Programplaner og emneplaner - Student
BIB3400 Data curation and analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Databehandling og -analyse
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet gir en innføring i utvalgte metoder og verktøy for å behandle og analysere data som er relevante i blant annet ulike deler av bibliotekarens arbeidsmarked.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Recommended preliminary courses
Eksamen vurders til Bestått/Ikke bestått.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende innsikt i programmeringsprinsipper
- har grunnleggende innsikt i systematisk håndtering av data
Ferdigheter
Studenten
- kan grunnleggende programmering
- behersker verktøy for behandling, analyse, og presentasjon av data
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til oppbygningen av typiske datakilder
- har forståelse for bruk av datakilder og hvordan analyseverktøy og programmering inngår i utnyttelsen av disse
-
Teaching and learning methods
Forskningsmetodologi og forskningsetikk skal gi en innføring i kunnskapsgrunnlaget i forskning innen det yrkespedagogiske feltet samt være et verktøy for arbeidet med masteroppgaven. Emnet gir en oversikt over ulike tilnærminger, forskningsmetoder og verktøy som brukes i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid, og en introduksjon til forskningsetiske prinsipper og retningslinjer. Emnet drøfter hvordan teori, etikk og metodologi bidrar til å danne en analytisk ramme for yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid.
-
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale forskningsmetodologiske tilnærminger innenfor yrkespedagogisk forskning
- har utvidet kunnskap om ulike typer data og etiske og praktiske spørsmål knyttet til datainnsamling i yrkespedagogisk forskning
- har utvidet kunnskap om ulike typer forskningsdesign og deres forskningsetiske implikasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere relevant yrkespedagogisk forskning med utgangspunkt i forskningsetikk og metoder
- kan planlegge et selvstendig yrkespedagogisk forskings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle og vurdere yrkespedagogiske og forskningsetiske problemstillinger
- har kompetanse om forskningsetikk og bruk av kilder og referanser
-
Assessment
Undervisningen i dette emnet består av forelesninger, i tillegg vil det arrangeres seminarer, gruppearbeid og metodeverksted. Seminarer, gruppearbeid og veiledninger vil også kunne foregå digitalt.
-
Permitted exam materials and equipment
Følgende tre arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal utvikle en intervjuguide til et kvalitativt intervju, gjennomføre intervjuet og transkribere det. Arbeidskravet løses i grupper på 2-3 studenter, og skal gjennomføres første semester. Omfang avtales med emneansvarlig/veileder.
- Arbeidskrav 2: Studentene skal utvikle et kvantitativt spørreskjema. Spørreskjemaet skal sendes til medstudenter og svarene skal innhentes. Arbeidskravet løses i grupper på 2-3 studenter, og skal gjennomføres første semester. Omfang avtales med emneansvarlig/veileder.
- Arbeidskrav 3: Studentene skal skrive et individuelt refleksjonsnotat med beskrivelse av og refleksjon over gjennomføringen av det kvalitative intervjuet og det kvantitative spørreskjema, jf. arbeidskrav 1 og 2. Refleksjonsnotatet skal være forankret i relevant teori for emnet, omfang 1200 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i andre semester.
Hensikten med arbeidskravene er å tilegne seg kunnskap om relevante metoder for yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid, trening i å kunne planlegge og gjennomføre et mulig forsknings- eller utviklingsprosjekt (forskningsdesign), og å kunne vurdere relevante forskningsetiske problemstillinger.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene (dette inkluderer fellesundervisning og læringsgrupper). I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Studenter som overstiger fraværskvoten på 20 %, på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 %, uansett fraværsgrunn.
-
Grading scale
Eksamen består av en semesteroppgave i grupper på 2-3 studenter. Oppgaven består i å lage en skisse til et forsknings- eller utviklingsprosjekt med særlig vekt på vitenskapsteori og forskningsmetode (omfang 3000 ord +/- 10%).
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Dersom det ikke kan dannes en gruppe, gjennomføres ny/utsatt eksamen individuelt.
-
Examiners
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt, men det forventes at studentene benytter korrekt kildehenvisning og referanseteknikk