EPN-V2

BIO3200 Molecular Genetics Course description

Course name in Norwegian
Molekylær genetikk
Study programme
Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Molecular genetic methods are used in many of the health services- laboratories. The analysis results contribute to correct diagnostics, medication, personal identification, family analyses and determination of infectious microorganisms.

Additionally, genetic analyses are used to determine hereditary factors and risk of disease development in the future. This is strictly regulated in the Biotechnology Act. In order to perform genetic analyses and understand the results of such investigations, methodologic understanding and knowledge of genetics and molecular genetics is essential. Ethical aspects of genetic analyses is a central part of the course.

The course comprises genetics, molecular genetics, methods in molecular genetics, bioinformatics and ethics. 10 credits

Required preliminary courses

Passed the first and second years of the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • is capable of describing the structure of the human genome and how it has developed
  • is capable of describing different forms of genetic variation and their significance
  • is capable of describing mutations, how they arise and how they can be repaired
  • is capable of describing how genes are expressed and how they are regulated
  • is capable of describing different types of inheritance and principles of genetic analysis
  • is capable of describing the principles of the most common methods of analysis in molecular genetics
  • demonstrates knowledge of basic quality requirements when working with gene technology methods

Skills

The student is capable of

  • performing and interpreting results from a selection of molecular genetics analyses
  • using different databases and bioinformatic tools for homology searches, primer design and sequence analysis

General competence

The student is capable of

  • discussing social and ethical consequences of gene technology in a medical perspective

Teaching and learning methods

Work and teaching methods include lectures, assignments, group assignments, e-learning tests, visits to external laboratories and self-study. The students will also carry out practical laboratory analyses.

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • a minimum of 90% attendance in practical laboratory work and data labs
  • a minimum of 80% attendance in scheduled group work and visits to external laboratories
  • laboratory reports in accordance with specified criteria

Assessment

One of the big controversies in the social sciences is how to model the relations between social structure, institutions and actors. This course provides an overview of some of these theories, with a focus on variants deriving from realist traditions.

The course covers theories that emphasize a focus on individual, rational actors, those applying structural and functionalist explanatory models, those that emphasize social reproduction and feedback mechanisms in society to those cultural and phenomenological traditions that emphasize social construction and interactional processes.

The module provides training in how to apply select theories to analysis of empirical evidence when studying and interpreting phenomena within social welfare and health policy research.

Permitted exam materials and equipment

None

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet, særlig rasjonale tall, geometri og måling.
  • har kunnskap i algebra, funksjoner, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning og kan knytte denne kunnskapen til lærestoffet på barnetrinnet
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og overgang barnetrinn/ungdomstrinn
  • har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
  • har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
  • har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
  • har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever i trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
  • har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder knyttet til rasjonale tall, geometri, måling og overgangen fra aritmetikk til algebra fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
  • kan bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn

Examiners

The course will comprise a mix of lecture, discussions and hands-on exercises. Students will end the course with an exercise in which they apply one of the theories learned to their own research study, in the form of a course presentation. There will be a meeting set aside for student presentations.