EPN-V2

BIBV3020 School and educational libraries Course description

Course name in Norwegian
Skole- og undervisningsbibliotek
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Biblioteket som lærings- og danningsarena i utdanningssektoren er utgangspunktet for emnet. I kurset tar vi for oss bibliotekets og bibliotekarens pedagogiske rolle og oppgaver i grunnskolen, videregående skole og i høyere utdanning. Pedagogikk og didaktikk vil sammen med bibliotekets tre plattformer (informasjonskompetanse og kildekritikk, leseopplæring og leselyst og biblioteket som sted) utgjøre sentrale teoretiske bestanddeler av faget. Hvordan bibliotekaren kan legge til rette for ulike grupper av lærende, både ulike læringsstiler og ta hensyn til mangfold blant elev-/ studentgrupper vil bli vektlagt.Vi presenterer hvordan politiske og regulative rammer påvirker og danner grunnlag for utvikling av bibliotekets pedagogiske oppdrag.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Obligatoriske emner 1. og 2. år må være bestått.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale teorier innen pedagogikk, veiledning og fagdidaktikk
  • har inngående kunnskap om informasjonskompetanse, både ulike teorier og forståelse for hvordan det utvikles
  • har kunnskap om skolebibliotekets rolle i leseopplæring og tilrettelegging for leselyst
  • har kunnskap om og forståelse for bibliotekets og bibliotekarens rolle i undervisning og læring på alle nivå i utdanningsløpet fra grunnskole til høyere utdanning
  • har forståelse for læring på både fysiske og digitale plattformer
  • har forståelse for skolebiblioteket som sted og møteplass
  • har kjennskap til aktuelle styringsdokumenter og noen evalueringsformer

Ferdigheter

Studenten

  • behersker relevante arbeidsformer og metoder tilpasset ulike kontekster for undervisning og læring
  • kan anvende pedagogisk og didaktisk kunnskap i praksis
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning til ulike målgrupper og kontekster
  • kan ha ansvar for daglig drift av et skolebibliotek
  • kan reflektere over skolebibliotekets rolle i institusjonen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan uttrykke seg muntlig og skriftlig om et faglig tema
  • kan gi relevant faglig tilbakemelding til medstudenter
  • kan lage en digital instruksjonsvideo til en gitt målgruppe

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, ulike skriftlige og muntlige formidlingspraksiser samt selvstudium

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Prosjektarbeid (3-4 sider) med hverandrevurdering.
  • Arbeidskrav 2: Muntlig presentasjon av et faglig tema for medstudenter (5-10 minutter)
  • Arbeidskrav 3: Lage en digital veildning-/opplæringsvideo (2-4 minutt) for en gitt målgruppe.

Arbeidskravene løses i grupper. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 5-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Emnet Medieteori - medier, kultur og samfunn utgjør 20 studiepoeng og gjennomføres over to semestre i første studieår. Første semester er lagt opp som en introduksjon til fagfeltet og avsluttes med et arbeidskrav i form av en 4-timers skriftlig prøve. Andre semester er fordypende, og fortsetter med to arbeidskrav og en avsluttende hjemmeeksamen. Det er tilsammen tre arbeidskrav (ett i første og to i andre semester) som må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende eksamen/vurdering.

Medieteori del I: Medienes makt

Medieteori Del I skal introdusere studentene for medievitenskap med vekt på teorier om mediemakt, mediepåvirkning og medienes representasjon av virkeligheten.

Medieteori del II: Medier, kultur og samfunn

Medieteori Del II bygger på Medieteori Del I og skal videreføre og utdype introduksjonen av medievitenskap som fag med vekt på medienes politiske, kulturelle og økonomiske rammer og hva som former medienes innhold.