Programplaner og emneplaner - Student
BIBV3020 School and educational libraries Course description
- Course name in Norwegian
- Skole- og undervisningsbibliotek
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Biblioteket som lærings- og danningsarena i utdanningssektoren er utgangspunktet for emnet. I kurset tar vi for oss bibliotekets og bibliotekarens pedagogiske rolle og oppgaver i grunnskolen, videregående skole og i høyere utdanning. Pedagogikk og didaktikk vil sammen med bibliotekets tre plattformer (informasjonskompetanse og kildekritikk, leseopplæring og leselyst og biblioteket som sted) utgjøre sentrale teoretiske bestanddeler av faget. Hvordan bibliotekaren kan legge til rette for ulike grupper av lærende, både ulike læringsstiler og ta hensyn til mangfold blant elev-/ studentgrupper vil bli vektlagt.Vi presenterer hvordan politiske og regulative rammer påvirker og danner grunnlag for utvikling av bibliotekets pedagogiske oppdrag.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
The bachelor’s thesis is the final academic in-depth paper in the nursing programme. Through the work on the bachelor’s thesis, the student will delve into a delimited area of research, and have the opportunity to develop his/her own academic independence. The topic must be linked to the nursing profession, patients and/or next-of-kin. The bachelor’s thesis must include systematic literature searches to apply results from recent research related to the chosen research question. The bachelor’s thesis must be presented in a systematic and clear manner. The title of the bachelor’s thesis will also be included on the diploma.
In the autumn semester, some teaching will be set up in connection with, for example, the development of a preliminary topic and problem for the bachelor thesis, cf. the work requirement Project description for the bachelor thesis.
Teaching and learning methods
Passed first and second year of the programme.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av et faglig tema for medstudenter (5-10 minutter)
- Arbeidskrav 2: Prosjektarbeid (3-4 sider) med hverandrevurdering.
- Arbeidskrav 3: Lage en digital veildning-/opplæringsvideo (2-4 minutt) for en gitt målgruppe.
Formålet med arbeidskravet er at studenten skal få reflektere over gjennomgått teori og øve på å anvende dette på konkrete problemstillinger i skolebibliotek.
Arbeidskravene løses i grupper. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen er en individuell skriftlig prosjektoppgave. Tema er selvvalgt innenfor en gitt ramme og problemstilling skal godkjennes av faglærer. Problemstilling skal ikke være det samme som arbeidskrav 2.
Omfanget skal ligge mellom 18000-20000 tegn. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av prosjektoppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Bachelor’s thesis.
- Literature review.
- Normally written in group with 2-3 students.
- Scope of 8,000 words (+/- 10%).
Resits/rescheduled exam: If the bachelor’s thesis is awarded a fail grade, the student has the right to submit a reworked version once.