EPN-V2

BIO1400 Hematology and Immunology Course description

Course name in Norwegian
Hematologi og immunologi
Study programme
Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Hematological and immunological analysis are key aspects of medical laboratory science and constitute an important part of a medical laboratory technician's work. The course deals with a selection of hematological analyses, with the main focus on erythrocyte diseases and hemostasis in the hematology field, basic knowledge of immunology, quality control of analysis results and pre-analytical issues. It also covers topics in the electrochemistry field. Students take three days' practical training at an outpatient clinic, including taking samples from patients.

The course consists of the following subject areas, specified below as the number of credits:

  • Hematology and quality control 4
  • Immunology 3
  • Chemistry 2
  • Practical training 1

Required preliminary courses

To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student

  • is capable of describing the principles behind a selection of important hematological analyses and coagulation analyses, and their significance for diagnosis and treatment
  • is capable of explaining the hemostasis mechanism
  • is capable of describing the cause of certain diseases related to erythrocytes and hemostasis
  • is capable of describing pre-analytical issues and the concepts of biological and analytical variation
  • is capable of describing the importance of quality control in the assessment of analysis results
  • is capable of describing the structure and function of the immune system
  • is familiar with the basis of antigen-antibody reactions used in immunological analysis
  • is capable of describing the blood as a transport and buffer system
  • is capable of describing the principle of potentiometric measurements and blood gas analysis

Skills

The student is capable of

  • performing a selection of common hematological analyses and coagulation analyses
  • performing simple immunological analyses
  • performing venipuncture and taking capillary tests
  • following procedures to prevent infection

Teaching and learning methods

Work and teaching methods include lectures, practical laboratory work, student work carried out individually and in groups, and three days- practical training in taking blood samples from patients at an outpatient clinic. Students will write reports in connection with the laboratory work and a reflection note from their practical training.

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • a minimum of 90% attendance in practical laboratory work and practical training at an outpatient clinic
  • a minimum of 80% attendance in scheduled group work
  • laboratory reports in accordance with specified criteria
  • reflection note from practical training, 800 words (+/- 10%)

Assessment

Exam content: The learning outcomes

Exam form: Individual written exam, 4 hours

Permitted exam materials and equipment

Studiefaget RLE kvalifiserer for undervisning i skolefaget KRLE.

Emnet skal utvide perspektivet på grunnleggende kultur- og religionsforståelse og gir innføring i religionsfenomenologi. Emnet omfatter fordypning i jødedom, kristendom, islam, hinduisme, buddhisme og sikhisme, med vekt på mangfold. Emnet omfatter også innføring i nyreligiøsitet og ungdomsreligiøsitet.

Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Emnet omfatter også humanisme, vestlig filosofihistorie, samt fagdidaktikk, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i når det gjelder mangfold og inkludering. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning.

En viktig del av arbeidet på emne 3 er FoU-oppgaven, hvor studenten skal gjøre et selvstendig forskningsarbeid og sette seg inn i teori og metode som er sentralt i RLE-faget.

Grading scale

Ingen.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har omfattende kunnskap om kristne tekster og om kristent mangfold lokalt og globalt
  • har omfattende kunnskap om et utvalg av tekster og aktuelle perspektiv i religioner, religiøse bevegelser og sekulære ideologier og om arbeidet med dette i skolen
  • har kunnskap om filosofihistorie med vekt på eldre tid og utfordringene knyttet til arbeidet med filosofiske problemstillinger i faget
  • har kunnskap om sentrale etiske og filosofiske problemstillinger som radikalisering, seksuell orientering, ytringsfrihet, klimaspørsmål og kroppsfokusering i barne- og ungdomskulturen
  • har kunnskap om hvordan estetiske arbeidsformer kan være med å fremme læring, motivasjon og variasjon i arbeidet med faget
  • har kunnskap om forskning på barn og ungdom i forhold til religion, livssyn og etikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre grundig rede for tekster og kildekritikk, på ulike praksiser og mangfold og for aktuelle perspektiv i kristendommen og i andre lokalt valgte tradisjoner (jf. innledningen om lokale valg)
  • kan lage undervisningsopplegg som benytter estetiske arbeidsformer og digitale verktøy
  • kan drøfte aktuelle filosofiske og etiske problemstillinger ut fra ulike religiøse, livssynsmessige og ideologiske posisjoner
  • kan reflektere selvstendig over ulike arbeidsformer som blir benyttet i skolefaget
  • kan drøfte lokale læreplaner og utvikle skisser til slike

Generell kompetanse

Studenten

  • har omfattende kunnskap om religioner, livssyn og ideologier og kan bruke kunnskapen på ulike måter i skolen generelt
  • har omfattende kunnskap om aktuelle filosofiske og etiske problemstillinger og kan bruke dette på ulikt vis i og utenfor skolefaget
  • kan drøfte og bruke de grunnleggende ferdighetene i KRLE