EPN-V2

BIB3210 Knowledge Organizationg and Retreival 3.1 Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 3.1
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 3.1 består av de to delemnene Klassifikasjons- og indekseringsteori og Research og analytisk referansearbeid. Klassifikasjons- og indekseringsteori gir kunnskap om automatiske metoder for indeksering og gjenfinning. I tillegg til arbeid med indeksering av fagtekster gis det innføringer i indeksering av skjønnlitteratur, film, lyd og bilder. Kunnskapen om emnesystemer utfylles med ontologier.

Delemnet Research og analytisk referansearbeid behandler temaer som systematiske søk, vitenskapelig publisering, forskerstøtte og bibliometri, i tillegg til grunnleggende gjennomgang av emner knyttet til analytisk referansearbeid. Det gis inngående innføringer i bibliografiske databaser og informasjonsressurser. Bibliotekarens rolle i samvirke med en institusjons eller et fagfelts informasjonsbehov er sentralt i faget.

Required preliminary courses

BIPRAK2, BIB2000, BIB2100, BIB2300, BIB2201

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har utdypet og utvidet kunnskap om og forståelse for kunnskapsorganisatoriske emner som er behandlet tidligere i studiet
  • kjenner prinsipper og metoder for automatisk indeksering og gjenfinning
  • kjenner løsninger for indeksering og gjenfinning i skjønnlitteratur og ikke-tekstlig materiale
  • har inngående kunnskap om og forståelse for analytisk referansearbeid
  • kjenner prinsippene for systematiske søk
  • kjenner bibliotekarens rolle i kunnskapsproduksjonen
  • har kunnskap om vitenskapelig publisering
  • har kunnskap om bibliometri

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teorier, modeller og hjelpemidler i arbeid med oppbygging, bruk og evaluering av gjenfinningssystemer
  • kan analysere og evaluere hvordan systemer bygget på ulike indekseringsmetoder fungerer sammen og hver for seg
  • kan utforme referater og vurdere deres funksjon i gjenfinningen
  • kan gjenkjenne og vurdere ulike indekseringsmåter og systemer for emnerepresentasjon, inkludert ontologier
  • kan finne fram til, velge, bruke og evaluere bibliografiske databaser og andre informasjonsressurser
  • kan planlegge og gjennomføre systematisk søk som grunnlag for kunnskapsoversikter
  • kan veilede ulike brukergrupper i søkestrategi og avanserte litteratursøk
  • kan bistå forskere i bruk av verktøy knyttet til vitenskapelig publisering
  • kan anvende enkle bibliometriske metoder og verktøy

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.

Course requirements

I delen Klassifikasjons- og indekseringsteori er det et tredelt arbeidskrav som løses individuelt eller i gruppe. Alle tre deler leveres til fastsatte frister og godkjennes samlet av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

I delen Research og analytisk referansearbeid er arbeidskravet en prosjektoppgave innen fagets emner. Tema er selvvalgt innenfor en gitt ramme og det må godkjennes av faglærer. Oppgaven skal utføres individuelt eller av to studenter sammen. Omfanget av oppgaven skal være 4.000-6.000 ord. Oppgaven skal presenteres for medstudenter og faglærere. Arbeidskrav skal gjennomføres innen fastlagt tid og godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Assessment

Vurderingsordningen er todelt:

  1. I delemnet Klassifikasjons- og indekseringsteori er det en skriftlig, individuell 4-timers eksamen.
  2. I delemnet Research og analytisk referansearbeid er det en tredagers individuell hjemmeeksamen.

Kandidater som ikke består hele eller deler av eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i den delen som ikke er bestått.

De to delene karaktersettes hver for seg. Karakterene på delene oppgis på vitnemålet. Begge deler teller like mye. Det gis en samlet karakter for de to delene. Begge valgte emner må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått.

Permitted exam materials and equipment

Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
  • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor utdanningsprogrammet

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
  • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
  • kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
  • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet