EPN-V2

BIB3910 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Bacheloroppgaven har et omfang på 20 ECTS. I dette inngår 5 poeng som omhandler strukturerte litteratursøk, metodespesialisering og avklaring av personsvernshensyn i datainnhenting.

I emnet skal studentene gjennomføre et individuelt eller parvis fordypningsarbeid med bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevans. Studentene får mulighet til å arbeide systematisk og metodisk ut fra teoretiske prinsipper og med relevant forskning. Studentene skal arbeide med å beskrive, belyse, analysere og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk, reflektert og kritisk måte. Studenten kan velge mellom en:

  • Empirisk oppgave: Studenten samler inn data selv gjennom en egen undersøkelse. Undersøkelsen kan foretas gjennom enkle kvantitative tilnærminger (for eksempel spørreskjemaundersøkelser) eller ved en kvalitativ tilnærming (for eksempel intervjuer).
  • Litteraturoppgave: En problemstilling drøftes med bakgrunn i allerede foreliggende teoretiske og empiriske studier

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Studenten må ha fullført og bestått 1. og 2. studieår av bachelorprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap før man kan starte opp med emnet.

Learning outcomes

This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD programme in Health Sciences and PhD students from Memorial University, Newfoundland. General terms for admission to the course is a completed master's degree in molecular biology or equivalent qualification (e.g. completed MABIO4400). Priority will be given to PhD candidates from HIOA and Memorial University, Newfoundland.

Note that all students must have a laptop not more than 2 years old (windows 7 or more recent or mac with OS X). The laptop must be able to connect to wireless network.

The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.

Teaching and learning methods

Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid. Mulige tema for bacheloroppgaven presenteres tidlig i høstsemesteret.

I tillegg vil det holdes metode- og søkeseminar, noe undervisning/ forelesning, samt individuell veiledning med tildelt veileder.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Tema for oppgaven skal godkjennes av instituttet. Forslag til emne for oppgaven samt opplysninger om ønsket veileder meldes til administrasjonen innen en fastsatt frist.
  • Arbeidskrav 2: Emnet har obligatorisk deltagelse på henholdsvis ett metode- og ett søkeseminar.
  • Arbeidskrav 3: En prosjektskisse skal leveres til veileder for godkjenning. Skissen skal ha et omfang på om lag 2400-2800 tegn inkl. mellomrom.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Assessment

Vurderingsformen er en bacheloroppgave. Bacheloroppgaven utføres vanligvis individuelt, men kan også utføres i grupper på inntil tre studenter. Oppgaven skal ha et omfang på 60000-110000 tegn med mellomrom (skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5). Studenter som ikke består ordinær eksamen, må ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet besvarelse. Studenten har krav på begrunnelse og én times ekstra veiledning. Hvis besvarelsen fortsatt ikke er bestått etter ny/ utsatt eksamen, må det leveres en helt ny besvarelse med ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Studenten har da ikke krav på veiledning.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Alle oppgavene blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.