EPN-V2

BIB3420 Children's materials Course description

Course name in Norwegian
Barn og medier
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i barns medier, barns mediebruk, og kultur- og litteraturformidling med barn opp til 12 år som målgruppe.

    Emnet tar opp barndommens vilkår i samtida, ved å fokusere på sammenhenger mellom barns mediebruk og kulturelle og sosiale oppvekstsvilkår.

    I undervisningen vektlegges barnelitteratur i flere sjangre. Det legges opp til arbeid med lesestimulering, og hvordan folkebibliotekenes formidling av litteratur kan knyttes til aktiviteter i samarbeid med skole og barnehage.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper 

    Studenten

    • har kunnskap om barnelitteraturens ulike sjangrer
    • har innsikt i barns mediebruk
    • har kunnskap om lesestimulering

    Ferdigheter  

    Studenten

    • kan formidle muntlig og skriftlig til barn på ulike alderstrinn
    • kan analysere og vurdere medier for barn

    Generelle ferdigheter

    Studenten

    • kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå
    • kan reflektere over, og anvende teori på faglige problemstillinger
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid. Undervisinga er campusbasert.

  • Course requirements

    Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp, inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne kommunisere faglig, effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.

  • Assessment

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
    • stille opp og beregne størrelser hvor integraler inngår
    • drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse første ordens differensiallikninger
    • sette opp og løse differensiallikninger for praktiske problemer
    • drøfte numeriske metoder for å løse likninger
    • løse likninger med komplekse koeffisienter og komplekse løsninger
    • bruke grunnleggende regneoperasjoner for matriser som multiplikasjon, addisjon og invertering
    • løse lineære ligningssystemer ved reduksjon til trappeform og invertering

    Kunnskap

    Dette krever at studenten kan

    • regne ut eksakte deriverte og antideriverte ved å bruke analytiske metoder
    • med utgangspunkt i definisjonene bestemme tilnærmede numeriske verdier av den deriverte og av det bestemte integralet og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene
    • bruke den deriverte og deriverte av høyere orden til å løse optimaliseringsproblemer, problemer med koblede hastigheter og til å regne ut lineære tilnærminger
    • forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, volum, buelengde og arbeid
    • løse separable og lineære differensiallikninger ved hjelp av antiderivasjon
    • gjøre rede for hvordan retningsfeltet til en førsteordens differensiallikning kan brukes til å visualisere løsninger til likninger
    • finne numeriske løsninger av initialverdiproblem ved hjelp av Eulers metode
    • løse likninger ved for eksempel halveringsmetoden og Newtons metode
    • regne med komplekse tall
    • gjøre rede for sammenhenger mellom lineære ligningssystem og praktiske problemstillinger

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses analytisk eller numerisk
    • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
    • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt
    • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
    • gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger
  • Permitted exam materials and equipment

    Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoff som blir presentert. Noe av undervisningen vil foregå som øving i problemløsing, hvor bruk av numerisk programvare naturlig vil inngå. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner og samarbeid samt individuell øving i å løse oppgaver. Mellom de timeplanlagte arbeidsøktene er det nødvendig å arbeide individuelt med oppgaveregning og litteraturstudier.

  • Grading scale

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Tre av fire individuelle innleveringer må være godkjent.
  • Examiners

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer

    Eksamensresultat kan påklages.