydeliggjør barnehagepedagogiske tilnærminger og bygger på aktuell forskning knyttet til kunnskapsområdet. Sammenhengen mellom teori og praksis er integrert i kunnskapsområdet.

    I løpet av første studieår skal studenten få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg kunnskaper om barnehagen som lærende organisasjon.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • can explain the structure of atoms and how the properties of the elements are decided by electron configurations
    • can explain the chemical structure of molecules, ions and metals by looking at the most important types of chemical bonding
    • can explain the reactivity of substances based on thermodynamic and kinetic principles
    • can explain the classification of substances in organic chemistry and how the different substances react
    • can explain the chemical and physical principles behind key chemical analysis methods
    • can explain measurement uncertainty for selected measurement methods

    Skills

    The student

    • can convert units of measurement relating to mass, volume, temperature, amount and concentration of substances
    • can name molecules and ionic bonds
    • can conduct fundamental stoichiometric calculations and equilibrium calculations in chemical reactions
    • can make the necessary calculations to create solutions with the desirable concentration
    • has fundamental skills in practical laboratory work, including the correct use of weights and volumetric equipment

    General competence

    The student

    • can identify the connection between fundamental chemistry and biomedical analysis methods
    • can describe safety procedures and handling chemicals in a responsible manner
  • Content

    The course consists of the following subject areas, specified below as the number of credits:

    • General chemistry: 7.5 credits
    • Chemical analysis principles: 2 credits
    • Measurement uncertainty: 0.5 credits
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

    Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

    Praksis

    Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

    Fordeling av praksisperiodene:

    15 dager i høstsemesteret og 15 dager i vårsemesteret i ekstern praksisbarnehage veiledet og vurdert av praksislærer i samarbeid med faglærer.

  • Course requirements

    In order to be permitted to take the exam, the following must have been approved:

    • a minimum of 90 per cent attendance in laboratory teaching
    • an individual digital test
  • Assessment

    Individuell hjemmeeksamen, varighet 10 dager, omfang 3500 ord pluss/minus 10 prosent.

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Vurderes av en intern og en ekstern sensor

  • Examiners

    • Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring
    • Observasjon, dokumentasjon og refleksjon
    • Barns medvirkning og medbestemmelse
    • Samspill og vennskap
    • Barnehagens fysiske miljø
    • Digital praksis
    • Lede seg selv og barn
    • Didaktikk
    • En mangfoldig og flerkulturell barnehage i globale perspektiver som grunnlag for demokratisk forståelse

  • Overlapping courses

    • 7 credits overlap with the course BIO1100 Fundamentals of Biomedical: Analysis - Chemistry, Analytical Techniques and Statistics
    • 10 credits overlap with the course BIOB1100 Chemistry - The Basis for Biomedical Analysis