Programplaner og emneplaner - Student
BIB3400 Data curation and analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Databehandling og -analyse
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i utvalgte metoder og verktøy for å behandle og analysere data som er relevante i blant annet ulike deler av bibliotekarens arbeidsmarked.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Prosjektskisse til bacheloroppgaven skal legges frem for medstudenter i gruppe før den godkjennes av veileder. Skissen bør ha et omfang på inntil 2000 ord. Hensikten med prosjektskissen er å hjelpe studentene med å komme i gang med bacheloroppgaven og sikre at planen for arbeidet er gjennomførbar. Studentene vil motta tilbakemelding og veiledning på skissen.
Arbeidskrav 2
Arrangere en fagdag i grupper bestående av 4-5 studenter, der hensikten er å få erfaring med å planlegge og gjennomføre en fagdag der bacheloroppgavene presenteres for medstudenter og inviterte gjester. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner til fravær avtales alternativ presentasjon med fagansvarlig.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende innsikt i programmeringsprinsipper
- har grunnleggende innsikt i systematisk håndtering av data
Ferdigheter
Studenten
- kan grunnleggende programmering
- behersker verktøy for behandling, analyse, og presentasjon av data
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til oppbygningen av typiske datakilder
- har forståelse for bruk av datakilder og hvordan analyseverktøy og programmering inngår i utnyttelsen av disse
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium. Emnet er campusbasert.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter:
- Arbeidskrav 1: En individuell programmeringsoppgave som dekker de grunnleggende komponentene av et dataprogram. Programmet leveres med et forståelses- og refleksjonsnotat på ca. 1-2 sider.
- Arbeidskrav 2: Analyse og klargjøring av et datasett med hjelp av et dataanalyseverktøy. Oppgaven skal leveres med dokumentasjon av løsningen på ca. 2 sider.
- Arbeidskrav 3: Fysisk deltagelse på to-dagers seminar (to timers varighet hver av dagene). Seminaret er ment å forberede studentene på gjennomføring av gruppeeksamen, og forutsetter at eksamensgruppene er dannet til da. Seminaret går ut på å løse en konkret oppgave i gruppe (dag 1) samt å presenterer løsningen og veien til den i plenum (dag 2).
Formålet med arbeidskravene er å utvikle ferdigheter i samsvar med læringsutbyttet i emnet.
Arbeidskravene 1 og 2 må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller begge arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Arbeidskrav 3 må være gjennomført og godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær må studenten levere et skriftelig arbeid som alternativ, etter nærmere beskrivelse.
Assessment
Emnet helhetlig yrkesfaglærerkompetanse - bacheloroppgave er det avsluttende emnet i yrkesfaglærerutdanningen, studieretning for helse- og oppvekstfag. I dette emnet vil det bli lagt vekt på at studentene skal kunne integrere yrkesfag, yrkesfagopplæring og FoU-aktiviteter, samt vise en helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.
Arbeidet med bacheloroppgaven skal bidra til en yrkesfaglig og yrkespedagogisk fordypning innenfor et nærmere avgrenset problemområde. Med utgangspunkt i «det doble praksisfelt» vil bacheloroppgaven være rettet mot å utvikle kunnskap som kan bidra til å knytte sammen og utvikle yrkeskompetanse og lærerkompetanse.
Permitted exam materials and equipment
For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner og alle tidligere praksisperioder i yrkesfaglærerutdanningen.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om aktuell forskning nasjonalt og internasjonalt innen bacheloroppgavens yrkesfaglige og pedagogiske tema
- har kunnskap om ulike forskningsmetoder
- kjenne gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjons- og yrkesutøvelse og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske og yrkesdidaktiske kunnskaper innenfor fag- og yrkesopplæring i helse- og oppvekstfag og relevante fag i grunnskolen
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
- kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
- kan anvende relevante forskningsmetoder, fremstille data på en troverdig måte og ivareta forskningsetiske hensyn
- kan formidle resultatene på en klar og oversiktlig måte i en oppgave i henhold til gjeldene retningslinjer både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, utvikle yrkesstolthet og yrkesidentitet innenfor fag- og yrkesopplæring i helse- og oppvekstfagene
- viser endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole og arbeidsliv
- kan se tverrfaglige sammenhenger mellom profesjonsfag og yrkesfag
Examiners
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, gruppeundervisning/veiledning med veileder i delt klasse, gruppearbeid, fremlegg og veiledning. Skisse/utkast av/til bacheloroppgave skal presenteres muntlig for medstudenter og faglærere både underveis og før fagdagen.