Programplaner og emneplaner - Student
BIB2750 Cultural and knowledge policies Course description
- Course name in Norwegian
- Kultur- og kunnskapspolitikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar for seg de kultur- og kunnskapspolitiske rammeverk som er viktige for bibliotek og andre kultur- og informasjonsinstitusjoner. Vi ser nærmere på allmenn kulturpolitikk, litteraturpolitikk og politikken relatert til arkiv, bibliotek og museum. Disse politikkområdene blir studert i lys av kulturpolitiske tradisjoner og teknologisk utvikling. Vi ser også nærmere på hva som kjennetegner den kulturpolitiske forskningen.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Bestått første studieår eller tilsvarende
Learning outcomes
Etter gjennomført emne og INTER1200 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (INTER1200 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med to stjerner (**)).
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn, unge og deres foresatte**
- kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem**
- kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge**
- kan redegjøre for standardiserte verktøy som anvendes i kartlegging av barns aktivitet, deltakelse og livskvalitet
- kan redegjøre for habilitering som kunnskapsområde, og reflektere over muligheter og utfordringer relatert til de tverrprofesjonelle og tverrsektorielle prosessene, både i kommune- og spesialisttjenesten
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge**
- kommunisere anerkjennende med foresatte**
- innhente informasjon om folkehelsetilstanden på kommunenivå, og drøfte faktorer som påvirker folkehelsen og som kan forklare sosial ulikhet i helse
- kartlegge faktorer i et arbeids- eller skolemiljø som fremmer og hemmer ansattes/elevers helse, og påvirker mulighet for deltakelse
- foreslå tiltak som fremmer folkehelse og sosial inkludering blant barn i et mangfoldig samfunn, og drøfte tiltakene i lys av atferdsteori og etikk
- planlegge og begrunne tiltak som fremmer helse og arbeidsinkludering i et mangfoldig samfunn
- reflektere over hvordan en persons livserfaringer og kulturelle bakgrunn kan komme til uttrykk gjennom kroppslig uttrykk og bevegelse
- veilede fysioterapeutstudenter i veileder-/instruktørrollen
- foreslå og begrunne tiltak i tverrprofesjonell habilitering og reflektere over innvirkning på deltakelse på arenaer som er viktige for individet
Generell kompetanse
Studenten
- kan presentere gjennomføring og erfaringer fra et praksisprosjekt
- kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte**
- har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte**
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, oppgaver, seminar, ferdighetstrening, forelesninger og praksisstudier.
Studentene skal i en periode gjennomføre prosjektbasert praksis, til sammen 30 timer. Prosjektbasert praksis gjennomføres på en arena der en fysioterapeut vil kunne bidra med kompetanse og tiltak innen forebyggende og helsefremmende arbeid. Eksempler på slike arenaer er frisklivssentraler, bydelshus, barnehage, skoler og helsestasjon, og ulike arenaer i arbeidslivet der bedriftshelsetjenesten kan være representert. Hensikten med prosjektbasertpraksis er at studenten skal få et større innblikk i faktorer som fremmer helse og funksjon, samt utforme og foreslå helsefremmende og forebyggende tiltak på gruppe- og samfunnsnivå. Prosjektbasert praksis leder frem til en prosjektoppgave som inngår i eksamen.
INTER1200:Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger. For nærmere beskrivelse av INTERACT, se https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Course requirements
Prosjektbasert eksamen i gruppe på 2-3 studenter, basert på prosjektbasert praksis innen «oppvekst, arbeidsliv og folkehelse». Omfang 1400 ord (+/- 10 %).). Studentene jobber med prosjektoppgaven i store deler av emneperioden.
Ny og utsatt eksamen: Dersom oppgaven vurderes til karakteren F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én gang.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillat så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Grading scale
10 studiepoeng overlapp med FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper og MENDI2200 Folkehelse, fysisk aktivitet og bevegelse.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Håkon Larsen