EPN-V2

BIB3400 Data curation and analysis Course description

Course name in Norwegian
Databehandling og -analyse
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i utvalgte metoder og verktøy for å behandle og analysere data som er relevante i blant annet ulike deler av bibliotekarens arbeidsmarked.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Recommended preliminary courses

    Eksamen vurders til Bestått/Ikke bestått.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har grunnleggende innsikt i programmeringsprinsipper
    • har grunnleggende innsikt i systematisk håndtering av data

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan grunnleggende programmering
    • behersker verktøy for behandling, analyse, og presentasjon av data

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kjenner til oppbygningen av typiske datakilder
    • har forståelse for bruk av datakilder og hvordan analyseverktøy og programmering inngår i utnyttelsen av disse
  • Teaching and learning methods

    Forskningsmetodologi og forskningsetikk skal gi en innføring i kunnskapsgrunnlaget i forskning innen det yrkespedagogiske feltet samt være et verktøy for arbeidet med masteroppgaven. Emnet gir en oversikt over ulike tilnærminger, forskningsmetoder og verktøy som brukes i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid, og en introduksjon til forskningsetiske prinsipper og retningslinjer. Emnet drøfter hvordan teori, etikk og metodologi bidrar til å danne en analytisk ramme for yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid.

  • Course requirements

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om sentrale forskningsmetodologiske tilnærminger innenfor yrkespedagogisk forskning
    • har utvidet kunnskap om ulike typer data og etiske og praktiske spørsmål knyttet til datainnsamling i yrkespedagogisk forskning
    • har utvidet kunnskap om ulike typer forskningsdesign og deres forskningsetiske implikasjoner

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vurdere relevant yrkespedagogisk forskning med utgangspunkt i forskningsetikk og metoder
    • kan planlegge et selvstendig yrkespedagogisk forskings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan utvikle og vurdere yrkespedagogiske og forskningsetiske problemstillinger
    • har kompetanse om forskningsetikk og bruk av kilder og referanser
  • Assessment

    Undervisningen i dette emnet består av forelesninger, i tillegg vil det arrangeres seminarer, gruppearbeid og metodeverksted. Seminarer, gruppearbeid og veiledninger vil også kunne foregå digitalt.

  • Permitted exam materials and equipment

    Følgende tre arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Arbeidskrav 1: Studentene skal utvikle en intervjuguide til et kvalitativt intervju, gjennomføre intervjuet og transkribere det. Arbeidskravet løses i grupper på 2-3 studenter, og skal gjennomføres første semester. Omfang avtales med emneansvarlig/veileder.

    • Arbeidskrav 2: Studentene skal utvikle et kvantitativt spørreskjema. Spørreskjemaet skal sendes til medstudenter og svarene skal innhentes. Arbeidskravet løses i grupper på 2-3 studenter, og skal gjennomføres første semester. Omfang avtales med emneansvarlig/veileder.

    • Arbeidskrav 3: Studentene skal skrive et individuelt refleksjonsnotat med beskrivelse av og refleksjon over gjennomføringen av det kvalitative intervjuet og det kvantitative spørreskjema, jf. arbeidskrav 1 og 2. Refleksjonsnotatet skal være forankret i relevant teori for emnet, omfang 1200 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i andre semester.

    Hensikten med arbeidskravene er å tilegne seg kunnskap om relevante metoder for yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid, trening i å kunne planlegge og gjennomføre et mulig forsknings- eller utviklingsprosjekt (forskningsdesign), og å kunne vurdere relevante forskningsetiske problemstillinger.

    Krav om obligatorisk tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene (dette inkluderer fellesundervisning og læringsgrupper). I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

    Studenter som overstiger fraværskvoten på 20 %, på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 %, uansett fraværsgrunn.

  • Grading scale

    Eksamen består av en semesteroppgave i grupper på 2-3 studenter. Oppgaven består i å lage en skisse til et forsknings- eller utviklingsprosjekt med særlig vekt på vitenskapsteori og forskningsmetode (omfang 3000 ord +/- 10%).

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Dersom det ikke kan dannes en gruppe, gjennomføres ny/utsatt eksamen individuelt.

  • Examiners

    Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt, men det forventes at studentene benytter korrekt kildehenvisning og referanseteknikk