Programplaner og emneplaner - Student
BIO3200 Molecular Genetics Course description
- Course name in Norwegian
- Molekylær genetikk
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Molecular genetic methods are used in many of the health services- laboratories. The analysis results contribute to correct diagnostics, medication, personal identification, family analyses and determination of infectious microorganisms. In order to analyse and understand the results of such investigations, it is important to understand the methods used and have knowledge of genetics and molecular genetics.
The course comprises Genetics, molecular genetics and methods in molecular genetics 10 credits
Required preliminary courses
Passed the first and second years of the programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- is capable of describing the structure of the human genome and how it has developed
- is capable of describing different forms of genetic variation and their significance
- is capable of describing mutations, how they arise and how they can be repaired
- is capable of describing how genes are expressed and how they are regulated
- is capable of describing different types of inheritance and principles of genetic analysis
- is capable of describing the principles of the most common methods of analysis in molecular genetics
- demonstrates knowledge of basic quality requirements when working with gene technology methods
Skills
The student is capable of
- performing a selection of molecular genetics analyses
- using different bioinformatics tools such as databases, homology searches and primer design
General competence
The student is capable of
- discussing social and ethical consequences of gene technology in a medical perspective
Teaching and learning methods
Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en helhetlig forståelse av elektronisk arkivdanning og bevaring. Det skal synliggjøre relevante aspekter når det gjelder overgang fra arkivdanning til bevaring, særlig bruk og videreutvikling av XML i arkivsammenheng, kunnskap rundt filformater og en dypere forståelse av migrasjonsstrategien, samt PKI som verktøy for å sikre integritet og autentisitet.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i de relevante nasjonale/internasjonale standarder som er knyttet til håndtering og bevaring av elektroniske arkiv
- har kjennskap til prosessene og utfordringene rundt konvertering og migrasjon av digital informasjon
- har grunnleggende kunnskap om XML/XSD
- har forståelse av bevaringsrelevante filformater og på hvilke grunnlag disse velges
- har forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra elektroniske arkiver
- har kunnskap om metoder og prinsipper som ligger til grunn for bruken av PKI
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og beskrive de ulike utfordringer knyttet til danning, bevaring og tilgang til elektroniske arkiver
- kan utforme strategier for langtidslagring av digital informasjon
- kan analysere og redegjøre for metadata som inngår i et elektronisk uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
- kan utforme strategier/metoder for generering av uttrekk
- kan redegjøre for bruken av PKI for å sikre autentisitet til elektronisk arkivmateriale
Permitted exam materials and equipment
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.
Grading scale
Studentene skal levere tre arbeidskrav:
- To praktiske gruppeoppgaver om et oppgitt emne. Omfang 1-2 sider per oppgave.
- En praktisk individuell oppgave om et oppgitt emne. Omfang 1-2 sider.
Dersom oppgavene ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere én ny versjon. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Examiners
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig mappe med et omfang på 20-28 sider (46.000 - 64.000 tegn inkludert mellomrom).
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.