EPN-V2

BIO3000 International Public Health Course description

Course name in Norwegian
International Public Health
Study programme
Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale forhold vedrørende kultur, økonomi, politikk og samfunnsforhold i fattige land og deres forhold til rike land
  • kjenner ulike betydninger av utviklingsbegrepet
  • har bred kunnskap om metoder som er relevante for samfunnsvitenskapelig forståelse av utviklingsspørsmål (hovedfokus er kvalitative metoder)
  • har grunnleggende kunnskap om å gjennomføre et empiribasert prosjektarbeid om et utviklingsrelatert tema

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive viktige samfunnsspørsmål og internasjonale forhold, i fattige land
  • kan vurdere kritisk hvordan metoder blir brukt i utviklingsforskning
  • kan planlegge og utføre elementær problemorientert innhenting av empirisk kunnskap

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan beskrive kulturelle og samfunnsmessige forhold som påvirkers samfunnsmedlemmers tilgang til ressurser og goder
  • har tilegnet seg en grunnleggende kunnskap om sammensatte årsaker til forskjeller på økonomisk utvikling og velstand i ulike regioner og land
  • har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om vitenskapsteoretiske problemstillinger
  • kan samarbeide faglig gjennom omfattende gruppeprosesser og erfaringsbasert læring

Required preliminary courses

Årsstudiet i utviklingsstudier er organisert som et heltidsstudium over ett studieår (60 studiepoeng). Studiet framstår som et helhetlig studieprogram og er bygd opp av fire emner. To emner arrangeres i høstsemesteret, og to emner i vårsemesteret.

 

Emnet Introduksjon til utviklingsstudier (20 studiepoeng) gir en første innføring i utviklingsstudier, et tverrfaglig, samfunnsvitenskapelig studium av samfunnsforhold i fattige land (Sør), og disse landenes forhold til rike land (Nord-Sør-forhold).

 

Regionalkunnskap og globalhistorie (10 studiepoeng) gir generell kunnskap om de fire regionene Afrika sør for Sahara, Asia, Latin-Amerika og Midtøsten/Nord-Afrika, samt om globalhistorie. I tillegg omfatter emnet nødvendige forkunnskaper og forberedelser for feltarbeidet som gjennomføres i vårsemesteret.

 

Emnet Innføring i metoder og vitenskapsteori (10 studiepoeng) gir en grunnleggende innføring i et bredt spekter av metodiske tilnærminger og metodiske teknikker som er relevante for gjennomføring av et selvstendig gruppebasert feltarbeid innen utviklingsstudier. I tillegg omfatter emnet en innføring i relevante vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger.

 

En sentral del av årsstudiet er et femukers feltarbeid i et land i Sør/i Norge, som gjennomføres i emnet Feltarbeid i utviklingsstudier (20 studiepoeng) i vårsemesteret. Studentene gjør da i gruppe en undersøkelse av relevante problemstillinger i faget og skriver en fyldig feltoppgave i etterkant av feltoppholdet.

 

Pensum, undervisning, arbeidsformer og arbeidskrav i de fire emnene er definert i forhold til feltarbeidet. Forberedelsene til feltoppholdet starter tidlig i første semester med valg av land, gruppedannelser og valg av tema for feltarbeidet.

 

Oversikt over Utviklingsstudier årsstudium:

  • UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier
  • UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie
  • UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori
  • UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier

 

Progresjonskrav

For studenter tatt opp til Utviklingsstudier årsstudium gjelder følgende progresjonskrav:

 

For å kunne starte på emnet UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier i vårsemesteret kreves

  • godkjent arbeidskrav i emnet UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier
  • gjennomført emnet og bestått eksamen i UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie i foregående semester
  • godkjente arbeidskrav i emnet UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori i inneværende semester.

 

I særskilte tilfeller kan det vurderes om kravet om at eksamen på emne UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie må være bestått for å kunne starte på emne UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier kan avvikes.

 

Begrunnelse for dette progresjonskravet:

Omfattende og grundige forberedelser er nødvendige for å kunne gjennomføre feltarbeid med datainnsamling. Ved at studentene oppfyller disse progresjonskravene sikrer vi at de har en felles plattform for feltarbeidet som foregår i grupper.

Learning outcomes

Part 1 - The Scope of Global Public Health

5 ECTS

Learning outcomes

On successful completion of this part the student will achieve the following learning outcomes:

Knowledge

The student is able to

  • describe the challenges in welfare systems, relevant national legislation, and international agreements
  • describe the past, and present developments and achievements of public health and discuss possible future challenges within the field
  • describe social inequalities in health and their consequences nationally and globally
  • describe epidemiology and different cost analyses, and discuss inter-professional, inter-sectoral and evidence-based interventions with target groups
  • discuss the principles of universal design from a human rights and democratic perspective

Skills

The student is able to

  • address challenges in public health and demonstrate how to intervene professionally in collaboration with others
  • demonstrate communication skills to improve health literacy
  • search for relevant research, analyze these and apply to the findings in their assignment

General competences

The student is able to

  • apply the tools of innovation and entrepreneurship in public health issues and communicate the results to an audience
  • reflect upon ethical issues and discuss intercultural perspectives in public health

Part II - Environmental Conditions and Population Health

5 ECTS

Learning outcomes

On successful completion of this part the student will achieve the following learning outcomes:

Knowledge

The student is able to

  • discuss the interactions between the environment and sustainable development, and their effect on health
  • describe health care emergency interventions following different types of disasters, and discuss challenges encountered
  • discuss inter-professional and inter-sectoral interventions focusing on communicable and non-communicable diseases, including mental conditions
  • describe how inter-professional and inter-sectoral practice might contribute to improve and promote mental health
  • describe the distribution of different types of injuries nationally and globally and how to prevent them
  • discuss how to promote occupational health and to prevent occupational health hazards
  • discuss theoretical models for behavioral change and their application

Skills

The student is able to

  • reflect upon priorities in public health and the consequences for population health
  • demonstrate communication skills to strengthen social capital through social marketing and reflect on intervention strategies and their efficacy
  • reflect upon a comprehensive view of humanity and human rights

General competences

The student is able to

  • reflect upon diversity and how different ethnic, religious and cultural background may influence communication between people
  • demonstrate how to disseminate public health knowledge collaboratively with target groups and stakeholders
  • apply research methods in solving public health problems

Teaching and learning methods

The learning and teaching approach consists of group work supported by lectures, workshops and self-studies. Groups, consisting of approximately 5 students, focus on assignments facilitated by tutors. Every group member contributes to the creation and presentation of all assignments. Part I includes two assignments while part II has one assignment. See the teaching plan for further details.

All parts of the course have a focus on interactivity in promoting knowledge exchange and on inter-professional collaborative dialogue, enhancing self-awareness in the professional role. The students will gain practice in decision-making and problem-solving, related to client-centered and evidence-based practice.

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

Group assignments, part I:

  • submit a written interactive lecture in English, including an oral presentation of the lecture in English, max 20 minutes
  • submit a written innovation/business plan in English, max 350 words, including an oral presentation of the plan in English, approx. 2 minutes

Group assignment, part II:

  • submit a written project plan in English, max 1500 words, including an oral presentation of the plan in English, max 15 minutes

All group assignments must be published on the course web site in Canvas. The assignments must be signed electronically by all members of the group.

Assessment

Vurderingsordninger i studieprogrammet:

  • Semester 1, UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier, 20 stp., individuell skriftlig hjemmeeksamen, A-F
  • Semester 1, UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie, 10 stp., individuell muntlig eksamen, A-F
  • Semester 2, UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori, 10 stp., individuell 4-timers eksamen under tilsyn, A-F
  • Semester 2, UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier, 20 stp., feltoppgave (i gruppe), A-F

 

Vurderingskriterier:

  • A, fremragende: Fremragende presentasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser usedvanlig god reflekterende og analytisk evne og uvanlig stor grad av faglig modenhet og selvstendighet.
  • B, meget god: Meget god presentasjon. Kandidaten viser god reflekterende og analytisk evne og stor grad av faglig modenhet og selvstendighet. Mindre mangler kan aksepteres.
  • C, god: Jevnt god presentasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser en viss reflekterende og/eller analytisk evne og en viss grad av faglig modenhet og selvstendighet. En del mangler kan aksepteres.
  • D, nokså god: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss svakhet når det gjelder reflekterende og/eller analytisk evne og har relativt lav grad av faglig modenhet og selvstendighet.
  • E, tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser klare svakheter når det gjelder reflekterende og/eller analytisk evne og har lav grad av faglig modenhet og selvstendighet.
  • F, ikke bestått: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende faglig modenhet og selvstendighet.

Permitted exam materials and equipment

Godkjent av KUF 09. desember1986

Redaksjonelle endringer foretatt 2. mai 2015

Revisjon godkjent av studieutvalget ved LUI 23. mai 2016

Revisjon godkjent av studieutvalget 11. mai 2017

Redaksjonell endring lagt inn 12. juli 2018

Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 22. mars 2019 Gjeldende fra høstsemesteret 2019

Grading scale

ECTS grading A - F

Examiners

Two examiners evaluate all students. One examiner is external on 10 % of the students.