EPN-V2

BIB3410 Search and research for professionals Course description

Course name in Norwegian
Profesjonell søking og research
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet vil gi studentene en fordyping i sentrale metoder for prøveopparbeiding og analyse av både eksogene og endogene forbindelser i biologiske prøver. Metodeutvikling for kromatografiske og massespektrometriske analyser vil stå sentralt i emnet. Videre vil studentene få opplæring i virkemåte og bruk av avanserte analyseinstrumenter som i dag benyttes i kvalitative og kvantitative undersøkelser.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi - spesialisering i biomedisin. Emnet tilbys også som enkeltemne, forutsatt ledig plass. Opptakskrav til enkeltemnet er det samme som for spesialisering i biomedisin.

Learning outcomes

  • Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten

  • kan redegjøre for prinsippene for målrettede og ikke-målrettede analysestrategier i bioanalyse
  • kan beskrive avanserte teknikker for opparbeiding av biologisk matrikser, herunder ekstraksjons- og oppkonsentreringsteknikker egnet for biologiske prøver
  • kan beskrive virkemåte og bruksområder til avanserte analyseinstrumenter med vekt på kromatografiske og massespektrometriske teknikker
  • kan gjøre rede for kvantitative analyser og kalibreringsrutiner som benyttes i bioanalyse, herunder bruk av isotopmerkede standarder, kontrollprøver og sertifiserte referansematerialer
  • kan redegjøre for fremgangsmåter i identifikasjon av biomarkører inkludert dataekstraksjon, dataprosessering og datanalyse av store mengder analysedata
  • kan beskrive prinsippene for metodeutvikling og metodevalidering i bioanalyse samt de kvalitetskrav som stilles til slike analyser

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan gjøre bruk av relevant litteratur som utgangspunkt for metodeutvikling i bioanalyse
  • kan utforme forslag til egne analysemetoder der det må foretas selvstendige valg av hensiktsmessige prøveopparbeidings- og instrumentelle teknikker
  • kan gjøre bruk av ulike kalibreringsteknikker med tilhørende kvalitetskontrolltiltak i kvantitative analyser
  • kan utføre biomarkørbestemmelser basert på kromatografiske og massespektrometriske analyser
  • kan benytte statistiske metoder og statistisk programvare for å tolke og kvalitetskontrollere analyseresultatene

Generell kompetanse  

Studenten 

  • kan delta i kvalitetssikringsarbeid og metodeutvikling i det bioanalytiske laboratoriet.
  • kan bidra til teknologiutviklingen innenfor fagfeltet.
  • har oversikt over teknologiutvikling og fremtidsperspektiver innenfor fagfeltet.
  • har innsikt i anvendelsesområder og begrensinger i kromatografiske og massespektroskopiske analyseteknikker brukt i bioanalyse.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer med øvingsoppgaver og ferdighetstrening i form av laboratorieoppgaver.  Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studentene.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • en oppgave i gruppe på 2-4 studenter i form av et casestudium med muntlig presentasjon
  • to laboratorieprosjekter med innlevering av to laboratorierapporter etter gitte kriterier. Prosjektene utføres i grupper på 2-4 studenter.

Dersom undervisningen går på engelsk, må muntlig presentasjon av casestudium holdes på engelsk.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.

Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.

Permitted exam materials and equipment

  • Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
  • Formelsamling (vedlagt eksamensoppgaven)

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.