Studyinfo subject BIBV3500 2018 HØST
BIBV3500 Children, Media and Libraries Course description
- Course name in Norwegian
- Barn, medier og bibliotek
- Study programme
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap / Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i kultur- og litteraturformidling med barn som målgruppe. Emnets første del tar opp barndommens vilkår i samfunnet, og ser dette i sammenheng med barns mediebruk og formidling til barn. Annen del konsentrerer seg om studiet av barns medier, med vekt på barnelitteratur. Tredje del tar opp spesifikke sider ved bibliotekarbeid blant barn, bl.a. samlingsutvikling, aktivitetstilbud og samarbeid med skole og barnehage.
Required preliminary courses
BIB2000, BIB2100
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om hvordan synet på barn og barndom har endret seg i vårt samfunn
- har innsikt i barns mediebruk
- har kunnskap om språkutvikling og lesestimulering i en flerkulturell kontekst
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle muntlig og skriftlig til barn på ulike alderstrinn
- kan etablere og utvikle en barneavdeling i et folkebibliotek
- kan analysere og vurdere medier for barn
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, seminar, ekskursjoner og selvstudium.
Course requirements
To oppgaver:
- En muntlig presentasjon av en eller flere barnelitterære tekster for en valgt målgruppe. En kort (ca 1 s.) skriftlig rapport innleveres i etterkant.
- En skriftlig formidlingstekst for barn, skrevet for et biblioteks nettsider. (ca 200-400 ord).
Begge arbeidskrav skal fullføres til fastsatt frist og være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Assessment
Vurderingsformen er todelt: Ett individuelt, skriftlig arbeid over oppgitt emne fra faglærer (ca. 3000 ord) og ett individuelt, skriftlig arbeid ut fra selvvalgt emne som skal godkjennes av faglærer (ca. 3000 ord).
De to delene karaktersettes hver for seg. Begge eksamensdelene må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått. Det individuelle arbeidet ut fra selvvalgt emne og det individuelle arbeidet over gitt tema fra faglærer teller 50% hver i den samlede karakteren i emnet.
Kandidater som ikke består hele eller deler av eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i den delen som ikke er bestått.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25% av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.