EPN-V2

BIO3200 Molecular Genetics Course description

Course name in Norwegian
Molekylær genetikk
Study programme
Biomedical Laboratory Sciences Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Molecular genetic methods are used in many of the health services- laboratories. The analysis results contribute to correct diagnostics, medication, personal identification, family analyses and determination of infectious microorganisms.

Additionally, genetic analyses are used to determine hereditary factors and risk of disease development in the future. This is strictly regulated in the Biotechnology Act. In order to perform genetic analyses and understand the results of such investigations, methodologic understanding and knowledge of genetics and molecular genetics is essential. Ethical aspects of genetic analyses is a central part of the course.

The course comprises genetics, molecular genetics, methods in molecular genetics, bioinformatics and ethics. 10 credits

Required preliminary courses

Emnet skal gjøre studentene kjent med og øvet i nyskaping av form og eksperimentering med materialkvaliteter.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • is capable of describing the structure of the human genome and how it has developed
  • is capable of describing different forms of genetic variation and their significance
  • is capable of describing mutations, how they arise and how they can be repaired
  • is capable of describing how genes are expressed and how they are regulated
  • is capable of describing different types of inheritance and principles of genetic analysis
  • is capable of describing the principles of the most common methods of analysis in molecular genetics
  • demonstrates knowledge of basic quality requirements when working with gene technology methods

Skills

The student is capable of

  • performing and interpreting results from a selection of molecular genetics analyses
  • using different databases and bioinformatic tools for homology searches, primer design and sequence analysis

General competence

The student is capable of

  • discussing social and ethical consequences of gene technology in a medical perspective

Teaching and learning methods

Work and teaching methods include lectures, assignments, group assignments, e-learning tests, visits to external laboratories and self-study. The students will also carry out practical laboratory analyses.

Course requirements

Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til metoder for innovativ idéutvikling og idébearbeiding
  • kjenner til eksperimentelle metoder for utforsking i materialer
  • kjenner til overflate- og bearbeidingsteknikker innenfor ulike materialområder

Ferdigheter

Studenten

  • kan eksperimentere med materialer og ideer knyttet til tredimensjonal form
  • kan utforske ulike materialoverflatekvaliteter
  • kan arbeide eksperimentelt med uforutsigbare resultater og muligheter
  • kan arbeide systematisk med dokumentasjon av eksperiment

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og er bevisst fagets profesjonelle holdninger
  • kan henvise til fagstoff
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne
  • kan arbeide med etterprøvningsbare resultat

Assessment

Exam content: The learning outcomes

Exam form: Individual written exam, 4 hours

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Problemstilling: 1 A4 side med tekst og inspirasjonsbilder.
  • Arbeidsplan: Aktivitet og disponering av tid
  • Mønster og farge: Fysisk eller digital leveranse av egenprodusert mønsterrapport med minst tre fargevarianter basert på Ittens fargekontraster.
  • Skriftlig refleksjon over egen læringsprosess og planlegging. Inntil 2;A4.

Grading scale

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Del 1. Bidrag til klassens felles materialbibliotek:

    • Fysisk dokumentasjon
    • Skriftlig og visualisert dokumentasjon (4-8 A4-sider)
  • Del 2:

    • Fysisk objekt, ideskisser, modeller og materialutprøvninger.
    • Presentasjonsmappe i format A3 med;en helhetlig og gjennomarbeidet visuell prosessbeskrivelse (skissemateriale, tekst og bilder) min. 15 sider.
  • Del 3. Verkstedhåndbok

    • Supplerende besvarelser i form av skriftlige, eventuelt også illustrerte notater på alle sider under overskriftene «Mine notater» i arbeidsboken «Verkstedhåndbok». Verkstedhåndboka aktiviseres altså på nytt i dette emnet og suppleres i forhold til emnet BAPD1010.

Alle deler av mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

Examiners

One external and one internal examiner will assess at least 20% of the exam papers. Two internal examiners will assess the remaining papers. The external examiner’s assessment shall benefit all the students.