Programplaner og emneplaner - Student
BIO2000 Medical Biochemistry and Laboratory Diagnosis Course description
- Course name in Norwegian
- Medisinsk biokjemi og laboratoriediagnostikk
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Formålet med emnet er å styrke sosialarbeideres kunnskap om betydningen av arbeid som både virkemiddel og mål i inkluderingsarbeid, og styrke deres kompetanse på inkluderingsarbeid, Supported Employment (SE) tilnærming samt kvalifiseringsarbeid, herunder samarbeid både med brukere og arbeidsgivere. Bakgrunnen er sentrale føringer om styrking av arbeidslinjen, og med det, forventningene om økt arbeidslivskunnskap i velferdssektoren.
Gjennom emnet skal studentene oppnå økt kompetanse om arbeidslivets krav og forventninger, individet i relasjon i og til arbeidslivet, og individets ressurser og utviklingsmuligheter med vekt på inkludering og kvalifisering. Emnet bygger videre på kunnskap og erfaringer studentene har tilegnet seg gjennom tidligere sosialfaglig utdanning og/eller praksis. Emnet tar utgangspunkt i norsk arbeidsliv, men også hvordan globalisering og innvandring påvirker det norske arbeidsmarkedet. Innholdet er lagt opp slik at studentene skal tilegne seg kompetanse om flerkulturelle perspektiver på integrering, kvalifisering, diskriminering på arbeidsmarkedet og train-place tilnærming.
Ved å fokusere på integrering og kvalifisering til arbeidslivet på bakgrunn av kjønn, integrerer emnet kjønns- og likestillingsperspektiver.
Emnet gir innsikt og rom for refleksjoner over etiske problemstillinger knyttet opp til arbeid og arbeidslinjen. Det har fokus på sosiale og kulturelle forskjeller hos ulike grupper, arbeids- og aktiviseringsplikten i arbeidslivspolitikken, samt rettigheter og plikter i arbeidslivet.
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler tillatt
Learning outcomes
Emnet går over 6 undervisningsdager à fire timer. Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre et skriftlig individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet blir nærmere beskrevet under avsnittet Arbeidskrav.Undervisningen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer (for eks. omvendt undervisning). Kollokvier er frivillig og anbefales.
Teaching and learning methods
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:
1. Obligatorisk deltakelse.
Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlingene. Ved fravær utover 20 prosent, må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 25 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Krav om tilstedeværelse er begrunnet i emnets tematikk og vektleggingen av å reflektere sammen. Arbeidsformen er prosessuell og skal gi studenten en mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er knyttet til emnets formål om økt kunnskap og refleksjon om arbeidslivskunnskap og- inkludering. Dette er kunnskap som ikke kan tilegnes utelukkende ved selvstudium av pensumlitteratur.
2. Ett skriftlig arbeidskrav.
Studenten skal levere ett skriftlig individuelt arbeid. Det er et skriftlig refleksjonsnotat hvor studenten skal velge tema. Tema kan være praksisrelatert, og/eller knyttets til emnets teori. Omfanget skal være på 4 sider. Studentene skal lese en annen students refleksjonsnotat og gi skriftlig tilbakemelding. Det vil bli gitt veiledning på hvordan tilbakemeldingen skal gis. Dette skal leveres innen oppgitt frist. Emneansvarlig vil lese og godkjenne alle refleksjonsnotatene. Dersom refleksjonsnotatet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere det skriftlige arbeidskravet på nytt èn gang innen angitt tidsfrist.
Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Course requirements
Individuell skriftlig 48-timers hjemmeeksamen over et nærmere angitt tema. Samme eksamensoppgave blir gitt til alle studentene. Besvarelsen skal være på 8-10 sider.
Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.
Assessment
Opptakskrav er lærerutdanning. Søkere med relevant utdanning på høgskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering
Permitted exam materials and equipment
Innhold
Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
- lover, regelverk og læreplaner
- organisasjonsforståelse
- rammefaktorer på lokalt nivå
- etikk i spesialpedagogisk arbeid
Lærevansker
- generelle lærevansker
- spesifikke lærevansker
- sammensatte lærevansker
- samspillsvansker/psykososiale vansker
- syns- og hørselsvansker
- fysiske vansker
Kartleggingsmetoder
- kartleggingsmetoder
- analyse og tolkning
- rapportskriving
Individuelle opplæringsplaner
- hensikt og nytte
- ansvarsforhold
- mål og innhold
- evaluering og justering
Grading scale
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.
Examiners
Michalea Nilsen