EPN-V2

BIO3000 International Public Health Course description

Course name in Norwegian
International Public Health
Study programme
Biomedical Laboratory Sciences Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Public health work is society's organized effort to maintain, improve and promote the population's health, both locally and globally. Interventions are directed towards factors that contribute to better health and factors that might represent a health risk. Public health work is concerned with reducing health inequalities through work on equity, accessibility and quality of services.

An increase in disease rates, long term conditions and lifestyle illnesses are expected in the future. This is a consequence of demographic changes and a result of people's health behaviour. Competence in inter-professional and inter-sectoral collaboration in both public and private sectors is crucial to meeting challenges.

ECTS-Distribution

Theory and method

  • Part I 0,5
  • Part II 1,0

Ethics

  • Part I 0,5

Governing

  • Part I 3,0
  • Part II 3,0

Communication

  • Part I 0,5

Health promotion & Preventative work

  • Part I 0,5
  • Part II 1,0

Sum

  • Part I 5,0
  • Part II 5,0

Required preliminary courses

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan, med noe veiledning, drøfte barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • kan, med noe veiledning, drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling og forebygging av utviklingsskader
  • kan, med noe veiledning, kritisk vurdere barns grunnleggende behov ved akutt og/eller kritisk sykdom, inkludert psykososiale og eksistensielle behov
  • kan, med noe veiledning, drøfte sykdommer og behandling hos barn, og eventuelle komplikasjoner som kan oppstå
  • kan, med noe veiledning, drøfte barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
  • kan, med noe veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan, med noe veiledning, drøfte barn, foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
  • kan, med noe veiledning, drøfte utviklingsteoretiske perspektiver på kommunikasjon og samhandling med barn i ulike aldere
  • kan, med noe veiledning, analysere og forholde seg kritisk til familiesentrert omsorg og teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
  • kan, med noe veiledning, drøfte teori om mestring, mestringsstrategier og helsepedagogikk ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • kan, med noe veiledning, kritisk vurdere bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan, med noe veiledning, analysere, forholde seg kritisk til og anvende teori og metoder i utøvelsen av barnesykepleie
  • kan, med noe veiledning, argumentere faglig med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser, situasjon og rettigheter
  • kan, med noe veiledning, evaluere komplikasjoner (f. eks. infeksjoner), traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan, med noe veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
  • kan, med noe veiledning, analysere og tolke barn, foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
  • kan, med noe veiledning, bruke kunnskapsbaserte metoder for å bygge tillit, skape trygghet og begrense bruk av tvang, særlig ved smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling
  • kan, med noe veiledning, tolke barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
  • kan, med noe veiledning, bruke metoder for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barns smerte og ubehag
  • kan, med noe veiledning, ivareta det friske i barnet, fremme mestring, vekst, utvikling og opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • identifisere og vurdere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
    • planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser
    • drøfte bruk av kliniske vurderingsverktøy og undersøkelses- og behandlingsmetoder
    • anvende avansert medisinsk utstyr i tråd med lover, forskrifter og gjeldende prosedyrer
    • iverksette trygghetsskapende tiltak og forebygge bruk av tvang
    • samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
    • informere, veilede og underviserbarn og omsorgspersoner fra ulike kulturer
    • sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan, med noe veiledning, identifisere tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, med noe veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å utvikle handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan, med noe veiledning, analysere etiske problemstillinger innen barnesykepleien med utgangspunkt i lovverk, etisk teori og modeller
  • kan, med noe veiledning, bidra i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • reflekterer over og vurderer egne handlinger, deltar i veiledning og evaluerer og kvalitetssikrer eget arbeid

Learning outcomes

Veiledede praksisstudier, selvstudier, ferdighetstrening, simulering og refleksjonsgrupper.

Teaching and learning methods

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:

    • Simulering
    • Refleksjonsgrupper

Course requirements

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet og kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Assessment

Ikke relevant.

Permitted exam materials and equipment

Bestått-Ikke bestått.

Grading scale

Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

Examiners

5 studiepoeng overlappende med BARNPRA1/MBANPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med BARNPRA2/MBARNPRA2.

10 studiepoeng overlappende med BARNPRA10/MBARNPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med BARNPRA20/MBARNPRA20.