EPN-V2

BIB3420 Children's materials Course description

Course name in Norwegian
Barn og medier
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is familiar with:

  • matrix statics and the finite element method
  • second order deflection theory
  • plastic theory

Skills

The student is capable of:

  • conducting manual calculations using matrix statics
  • conducting rupture strength calculations for beams and frames based on plastic flow
  • using theory and FEM software to design specific structures, such as trusses, arches, frames, girder lattices etc., that will be exposed to different loads (including temperature loads)

General competence

The student:

  • is capable of explaining the principles of element analysis
  • is capable of critically assessing the results when comparing theoretical and numerical calculations
  • understands the difference between elastic and plastic capacity

Required preliminary courses

Arbeidskrav 13 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 4.

  • Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 800 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Arbeidskrav 14 (PF/YF) Undervisningsplanlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering.

  • Arbeidsform: Individuell skriftlig dokumentasjon av pedagogisk praksisveiledning og erfaringer fra egen praksis, tilsvarende 2500-2800 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Arbeidskrav 15 (PF/YF) Yrkespedagogisk utviklingsarbeid

  • Arbeidsform: Skriftlig prosjektdokumentasjon i gruppe tilsvarende 3500-3800 ord og fundert på om lag 500 sider litteratur eller tilsvarende kilder, samt individuelle refleksjoner tilsvarende 700 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen). Oppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres og dokumenteres individuelt.

Arbeidskrav16 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig kompetanse dybde del 2

  • Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 1100 sider. (Progresjonskrav som det skal arbeides videre med, og som ferdigstilles i arbeidskrav 17 i emne 3000).

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Ett ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en gang.

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.

Praksis

Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.

Learning outcomes

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 3 of 4 assigment

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Framlegg i grupper av en analyse og drøfting av en av fagartiklene fra pensumlisten. Framleggets omfang skal være 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til diskusjon. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling av forsknings- og utviklingsarbeid.
  • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/-10 % for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

Course requirements

Muntlig eksamen i gruppe på tre studenter (eller par hvis nødvendig ut fra studenttall), med varighet 20 minutter til presentasjon av et gitt tema og 10 minutter per gruppe til spørsmål fra sensorer. Eksamensspråket er engelsk. Det gis individuell karakter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen.

Assessment

Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.

Permitted exam materials and equipment

Se emnets innledningstekst.

Grading scale

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Produksjon (YF)
  • Tekniske tjenester (YF)
  • Dokumentasjon og kvalitet (YF)
  • Yrkesfaglig fordypning (YF)
  • Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
  • Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)
  • Teknikk og teknologisk utvikling i eget programområde (YF/PF)
  • Anvende breddekompetanse som yrkesfaglærer (YF/PF)
  • Yrkesidentitet og -etikk (YF/PF)
  • Yrkesforankring og -utvikling (YF/PF)
  • Yrkespedagogisk utviklingsarbeid (PF/YF)
  • Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (YF/PF)

Examiners

Emrah Erduran