Programplaner og emneplaner - Student
BIB3430 Library and democracy Course description
- Course name in Norwegian
- Bibliotek og demokrati
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The content of the course will include the following topics: difference between grammar and writing style; effective linguistic choices for successful engineering communication; achieving readability and actionability in engineering documents; basic techniques for technical editing. The course will also cover the methods, strategies, and techniques for analyzing stylistic features of typical engineering texts.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i offentlighetsteori og teorier om biblioteket som offentlig demokratisk institusjon
- har innsikt i begreper som ytringsfrihet og sensur, demokrati og deltakelse.
- har kunnskap om bibliotekenes rolle som demokratisk institusjon og møteplass, både politisk og i et forskningsperspektiv
- har kunnskap om bibliotekarens rolle i utvikling av demokratisk infrastruktur
Ferdigheter
Studenten
- kan diskutere og reflektere kritisk over bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon
- kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori om biblioteket som demokratisk infrastruktur
- kan bidra til å utvikle samlinger, tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe
- kan evaluere andres faglige arbeid, og gi skriftlige tilbakemeldinger
- kan syntetisere ulike informasjonskilder og perspektiver som bakgrunn for argumentasjon og diskusjon
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og seminar, gruppearbeid, hverandrevurdering, studentpresentasjoner og selvstudium. Emnet henter inspirasjon fra problembasert læring, der ulike scenarier danner grunnlag for diskusjon og refleksjon.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av pensumtekst, individuelt eller i grupper (5-10 minutter)
- Arbeidskrav 2: Innlevering av skriftlig utkast til semesteroppgave til hverandrevurdering (omfang 2-3 sider)
- Arbeidskrav 3: Delta på hverandrevurdering, gi en skriftlig tilbakemelding (1/2-1 side)
- Arbeidskrav 4: Innlevering av andreutkast til semesteroppgave (maks 5 sider)
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med omfang på 20000-25000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5..
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.