EPN-V2

BIB3910 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Bacheloroppgaven har et omfang på 20 ECTS. I dette inngår 5 poeng som omhandler strukturerte litteratursøk, metodespesialisering og avklaring av personsvernshensyn i datainnhenting.

    I emnet skal studentene gjennomføre et individuelt eller parvis fordypningsarbeid med bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevans. Studentene får mulighet til å arbeide systematisk og metodisk ut fra teoretiske prinsipper og med relevant forskning. Studentene skal arbeide med å beskrive, belyse, analysere og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk, reflektert og kritisk måte. Studenten kan velge mellom en:

    • Empirisk oppgave: Studenten samler inn data selv gjennom en egen undersøkelse. Undersøkelsen kan foretas gjennom enkle kvantitative tilnærminger (for eksempel spørreskjemaundersøkelser) eller ved en kvalitativ tilnærming (for eksempel intervjuer).
    • Litteraturoppgave: En problemstilling drøftes med bakgrunn i allerede foreliggende teoretiske og empiriske studier

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Studenten må ha fullført og bestått 1. og 2. studieår av bachelorprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap før man kan starte opp med emnet.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har bred kunnskap om et selvvalgt bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevant temaområde
    • har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til forskningsprosesser
    • har kunnskap om hvordan fagstoff formidles i tekst, og hva som kjennetegner en god akademisk tekst

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre et større skriftlig arbeid med en problemstilling
    • kan velge og begrunne forskningsdesign på bakgrunn av problemstilling
    • kan oppdatere seg på forskningsbasert kunnskap i det bibliotek- og informasjonsvitenskapelige feltet
    • kan presentere, analysere og drøfte fagstoff og har tilegnet seg akademiske skriveferdigheter
    • kan utføre strukturerte litteratursøk, vurdere kilder og utøve kildekritikk
    • behersker god henvisningsskikk, herunder referansehåndtering og siteringsskikk

    Generell kompetanse

    Studenten

    • er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
    • kan foreta selvstendige faglige vurderinger og reflektere etisk og kritisk over et tema
    • kan formidle fagkunnskap muntlig og skriftlig
  • Teaching and learning methods

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kjennskap til grunnleggende trekk ved samspillet mellom norsk rett og overnasjonale rettslige føringer
    • god oversikt over offentlighetsloven og offentlighetsprinsippets forankring i Grl. § 100
    • god oversikt over personopplysningsloven og den europeiske personvernforordningen
    • grunnleggende kjennskap til opphavsrett i norsk lov, europeiske direktiver og internasjonale konvensjoner
    • kjennskap til rettslige grunnlag for formidling og bruk av informasjonsressurser
    • grunnleggende kjennskap til rettslig vern av kulturarv i norsk lov og internasjonale konvensjoner

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • overholde elementære krav til personvern, allmennhetens innsynsrett, og opphavsrett som profesjonsutøver innen arkiv eller bibliotek
    • legge frem mer kompliserte rettslige spørsmål knyttet til personvern og opphavsrett for fageksperter eller virksomhetens ledelse til nærmere vurdering

    Generell kompetanse

    Studenten

    • forstår samspill mellom norsk informasjonsrett og de føringer og forpliktelser som norsk informasjonsrett møter fra EØS-avtalen og internasjonale konvensjoner
  • Course requirements

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver

  • Assessment

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Ett individuelt skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet skal bevisstgjøre studentene om de bakenforliggende hensynene som lovgivningen innen emnet dreier seg om. Arbeidskravets tema vil være knyttet til et av de overordnede hensynene i emnet, personvern, ytringsfrihet eller offentlighetsprinsippet. Omfang 3-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Arbeidskravet er obligatorisk, og må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist

  • Permitted exam materials and equipment

    Eksamensformen er en individuell skriftlig skoleeksamen, av 4 timers varighet. 

  • Grading scale

    Lovsamling kan medbringes på eksamen. Eventuelle lover, forskrifter eller andre tekster som er direkte relevante for den aktuelle eksamensoppgaven vil bli gjort tilgjengelig sammen med oppgaveteksten. 

  • Examiners

    Gradert skala A-F.