Programplaner og emneplaner - Student
BIBV3020 School and educational libraries Course description
- Course name in Norwegian
- Skole- og undervisningsbibliotek
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Biblioteket som lærings- og danningsarena i utdanningssektoren er utgangspunktet for emnet. I kurset tar vi for oss bibliotekets og bibliotekarens pedagogiske rolle og oppgaver i grunnskolen, videregående skole og i høyere utdanning. Pedagogikk og didaktikk vil sammen med bibliotekets tre plattformer (informasjonskompetanse og kildekritikk, leseopplæring og leselyst og biblioteket som sted) utgjøre sentrale teoretiske bestanddeler av faget. Hvordan bibliotekaren kan legge til rette for ulike grupper av lærende, både ulike læringsstiler og ta hensyn til mangfold blant elev-/ studentgrupper vil bli vektlagt.Vi presenterer hvordan politiske og regulative rammer påvirker og danner grunnlag for utvikling av bibliotekets pedagogiske oppdrag.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Dette emnet gir en erfarings- og praksisbasert innføring i Shared Reading (SR) som litteraturformidling. Om litteratur og kunst kan bidra til bedre helse og følelse av å mestre tilværelsen, om ord og litteratur kan virke helende på sjelen slik medisin virker på kroppen, er spørsmål som har preget vestlig tenking siden antikken. I de senere årene har diskusjonen vært ført blant annet innen fag som psykologi og narrativ medisin, men også i sosialfag og litteraturvitenskap. Biblioterapi er et forholdsvis nytt begrep for at litteratur slik kan virke helende. Det favner et bredt spekter av måter å nærme seg og bruke litteratur på, herunder SR. Emnet tar utgangspunkt i at SR er en måte å realisere folkebibliotekets demokratiske samfunnsmandat på.
SR er en erfaringsbasert måte å lese litteratur høyt sammen i små grupper. Det er særlig noveller og dikt som blir lest og snakket om. Metoden er utviklet i England, hvor den har vært brukt som et lavkost- og lavterskeltilbud i ulike sosial- og helseinstitusjoner, barnehjem, fengsler, psykiatriske daginstitusjoner etc. I de senere årene har den også fått økende gjennomslag blant annet i Norden.
SR kan på den ene siden betegnes som en sosial teknologi som for eksempel kan øke livskvalitet og gi bedre psykisk helse, eller styrke medborgerskap og bidra til myndiggjøring. På den andre siden er SR en litteraturformidlingspraksis kjennetegnet av en sterk forankring i litteraturen, av at deltagerne kan dele sine erfaringer med teksten, kan bidra med å lese høyt, og av at sesjonene ledes av en tydelig leseleder.
I emnet diskuteres de teoretiske forutsetningene for å nærme seg og bruke litteratur på denne måten, og de mulige sosiale og helsemessige konsekvensene. Emnet gir studenten øvelse i, og teoretiske redskaper til, å kunne fungere som leseleder - en måte å utøve sitt mandat som bibliotekar og litteraturformidler på.
Undervisningsspråk er norsk.
Teaching and learning methods
Ingen forkunnskapskrav.
Course requirements
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kjenner til de sentrale bestanddelene i SR som utøvende metode og litteraturformidlingspraksis
- har kunnskap om leseledelse
- kjenner til de teoretiske forutsetningene som ligger til grunn for SR og hvilken plass den har i det litteraturteoretiske og bibliotekfaglige feltet
- kjenner til de sosiale og helsemessige effektene og virkningene som SR kan ha
- har kunnskap om et utvalg av tekster som egner seg til bruk for ulike lesere
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og legge til rette for SR, herunder markedsføring og valg av egnede tekster for målgruppen
- kan fungere som leseleder i SR; kan stille gode spørsmål til teksten og gruppa, ivareta deltagerne, og styre avsporinger tilbake til teksten.
- kan diskutere styrker og begrensninger i metoden i helse og sosialfaglig, litteraturvitenskapelig og bibliotekfaglig perspektiv.
Generell kompetanse
Studenten
- utvikler evnen til å være spørrende og lyttende både overfor litteratur og mennesker
- utvikler evnen til å håndtere det uvisse og usikre
- kan gjennom bevissthet om sin egen rolle som formidler reflektere kritisk over formidlingen som teori og praksis: styrker sin egen dømmekraft
Assessment
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Studentene skal planlegge, gjennomføre og lede to eksterne sesjoner Shared reading.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Det er i tillegg obligatorisk deltagelse på emnet. Det kreves minst 80 prosent tilstedeværelse i det oppsatte undervisningsopplegget. Ved fravær ut over 20% må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær ut over 25% mister studenten retten til å framstille seg for eksamen. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Formålet med arbeidskravene er å øve studentenes praktisk ferdigheter.
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om barnelitteraturens ulike sjangrer
- har innsikt i barns mediebruk
- har kunnskap om lesestimulering
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle muntlig og skriftlig til barn på ulike alderstrinn
- kan analysere og vurdere medier for barn
Generelle ferdigheter
Studenten
- kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå
- kan reflektere over, og anvende teori på faglige problemstillinger
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Hver student, eller to studenter sammen, skal gjøre avtale om, og gjennomføre en lesestund med barn (opp til 12 år), og innlevere et rapporteringsskjema fra dette arbeidet.
- Arbeidskrav 2: Hver student skal skrive en anmeldelse av ei bok, en film eller et spill. Omfang: ca. 1 side.
- Arbeidskrav 3: Studentene skal gruppevis arbeide med et utvalg medier innenfor en sjanger eller et tema, og utforme et formidlingsopplegg til bruk i bibliotek, skole eller barnehage. Tema eller sjanger skal godkjennes av faglærer. Opplegget skal presenteres for de andre studentene, og en dokumentasjonsrapport skal leveres inn. Omfang: Ca. 3-4 sider, litteraturliste kommer i tillegg.
Formålet med arbeidskravene er å gi erfaring med å analysere og vurdere medier for barn, og å formidle til barn. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.