EPN-V2

BIB2740 Literature and reading Course description

Course name in Norwegian
Litteratur og lesing
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tar for seg litteratur i et formidlingsperspektiv. Med utgangspunkt i folkebibliotekets mandat om å formidle kvalitet, allsidighet og aktualitet leses og diskuteres et utvalg tekster fra ulike sjangre og av ulik karakter. Det legges vekt på å synliggjøre forskjellige lesemåter og tilnærminger

Emnet arbeider med tekstene i lys av deres tilblivelse og utfra hvordan de brukes og anvendes. En profesjonell formidling krever at bibliotekaren har forståelse og respekt både for hvor tekstene kommer fra, og for at leseopplevelsen og litteraturens funksjoner varierer med tid, sted, kultur og livsfase.

Gjennom forelesninger, seminarer og praktiske formidlingsoppgaver (primært mot voksne), øves studentene i å kunne lese litteratur kritisk og med øye for hvordan andre kan oppleve og forstå de samme tekstene annerledes.

Studentene øves i å se kvalitet og verdi på tvers av egen smak, bevisstgjøre seg sine egne preferanser, og utvikles som lesere og formidlere.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har god innsikt i og forståelse for et bredt utvalg litterære verk
  • har utvidet kunnskap om ulike formidlingspraksiser
  • har kunnskap om hvordan litteratur kan leses, anvendes og formidles på forskjellige måter

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle litteratur til ulike målgrupper
  • kan reflektere over styrker, svakheter og potensiale i egen og andres formidling
  • kan redegjøre for ulike måter å lese og forstå tekster på

Generell kompetanse

Studenten

  • kan foreta kritiske og sammenlignende vurderinger
  • kan utøve faglig begrunna skjønnsmessige vurderinger

Teaching and learning methods

Emnet tar for seg de kultur- og kunnskapspolitiske rammeverk som er viktige for bibliotek og andre kultur- og informasjonsinstitusjoner. Vi ser nærmere på allmenn kulturpolitikk, litteraturpolitikk og politikken relatert til arkiv, bibliotek og museum. Disse politikkområdene blir studert i lys av kulturpolitiske tradisjoner og teknologisk utvikling. Vi ser også nærmere på hva som kjennetegner den kulturpolitiske forskningen.

Undervisningsspråk er norsk.

Course requirements

Informasjonssøking og informasjonsinnhenting har alltid vært en sentral del av bibliotekarenes arbeid. Med introduksjon av weben, ulike mobile teknologier og kunstig intelligens er søking nå også en hverdagslig aktivitet for de fleste personer i samfunnet. Samtidig kan informasjonsbehovene som brukere forventer å kunne løse ved hjelp av søkemotorer variere mye i størrelse og kompleksitet, og brukere er ikke alltid i stand til å løse disse på egen hånd. Dette emnet tar for seg hvordan informasjonsbehov kan oppstå i forskjellige kontekster, og hvordan informasjonssøkeatferd vil variere med informasjonsbehovet og brukergrensesnitt i søkesystemet. Atferden vil også påvirkes av faktorer som kontekst og brukermangfold. Emnet inkluderer også grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon (HCI), og fokuserer på interaksjon mellom brukere og søkesystemer.

Undervisningsspråk er norsk.

Assessment

Ingen forkunnskapskrav

Permitted exam materials and equipment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har innblikk i teorier og prinsipper for utvikling av fysiske og digitale samlinger i ulike typer bibliotek
  • har kjennskap til hovedtrekk ved den mediehistoriske utviklingen og hvordan nye teknologier påvirker samfunnet generelt og biblioteket spesielt
  • har oversikt over ulike sjangere i forskjellige medier

Ferdigheter

Studenten

  • skal ha en kritisk, vurderende innstilling til ulike samlingers funksjoner og mål i gitte kontekster, og kan vurdere en samling ut fra kvalitet og relevans
  • kan se et medium i historisk perspektiv, forklare hva som er viktige kjennetegn ved mediet, og drøfte hvordan mediet er gjort tilgjengelig i biblioteket
  • kan presentere en selvstendig problemstilling innen emnet medier, sjangere og samlinger, forklare hvorfor problemstillingen er relevant og viktig, og skissere svar på problemstillingen
  • kan presentere en sjanger og utfordringer ved sjangerinndelinger på en interessevekkende og kunnskapsrik måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i faglige diskusjoner om og foreta selvstendige vurderinger knyttet til samlingsutvikling, medier og sjangere.

Grading scale

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Gruppeoppgave som resulterer i en muntlig presentasjon (5-10 min.) fra hver gruppe.
  • Arbeidskrav 2: Individuell skriveoppgave (3 sider).
  • Arbeidskrav 3: Gruppearbeid som resulterer i en innlevering (maks. 12 lysbilder).
  • Arbeidskrav 4: Gruppearbeid og hverandrevurdering. Hver gruppe lager en figur/illustrasjon med en forklarende tekst på en halv side.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. 

Examiners

Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig skoleeksamen på 6 timer.