Programplaner og emneplaner - Student
BIB3910 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Bacheloroppgaven har et omfang på 20 ECTS. I dette inngår 5 poeng som omhandler strukturerte litteratursøk, metodespesialisering og avklaring av personsvernshensyn i datainnhenting.
I emnet skal studentene gjennomføre et individuelt eller parvis fordypningsarbeid med bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevans. Studentene får mulighet til å arbeide systematisk og metodisk ut fra teoretiske prinsipper og med relevant forskning. Studentene skal arbeide med å beskrive, belyse, analysere og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk, reflektert og kritisk måte. Studenten kan velge mellom en:
- Empirisk oppgave: Studenten samler inn data selv gjennom en egen undersøkelse. Undersøkelsen kan foretas gjennom enkle kvantitative tilnærminger (for eksempel spørreskjemaundersøkelser) eller ved en kvalitativ tilnærming (for eksempel intervjuer).
- Litteraturoppgave: En problemstilling drøftes med bakgrunn i allerede foreliggende teoretiske og empiriske studier
Undervisningsspråk er norsk.
-
Required preliminary courses
Studenten må ha fullført og bestått 1. og 2. studieår av bachelorprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap før man kan starte opp med emnet.
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om et selvvalgt bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevant temaområde
- har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til forskningsprosesser
- har kunnskap om hvordan fagstoff formidles i tekst, og hva som kjennetegner en god akademisk tekst
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et større skriftlig arbeid med en problemstilling
- kan velge og begrunne forskningsdesign på bakgrunn av problemstilling
- kan oppdatere seg på forskningsbasert kunnskap i det bibliotek- og informasjonsvitenskapelige feltet
- kan presentere, analysere og drøfte fagstoff og har tilegnet seg akademiske skriveferdigheter
- kan utføre strukturerte litteratursøk, vurdere kilder og utøve kildekritikk
- behersker god henvisningsskikk, herunder referansehåndtering og siteringsskikk
Generell kompetanse
Studenten
- er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
- kan foreta selvstendige faglige vurderinger og reflektere etisk og kritisk over et tema
- kan formidle fagkunnskap muntlig og skriftlig
-
Teaching and learning methods
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til grunnleggende trekk ved samspillet mellom norsk rett og overnasjonale rettslige føringer
- god oversikt over offentlighetsloven og offentlighetsprinsippets forankring i Grl. § 100
- god oversikt over personopplysningsloven og den europeiske personvernforordningen
- grunnleggende kjennskap til opphavsrett i norsk lov, europeiske direktiver og internasjonale konvensjoner
- kjennskap til rettslige grunnlag for formidling og bruk av informasjonsressurser
- grunnleggende kjennskap til rettslig vern av kulturarv i norsk lov og internasjonale konvensjoner
Ferdigheter
Studenten kan
- overholde elementære krav til personvern, allmennhetens innsynsrett, og opphavsrett som profesjonsutøver innen arkiv eller bibliotek
- legge frem mer kompliserte rettslige spørsmål knyttet til personvern og opphavsrett for fageksperter eller virksomhetens ledelse til nærmere vurdering
Generell kompetanse
Studenten
- forstår samspill mellom norsk informasjonsrett og de føringer og forpliktelser som norsk informasjonsrett møter fra EØS-avtalen og internasjonale konvensjoner
-
Course requirements
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver
-
Assessment
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Ett individuelt skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet skal bevisstgjøre studentene om de bakenforliggende hensynene som lovgivningen innen emnet dreier seg om. Arbeidskravets tema vil være knyttet til et av de overordnede hensynene i emnet, personvern, ytringsfrihet eller offentlighetsprinsippet. Omfang 3-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Arbeidskravet er obligatorisk, og må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist
-
Permitted exam materials and equipment
Eksamensformen er en individuell skriftlig skoleeksamen, av 4 timers varighet.
-
Grading scale
Lovsamling kan medbringes på eksamen. Eventuelle lover, forskrifter eller andre tekster som er direkte relevante for den aktuelle eksamensoppgaven vil bli gjort tilgjengelig sammen med oppgaveteksten.
-
Examiners
Gradert skala A-F.