Programplaner og emneplaner - Student
BIB3500 Organizationanl development, leadership and marketing Course description
- Course name in Norwegian
- Organisasjonsutvikling, ledelse og markedsføring
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Leiarrolla vert presentert og diskutert ut frå både teoretiske perspektiv og med døme frå bibliotek og andre og andre informasjons- og kulturformidlande verksemder. Det vert særleg lagt vekt på dei føresetnadene ein leiar har i kunnskapsorganisasjonar. Døme på situasjonar og utfordringar ein som leiar møter vert gjennomgått. Vidare diskuterer vi bibliotekleiarens mange konkurrerande roller, som leiar, profesjonsutøver og samfunnsaktør. Med utgangspunkt i organsisasjonsteori vil studentane få eit innblikk korleis ein kan leggje til rette for endrings- og utviklingsprosessar. Institusjonane inngår gjerne i nettverk med andre institusjonar. Difor er samarbeid, nettverksbygging, utretta verksemd og profilering og marknadsføring viktige tema i faget. Sentrale verktøy for å planlegge korleis biblioteka si rolle kan bli realisert og tenester og ressursar evaluert vil òg vere tema i faget.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitskap.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskapar
Studenten
- har innsikt teoriar knytt til leiing, administrasjon og endringsprosessar
- har innsikt i biblioteka sine tekniske og institusjonelle omgjevnader
- kan identifisere viktige samarbeidspartnarar for utvikling av verksemda
- har innsikt i korleis økonomiske, politiske og regulative rammer påverkar biblioteka
- har kunnskap om korleis organisasjonskultur påverkar verksemda
- kjenner til prinsipp for lærande organisasjonar
- har kjennskap til personalarbeid og korleis ivareta mangfald på arbeidsplassen
- har kunnskapar om prinsipp for marknadsføring, kommunikasjon og merkevarebygging
- har grunnleggande kjennskap til korleis ulike styringsdata, verktøy og modellar for analyse m.m. kan brukast aktivt i organisasjonsutvikling
Ferdigheiter
Studenten
- kan diskutere og reflektere over korleis tekniske og institusjonelle omgjevnader påverkar bibliotekets verksemd og tenester
- kan reflektere kritisk over leiarstil, organisasjonsstruktur, organisasjonskultur og korleis dette påverkar organisasjonen
- kan lage eit marknadsføringstiltak og vurdere om desse når brukaren
- kan reflektere over korleis ein kan legge til rette for læring og kompetanseutvikling
- kan ta i bruk ulike styringsdata som verktøy i organisasjonsutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende og formidle forskingsbasert kunnskap og teoriar om organisasjon og leiing i eit bibliotekperspektiv
- kan formidle ein fagleg bodskap, skriftleg og munnleg
- kan samarbeide om faglege prosjekt og gje tilbakemelding på andre sitt arbeid
Teaching and learning methods
Approved laboratory course in KJTS2100 Chemical Engineering, KJM2300 Analytical Chemistry I and KJM2400 Biochemistry and Microbiology, or corresponding qualifications.
Course requirements
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of explaining:
- theoretical and practical principles for the use of chromatographic techniques, with the emphasis on gas chromatography and liquid chromatography
- theoretical and practical principles for capillary electrophoresis
- the theory and functioning of mass spectrometry, basic interpretation of mass spectra
- general sampling principles and practical techniques for sampling gas, liquid and solids
- important sample preparation techniques for chromatographic analysis, including extraction, preparative chromatography and concentration techniques
- principles for method development, optimisation and method validation for chromatography
- principles for quality control and quality assurance in a chemical laboratory
- the importance of planning and preparing laboratory work.
Skills
The student is capable of:
- performing quantitative analyses in accordance with standardized operating procedures
- calibrating and adjusting common measurement instruments
- choosing the appropriate laboratory equipment and using it correctly
- making their own assessment in the choice of sample preparation and analysis techniques
- preparing calibration standards and generating calibration curves that meet the necessary quality requirements
- reading scientific articles and searching in journal databases to find relevant literature in connection with method development and implementation
- using statistical methods to interpret and quality check measurement results
- determining the identity of unknown analytes based on chromatographic and mass spectrometry analyses
General competence
The student:
- has insight into the application and limitations of common chromatographic, capillary electrophoretic and mass spectrometry analysis techniques
- has insight into requirements for good laboratory practice
- has knowledge of the principles for developing new analysis methods, including sampling, sample preparation, qualitative and quantitative analysis
- has knowledge of how accuracy and precision in measurement results are affected by sources of error and uncertainty in instrumentation, procedures and work techniques
- has a background for understanding developments and future perspectives in the field
- is capable of communicating their own results orally and in writing
Assessment
The teaching is organised as lectures, exercises and laboratory instruction.
Permitted exam materials and equipment
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- 8-day compulsory laboratory course with 2 written assignments (groups of 2-4 students, 10-20 pages per assignment)
- 1-day compulsory workshop in bioanalytical metods (4 h laboratory work, groups of 8-10 students, no written assignments).
- Some exercise sessions related to the laboratory course will be compulsory. These sessions will be announced separately
- Before a laboratory exercise starts, a supervision meeting shall be held where the students present a written plan for how to perform the exercise.
- A written collaboration assignment in the form of a case study (groups of 2-4 students). Oral presentation of the solution to the case assignment (4-6 hours).
Grading scale
Exam form: Individual written exam, 3 hours
The exam result can be appealed.
In the event of a resit or rescheduled exam, oral examination may be used instead of written. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the exam result cannot be appealed.
Examiners
A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator's internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.