Programplaner og emneplaner - Student
BIBV3010 Universal design Course description
- Course name in Norwegian
- Universell utforming
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Befolkningen i Norge er mangfoldig med tanke på alder, kjønnsidentitet, legning, kulturell bakgrunn og funksjonsevne. Alle folkebibliotek er lovpålagt å tilby tjenester til alle som bor i landet, med et særskilt ansvar for personer som har vansker med å bruke biblioteket. Lovverket for universitets- og høgskolebibliotek krever et universelt utformet læringsmiljø. Tilgjengelige arkiver er også avgjørende for å gi alle lik tilgang til informasjon og vår felles kulturarv. Bibliotekarer og arkivarer må derfor forholde seg til og ha kunnskaper om brukermangfold, samt ha en forståelse for hvordan man utformer produkter, omgivelser og tjenester som er tilgjengelige for alle. Dette prinsippet kalles universell utforming. Men, hva betyr det egentlig at noe er universelt utformet? Og hvordan går man frem for å lage universelt utformede arkiv og bibliotek? Er det mulig å oppnå? Formålet med emnet er å gi studentene den nødvendige kompetansen for å besvare disse spørsmålene og er nært knyttet mot praktiske problemstillinger man møter i begge sektorene.
Undervisningsspråket er norsk.
Required preliminary courses
Lectures, exercises, laboratory and field visits, and written project report. Practical laboratory experiments and field visits will be coordinated with the Norwegian Geotechnical Institute, NGI. Parts of the lectures will be covered by relevant international and national guest lecturers.
Online lectures will be recorded, and the material will be made available to students on Canvas
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskaper om universell utforming og formålet med konseptet
- har forståelse for forskjellen på universell utforming og tilgjengelighet
- har kunnskaper om hvordan brukermangfold og brukeres behov er en forutsetning for å utforme inkluderende arkiv og bibliotek
- har kunnskap om relevante konvensjoner, lovverk og retningslinjer i kontekst av brukermangfold
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre brukeranalyser og identifisere potensielle barrierer for ulike brukergrupper
- kan foreslå tiltak som øker tilgjengeligheten i arkiv og bibliotek
- kan evaluere om produkter, omgivelser og tjenester er universelt utformet
Generell kompetanse
Studenten
- er oppmerksom på brukermangfold og potensielle barrierer for likeverdig deltakelse i samfunnet
- forstår relevant lovverk og tiltak for å utvikle et mer inkluderende samfunn
Teaching and learning methods
The exam consists of two parts:
1) Project report prepared in groups of 1-3 student, approx. 25 pages, weighted 70%, and
2) Oral group (up to 3 students) presentation of the project followed by individual Q&A, weighted 30%.
The oral exam will be within 10-15 mins.
All assessment parts must be awarded a passing grade (E or better) for the student to pass the course. Assessment Part 1) can be appealed. Assessment Part 2) can not be appealed.
Course requirements
All types of materials and equipment are allowed for the written project report. Project report counts will be considered as a written exam and shall be done in groups.
None for the oral exam.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave om en selvvalgt brukergruppe og problemstilling, med et omfang på 18000 tegn inkludert mellomrom +-10%. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
1) 1 internal examiner
2) 2 internal examiners
External examiners are used regularly
Grading scale
Shaoli Yang
Examiners
BYGG2200 Geoteknikk or eqivialent