EPN-V2

BIO2300 Statistics Course description

Course name in Norwegian
Statistikk
Study programme
Biomedical Laboratory Sciences Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Studenten skal tilegne seg kunnskaper om design og evaluering av brukergrensesnitt. Studenten skal utvikle ideer fra skisser til konkret design ved hjelp av prototypingsteknikker, og bruke prototypene for å få tilbakemelding fra brukere. Studentene skal også kunne undersøke påstander om menneske-maskin-interaksjon ved hjelp av enkle kvantitative metoder. 

Required preliminary courses

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of

  • explaining and using key statistical concepts
  • describing various statistical tests and their application
  • describing what epidemiology is
  • describing statistical concepts relating to biological variation
  • describing statistical concepts relating to the methods and quality of analysis

Skills

The student is capable of

  • planning, conducting and presenting simple laboratory investigations using statistical calculations
  • using statistical tools, such as calculators, spreadsheets and statistics programs
  • making statistical calculations and interpreting their outcome
  • using statistical calculations in quality assurance and quality assessment work

General competence

The student is capable of

  • using statistics in project work
  • assessing laboratory results using statistics

Teaching and learning methods

I dette emnet anvendes ulike pedagogiske virkemidler. Praksis ute i feltet, veiledning og omvendt undervisning. Omvendt undervisning er en prosessbasert tilnærming som består av tre faser som bygger på hverandre; studentenes egen forarbeid, samling på universitetet og etterarbeid i gruppe/ individuelt. Praksis strekker seg over 12 uker, 4 dager på praksisstedet pr. uke. Hver tredje uke har studentene en dag samling på universitetet.   

Course requirements

1. Obligatorisk deltakelse i praksis

Praksisstudium er obligatorisk og reguleres av praksisreglementet. Det stilles krav til 80 % tilstedeværelse på praksisplassen.

2. Obligatorisk deltakelse i samlinger

Det er krav til 80 % tilstedeværelse i samlinger i tilknytning til praksisstudium. Disse aktivitetene vurderes samlet mht. fravær. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40 % gis et arbeidskrav som må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.

Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

3. Skriftlige arbeidskrav i form av læringsdokumenter

I løpet av praksis skal studenten levere følgende 6 skriftlig arbeidskrav; læringskontrakt, kritisk episode analyse, tre refleksjonsnotat og en evaluering av læringskontrakt.

Obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Assessment

Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke, og endelig godkjenning gis av utdanningen.

I siste fase av praksisstudiene leverer studentene en individuell skriftlig praksisoppgave på 11-13 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Studenter som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen èn gang. Studenter som stryker to ganger må levere ny problemstilling.

En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenger regler for kildehenvisning følges.  

Grading scale

Bestått/ikke bestått.  

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene. En students kontaktlærer kan ikke være sensor.