EPN-V2

BIO1300 Cell Biology and Biochemistry Course description

Course name in Norwegian
Cellebiologi og biokjemi
Study programme
Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet omfatter organisk kjemi, biokjemi, cellebiologi, genetikk, mikrobiologi og enkelte temaer innen generell kjemi. Grunnleggende kunnskap innen disse temaene er nødvendig for at studenten skal kunne tilegne seg videre kunnskap senere i studiet. De ulike fagområdene i emnet går over i hverandre og det legges vekt på at disse skal forstås i en sammenheng.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

  • Biokjemi 9,5
  • Cellebiologi 4
  • Organisk kjemi 3
  • Mikrobiologi 1,5
  • Genetikk 2

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for eukaryote og prokaryote cellers oppbygning, funksjon og metabolisme
  • gi eksempler på hvordan cellebiologiske faktorer kan virke inn på helse og sykdom
  • beskrive utvalgte organiske stoffers struktur og reaksjonsmåte
  • beskrive viktige biologiske makromolekylers struktur og egenskaper
  • gjøre rede for enzymers funksjon som biologiske katalysatorer
  • beskrive prinsipper innen grunnleggende genetikk og kjenner til forholdet mellom arv og sykdom
  • beskrive likheter og forskjeller mellom bakterier, virus, sopp og parasitter
  • gjøre rede for betingelser for cellulær vekst
  • gjøre rede for noen utvalgte metoder til påvisning av biologiske makromolekyler

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre noen utvalgte metoder for påvisning av biologiske makromolekyler
  • dyrke eukaryote og prokaryote celler ved bruk av sterilteknikk
  • utføre grunnleggende undersøkelser for å identifisere ulike bakterier
  • utføre fenotyping av noen blodtypesystemer
  • utføre basale genteknologiske analyser
  • kalibrere pipetter

Teaching and learning methods

Undervisningen omfatter forelesninger supplert med gruppearbeid og praktiske laboratorieøvelser.

Course requirements

The course deals with the practical application of laboratory analyses of cells and tissues related to pathological conditions. Basic knowledge of morphological analysis is necessary for a medical laboratory technician to plan, perform, quality assure and assess biomedical analyses. The course emphasises theory related to pre-analytical issues, relevant analyses and micro-examination of cell and tissue specimens. It also covers a selection of histological and cytological methods used to diagnose cancer, including immunological methods. Knowledge of cells and tissues and relevant methods of analysis is important in this part of the medical laboratory sciences field, where assessments are, in part, based on subjective criteria.

The course consists of the following topics, specified below as the number of credits:

  • Histopathological techniques 4,5
  • Cytology 2,5
  • Immunohistochemistry 1,5
  • Blood smears 0,5
  • Urine microscopy 1,0
  • Total: 10

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 5 timer

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of

  • describing relevant theory and principles behind a selection of analyses
  • explaining the connection between analysis results, disease mechanisms and disease progression
  • defining relevant quality concepts

Skills

The student is capable of

  • assessing the quality of analysis based on defined quality concepts
  • using relevant instruments and techniques under supervision
  • planning and using selected methods of analysis and assessing their reliability
  • performing micro-examination of cell and tissue specimens with a certain degree of independence

General competence

The student is capable of

  • demonstrating responsibility in analytical work
  • taking responsibility for his or her own and fellow students- learning

Grading scale

Teaching methods mainly comprise practical laboratory work and micro-examination. Relevant theory is linked to practice through lectures, individual assignments and various forms of group assignments in addition to self-study. The student-s portfolio is an important learning tool in the course. Students give each other feedback on some of the written assignments.

Examiners

Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20% av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.