Programplaner og emneplaner - Student
BIB3900 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Programme description
-
Required preliminary courses
BIBPRAK2, BIB2000, BIB2100, BIB2201, BIB2300
-
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har oversikt over aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler og kan anvende dette på eget materiale
Ferdigheter
Studenten
- er i stand til å utarbeide en presis og avgrenset problemstilling
- er i stand til å innhente, analysere, vurdere og organisere relevant materiale
- kan anvende relevant teori på eget materiale
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte egne valg av metode og teoretisk grunnlag i forhold til alternative løsninger
- er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
-
Content
Vurderingsformen er todelt:
- Semesteroppgave: En artikkel med selvvalgt tema (ca. 8 sider). Tema skal godkjennes av faglærer før innlevering. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
- Muntlig eksamen: Eksaminering i 20-30 minutter på grunnlag av pensum og en forberedt oppgave.
Hver del teller like mye. Både samlet karakter og delkarakter oppgis.
-
Teaching and learning methods
Arbeidsform for emnet er veiledning og eventuelt oppgaveseminar. Det er en presentasjon tidlig i høstsemesteret av mulige temaer og hvilke krav som stilles til oppgaven.
-
Course requirements
Tema for oppgaven skal godkjennes av instituttet. Forslag til emne for oppgaven samt opplysninger om kontaktet veileder meldes til administrasjonen innen en fastsatt frist. For å velge tema innenfor emnegruppen Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning eller Litteratur- og kulturformidling, må man ha det respektive emnet som 3. års fordypningsemne.
Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
-
Assessment
BIB2000, BIB2100
-
Permitted exam materials and equipment
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om samtidslitteraturens rolle i offentligheten
- har kunnskap om sentrale tema og tendenser i samtidslitteraturen, både bestselger- og avantgardetrender
- har god kjennskap til aktuell litteraturdebatt og -kritikk
- har innsikt i sammenhengen mellom samtidslitteraturen og ideologiske og estetiske strømninger
- har kunnskap om ulike formidlingsformer og -praksiser (for eksempel anmeldelse, bokprat, utstilling, litteraturarrangement)
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle samtidslitteratur i muntlig og skriftlig form
- kan forberede og gjennomføre formidlingstiltak
- kan reflektere kritisk over formidlingen og resepsjonen av samtidslitteraturen og er bevisst sin egen rolle som formidler
- kan skrive en artikkel tenkt publisert i et fagorgan
-
Grading scale
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, workshops, studentpresentasjoner og selvstudium. Emnet er praktisk rettet, og det forventes at studentene deltar aktivt.
-
Examiners
Studentene skal gjennomføre to gruppeoppgaver:
- En praktisk formidlingsoppgave internt ved utdanningen (bokprat, bokutstilling eller lignende).
- Planlegge og gjennomføre et litteraturarrangement på et bibliotek eller på en annen offentlig arena.
Begge gruppeoppgaver skal være gjennomført innen fastsatt tid og godkjent av faglærer, før studenten kan gå opp til eksamen.