Programplaner og emneplaner - Student
BIBV3020 School and educational libraries Course description
- Course name in Norwegian
- Skole- og undervisningsbibliotek
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Biblioteket som lærings- og danningsarena i utdanningssektoren er utgangspunktet for emnet. I kurset konsentrerer vi oss om bibliotekets og bibliotekarens rolle og funksjon i grunnskolen, videregående skole og i universitets- eller høgskolebibliotek. Informasjonskompetanse, didaktikk og pedagogikk er sentrale bestanddeler av faget. Vi presenterer hvordan politiske og regulative rammer påvirker og danner grunnlag for utvikling av både bibliotekets pedagogiske oppdrag og biblioteket som sted. Hvordan bibliotekaren kan legge til rette for ulike grupper av lærende, både ulike læringsstiler og ta hensyn til mangfold blant elev-/ studentgrupper vil bli diskutert.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om relevante teorier innen pedagogikk, veiledning og fagdidaktikk i et bibliotekperspektiv
- har inngående kunnskap om informasjonskompetanse, både ulike teorier og forståelse for hvordan det utvikles
- har kunnskap om skolebibliotekets rolle i leseopplæring og tilrettelegging for leselyst
- har kunnskap om og forståelse for bibliotekets og bibliotekarens rolle i undervisning og læring
- har kjennskap til aktuelle styringsdokumenter
- har forståelse for læring på både fysiske og digitale plattformer
- har innsikt i læring tilpasset ulike grupper
- har forståelse for skolebiblioteket som sted og møteplass
Ferdigheter
Studenten
- behersker relevante arbeidsformer og metoder tilpasset ulike kontekster for undervisning og læring
- kan anvende pedagogisk og didaktisk kompetanse
- kan administrere og drifte et skolebibliotek
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning til ulike målgrupper og kontekster
- kan reflektere over skolebibliotekets rolle i institusjonen
Generell kompetanse
Studenten
- kan uttrykke seg muntlig og skriftlig om et faglig tema
- kan gi relevant faglig tilbakemelding til medstudenter
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike skriftlige og muntlige formidlingspraksiser samt selvstudium.
Course requirements
Emnet har to arbeidskrav:
- Studenten må publisere et innlegg (ca. 5000-10000 tegn med mellomrom) og en kommentar i emnets blogg.
- Studenten skal ha en muntlig presentasjon for medstudenter.
Arbeidskravet må være gjennomført innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen er todelt med en skriftlig semesteroppgave og en muntlig presentasjon.
Semesteroppgaven kan gjennomføres individuelt eller i par. Oppgaven skal redegjøre for et undervisningsopplegg, både teoretisk og praktisk og ha et omfang på 10000-15000 tegn med mellomrom (Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5). I den muntlige presentasjonen (20 minutter) skal en del av dette undervisningsopplegget gjennomføres.
I vurderingen teller den skriftlige semesteroppgave 40 %, og den muntlige eksamen 60 %.
En student/gruppen kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av den skriftlig oppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Emnet omhandler forskningsbasert utvikling i fag- og yrkesopplæring sett i et individ-, bransje- og samfunnsperspektiv, som viser helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. Tema som blir berørt er ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning, elevmedvirkning, vurdering for og av læring, profesjonsetikk, samarbeidsrelasjoner innenfor skole- og arbeidsliv.
Grading scale
For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studenten ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om eget yrkes utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon
- har kunnskap om yrkene som inngår i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for yrkesfag og yrkesfaglærerprofesjonen
- har kunnskap om undervisning, læring, motivasjon og elevers læringsbehov
;
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid
- kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning og læring
- kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig
;
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere sammenhengen mellom arbeid, læringsmål, problemstilling og egen læring
- kan analysere og forklare avanserte arbeidsprosesser og funksjoner i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i utdanningsprogrammet
- kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i fag- og yrkesopplæringen
- kan etablere og lede nettverksrelasjoner i skole og arbeidsliv
- kan tilrettelegge for, lede og vurdere yrkesrelevant opplæring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav