EPN-V2

BIBV3020 School and educational libraries Course description

Course name in Norwegian
Skole- og undervisningsbibliotek
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

The language is normally English.

Technologies, from the stone axe to the computer, have been integral in shaping;how we live, think, interact;and work.;Advances in;digitalization have;made digital competences;a significant factor in ensuring the employability of candidates in all professions vital to our society. Understanding;the benefits, the;limitations;and the transformative power;of technologies;on public and private life as well as;professional practice;is crucial.;

In this course, students will acquire the basic knowledge;needed to harness the potential of;digital technologies;and identify opportunities to use technology;to;foster inclusion,;active participation, and;sustainability;in society;and the workplace.;Through;individual reflection,;shared exploration;and group discussions, students will;gain;awareness;of;how technological developments might impact their future professions, and their role as citizens in an increasingly digitalized society.;;

This course will provide students with the foundational knowledge and means to become a responsible agent of change in their own profession and field of study.;Students will learn to recognise limitations, strengths and potentially disruptive consequences of technological innovation and grapple with the social, ethical and political issues that arise as technology becomes both increasingly complex and;essential to;the;function of society.;

Required preliminary courses

No additional course-specific requirements.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale teorier innen pedagogikk, veiledning og fagdidaktikk
  • har inngående kunnskap om informasjonskompetanse, både ulike teorier og forståelse for hvordan det utvikles
  • har kunnskap om skolebibliotekets rolle i leseopplæring og tilrettelegging for leselyst
  • har kunnskap om og forståelse for bibliotekets og bibliotekarens rolle i undervisning og læring på alle nivå i utdanningsløpet fra grunnskole til høyere utdanning
  • har forståelse for læring på både fysiske og digitale plattformer
  • har forståelse for skolebiblioteket som sted og møteplass
  • har kjennskap til aktuelle styringsdokumenter og noen evalueringsformer

Ferdigheter

Studenten

  • behersker relevante arbeidsformer og metoder tilpasset ulike kontekster for undervisning og læring
  • kan anvende pedagogisk og didaktisk kunnskap i praksis
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning til ulike målgrupper og kontekster
  • kan reflektere over skolebibliotekets rolle i institusjonen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ha ansvar for daglig drift av et skolebibliotek

Teaching and learning methods

The course uses a blended learning approach, with a combination of attendance-based seminars and digital learning materials. Students will explore real-world cases emerging at the intersection of society, technology and their future profession.

English will be the primary language of communication.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av et faglig tema for medstudenter (5-10 minutter)
  • Arbeidskrav 2: Prosjektarbeid (3-4 sider) med hverandrevurdering.
  • Arbeidskrav 3: Lage en digital veildning-/opplæringsvideo (2-4 minutt) for en gitt målgruppe.

Formålet med arbeidskravet er at studenten skal få reflektere over gjennomgått teori og øve på å anvende dette på konkrete problemstillinger i skolebibliotek.

Arbeidskravene løses i grupper. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Portfolio assessment

The portfolio will consist of a choice of three;from a set of assignments offered in the course.;For assignments that require working in groups, each group may consist of 2-5 candidates.

Each;of the;assignments;has a word limit of 1000;words (+/- 10%), or;7;minutes (+/- 1 minute) for video or audio submissions.;;

The portfolio is assessed as a whole and given one single grade, but all assignments;must be passed in order for the portfolio to receive a grade E or higher.

All assignments;in the portfolio;must be written in either English or;a Scandinavian language.;

The exam can be appealed.

Postponed exam: A student who fails or have leagal absence in the ordinary exam, may submit a reworked version at a re-sit.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are followed.

Grading scale

Pass/fail.

Examiners

Two internal examiners will be used. External examiner is used regularly.