EPN-V2

BIO1200 Fundamentals of Biomedical Analysis: Anatomy, Physiology and Histology Course description

Course name in Norwegian
Grunnlag for biomedisinsk analyse: anatomi, fysiologi og histologi
Study programme
Biomedical Laboratory Sciences Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet omhandler grunnleggende kunnskap i anatomi, fysiologi og histologi. Sentralt for dette er kunnskap om og forståelse for sammenhengen mellom de forskjellige vev og organers struktur og funksjon og de viktigste mekanismene for regulering av biologiske funksjoner. Grunnleggende kunnskap i anatomi, fysiologi og histologi er en forutsetning for å forstå utvikling av sykdom og hvordan sykdom kan påvirke analyseresultater.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

  • Anatomi og fysiologi 9,5
  • Histologi 0,5

Required preliminary courses

Barnets beste må ses i lys av barnevernets sammensatte kunnskapsgrunnlag og den juridiske rammen som gir legitimitet til vurderinger og inngrep i familier. Emnet belyser hva det vil si å arbeide kunnskapsbasert og hvilke utfordringer praksisfeltet og den enkelte profesjonsutøver står overfor når ny forskning skal implementeres i praksis. I praktisk barnevernsarbeid er det vanskelig å avgjøre hvilken vekt forskjellige typer av vitenskapelig kunnskap skal gis, i hvor stor grad erfaring og skjønn skal vektlegges, og på hvilken måte og i hvilken grad barn og foreldres ønsker, erfaringer og verdier skal vektlegges. Teoretiske perspektiver og normative forestillinger farger det vi ser og det vi ser etter.

I forelesninger og i lærerstyrte seminargrupper løftes det fram hva ulike perspektiver og forklaringsmodeller på barn og unges utvikling, på barns problemer og på foreldreskap og familier betyr for den enkeltes handlings- og beslutningsgrunnlag. Formålet er å styrke og videreutvikle den enkeltes kompetanse til å ta i bruk og kritisk vurdere tilgjengelig kunnskap. Studentene skal arbeide med å håndtere uenighet og arbeide i konflikt og forstå hva det innebærer å ta utgangspunkt i den andres synspunkter og perspektiver. De skal kritisk reflektere over hva det innebærer å respektere enkeltindividers verdier og ønske om kontroll over eget liv.

Sentrale tema

  • Barnevernets mandat - barnets beste
  • Barnevernets heterogene kunnskapsgrunnlag
  • Kategorisering og makt/avmakt i vurderings- og beslutningsprosesser

Undervisningsspråk er norsk.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for grunnleggende kunnskap om hvordan celler, vev, organer og organsystemer er bygget opp og fungerer
  • kan beskrive cellers og vevs utseende basert på mikroskopering av histologiske preparater og blodutstryk
  • kan beskrive ulike typer humant prøvemateriale og hvordan prøver tas, behandles og oppbevares
  • har kjennskap til grunnleggende medisinsk terminologi

Ferdigheter

Studenten

  • kan mikroskopere celler og vev fra ulike vev og organer
  • kan utføre enkle fysiologiske undersøkelser
  • kan ta blodprøver av medstudent etter gjeldene prosedyrer

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på barn og unge, og spesialisert innsikt i kategoriseringsprosesser i barnevernets hverdagspraksiser,
  • har avansert kunnskap om foreldreskap og forelderepraksiser i ulike kulturelle kontekster,
  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til risikovurderinger og ulike forklaringer og tilnærminger til barn og barns problemer, og
  • kan skille mellom ulike preferanser og levemåter og forhold som bryter med barns rettigheter og barns behov for beskyttelse.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere barns utvikling og forelderepraksiser i lys av aktuelle teorier,
  • kan i samarbeid med andre reflektere over hva det vil si å handle etisk i situasjoner med sterke interessemotsetninger og konflikt,
  • kan analysere sitt eget bidrag i en interaksjonsprosess, forholde seg til kritikk fra ulike parter og revurdere egne vurderinger og beslutninger i lys av ny kunnskap og informasjon, og
  • kan anvende relevant teori knyttet til utvalgte kasus fra praksis.

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår betydningen av makt og avmakt i møte med mennesker i utsatte posisjoner,
  • kan kommunisere om ulike hensyn som inngår i en omsorgsvurdering både tverrprofesjonelt og overfor allmennheten, og
  • kan bidra til innovasjon og nytenkning i tjenestene.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 90 % tilstedeværelse i praktisk laboratoriearbeid
  • minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid, på seminarer og tester
  • laboratorierapporter etter gitte kriterier

Assessment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav: En skriftlig individuell oppgave med et omfang på 1500-2000 ord.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom skriftlig arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

All undervisning er obligatorisk. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær over 25 % må det avtales med emneansvarlig om og eventuelt hvordan dette kan kompenseres. Kompenserende arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Combined exam:

1) Supervised individual written exam in drug calculations, 3 hours

2) Supervised individual written exam in pharmaceutics, 4 hours

3) Individual practical exam in pharmaceutics, 3 hours

A faultless exam paper is required to pass the exam in drug calculations. If a student fails the drug calculations exam, he/she must retake this part. One overall grade is awarded based on the following weighting of parts 2 and 3 of the exam: Written exam in pharmaceutics 60%, practical exam in pharmaceutics 40%. Students must be awarded a pass grade (A-E) for both parts of the exam in pharmaceutics in order to pass the course. If the student is awarded an F in one part of the exam, this part of the exam must be retaken.

Students can appeal the grade awarded for part 1 and 2 of the exam.

Grading scale

All parts of the exam: Calculator

Examiners

Part 1 drug calculations: Pass/fail

Parts 2 and 3 pharmaceutics: Grade scale A-F