Programplaner og emneplaner - Student
BIB3910 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bacheloroppgaven har et omfang på 20 ECTS. I dette inngår 5 poeng som omhandler strukturerte litteratursøk, metodespesialisering og avklaring av personsvernshensyn i datainnhenting.
I emnet skal studentene gjennomføre et individuelt eller parvis fordypningsarbeid med bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevans. Studentene får mulighet til å arbeide systematisk og metodisk ut fra teoretiske prinsipper og med relevant forskning. Studentene skal arbeide med å beskrive, belyse, analysere og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk, reflektert og kritisk måte. Studenten kan velge mellom en:
- Empirisk oppgave: Studenten samler inn data selv gjennom en egen undersøkelse. Undersøkelsen kan foretas gjennom enkle kvantitative tilnærminger (for eksempel spørreskjemaundersøkelser) eller ved en kvalitativ tilnærming (for eksempel intervjuer).
- Litteraturoppgave: En problemstilling drøftes med bakgrunn i allerede foreliggende teoretiske og empiriske studier
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Studenten må ha fullført og bestått 1. og 2. studieår av bachelorprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap før man kan starte opp med emnet.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om et selvvalgt bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevant temaområde
- har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til forskningsprosesser
- har kunnskap om hvordan fagstoff formidles i tekst, og hva som kjennetegner en god akademisk tekst
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et større skriftlig arbeid med en problemstilling
- kan velge og begrunne forskningsdesign på bakgrunn av problemstilling
- kan oppdatere seg på forskningsbasert kunnskap i det bibliotek- og informasjonsvitenskapelige feltet
- kan presentere, analysere og drøfte fagstoff og har tilegnet seg akademiske skriveferdigheter
- kan utføre strukturerte litteratursøk, vurdere kilder og utøve kildekritikk
- behersker god henvisningsskikk, herunder referansehåndtering og siteringsskikk
Generell kompetanse
Studenten
- er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
- kan foreta selvstendige faglige vurderinger og reflektere etisk og kritisk over et tema
- kan formidle fagkunnskap muntlig og skriftlig
Teaching and learning methods
Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid. Mulige tema for bacheloroppgaven presenteres tidlig i høstsemesteret.
I tillegg vil det holdes metode- og søkeseminar, noe undervisning/ forelesning, samt individuell veiledning med tildelt veileder.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Tema for oppgaven skal godkjennes av instituttet. Forslag til emne for oppgaven samt opplysninger om ønsket veileder meldes til administrasjonen innen en fastsatt frist.
- Arbeidskrav 2: Emnet har obligatorisk deltagelse på henholdsvis ett metode- og ett søkeseminar.
- Arbeidskrav 3: En prosjektskisse skal leveres til veileder for godkjenning. Skissen skal ha et omfang på om lag 2400-2800 tegn inkl. mellomrom.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Assessment
Students shall acquire knowledge of different methods used in molecular biology. Furthermore, students shall receive training in how production organisms used in biotechnology processes can be developed with the use of classical mutagenesis and recombinant DNA technology. The principles behind fermentation techniques and some downstream processes will also be explained.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- has a basic understanding of the principles of molecular biology
- can explain how biotechnological production organisms are generated through classical mutagenesis, protoplast fusion and recombinant DNA technology
- can describe how DNA is amplified using PCR and real-time PCR (qPCR)
- can outline how hybridisation techniques such as Southern blot, northern blot and colony hybridisation are used
- can name different biotechnology methods and processes
- is familiar with the principles for microorganism growth and the production of biomolecules in fermenters
- can explain the structure of viruses, how viruses infect cells and develop in both lytic and lysogenic cycles
- can explain non-specific and specific immunity and the structure and function of antibodies in the body
Skills
The student is capable of:
- selecting restriction enzymes and vectors in recombinant DNA technology
- transforming bacteria with the use of electroporation
- using techniques to isolate DNA fragments from agarose gels
- concentrating DNA fragments with the use of PCR
- can genotype using real-time PCR (qPCR)
General competence
The student:
- is capable of planning and performing biotechnology and molecular biology laboratory experiments
- demonstrates awareness of ethical consequences of genetic engineering methods in connection with the development of genetically engineered organisms, foetal diagnostics, forensic analyses and DNA analyses in connection with genetic disorders
- is capable of assessing and communicating results from biotechnological and genetic engineering laboratory experiments, both orally and in writing