EPN-V2

BIO3200 Molecular Genetics Course description

Course name in Norwegian
Molekylær genetikk
Study programme
Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Molecular genetic methods are used in many of the health services- laboratories. The analysis results contribute to correct diagnostics, medication, personal identification, family analyses and determination of infectious microorganisms. In order to analyse and understand the results of such investigations, it is important to understand the methods used and have knowledge of genetics and molecular genetics.

The course comprises Genetics, molecular genetics and methods in molecular genetics 10 credits

Required preliminary courses

Passed the first and second years of the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • is capable of describing the structure of the human genome and how it has developed
  • is capable of describing different forms of genetic variation and their significance
  • is capable of describing mutations, how they arise and how they can be repaired
  • is capable of describing how genes are expressed and how they are regulated
  • is capable of describing different types of inheritance and principles of genetic analysis
  • is capable of describing the principles of the most common methods of analysis in molecular genetics
  • demonstrates knowledge of basic quality requirements when working with gene technology methods

Skills

The student is capable of

  • performing a selection of molecular genetics analyses
  • using different bioinformatics tools such as databases, homology searches and primer design

General competence

The student is capable of

  • discussing social and ethical consequences of gene technology in a medical perspective

Teaching and learning methods

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en helhetlig forståelse av elektronisk arkivdanning og bevaring. Det skal synliggjøre relevante aspekter når det gjelder overgang fra arkivdanning til bevaring, særlig bruk og videreutvikling av XML i arkivsammenheng, kunnskap rundt filformater og en dypere forståelse av migrasjonsstrategien, samt PKI som verktøy for å sikre integritet og autentisitet.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav.

Assessment

Kunnskaper

Studenten

  • har innsikt i de relevante nasjonale/internasjonale standarder som er knyttet til håndtering og bevaring av elektroniske arkiv
  • har kjennskap til prosessene og utfordringene rundt konvertering og migrasjon av digital informasjon
  • har grunnleggende kunnskap om XML/XSD
  • har forståelse av bevaringsrelevante filformater og på hvilke grunnlag disse velges
  • har forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra elektroniske arkiver
  • har kunnskap om metoder og prinsipper som ligger til grunn for bruken av PKI

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og beskrive de ulike utfordringer knyttet til danning, bevaring og tilgang til elektroniske arkiver
  • kan utforme strategier for langtidslagring av digital informasjon
  • kan analysere og redegjøre for metadata som inngår i et elektronisk uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
  • kan utforme strategier/metoder for generering av uttrekk
  • kan redegjøre for bruken av PKI for å sikre autentisitet til elektronisk arkivmateriale

Permitted exam materials and equipment

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Grading scale

Studentene skal levere tre arbeidskrav:

  1. To praktiske gruppeoppgaver om et oppgitt emne. Omfang 1-2 sider per oppgave.
  2. En praktisk individuell oppgave om et oppgitt emne. Omfang 1-2 sider.

Dersom oppgavene ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere én ny versjon. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Examiners

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig mappe med et omfang på 20-28 sider (46.000 - 64.000 tegn inkludert mellomrom).

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.