Programplaner og emneplaner - Student
BIB2740 Literature and reading Course description
- Course name in Norwegian
- Litteratur og lesing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet gir en innføring i samtidslitteraturen og dens rolle i offentligheten så vel som for den enkelte leser i hennes livsverden. Formidling forstås innenfor emnet som praktisk erfaringsbasert kunnskap, avhengig av vurderingskompetanse og forståelse for litteraturens funksjoner og virkninger på individ og i samfunn. Emnet kombinerer formidlings- og litteraturteoretiske perspektiv med praktisk øvelse i ulike formidlingsformer. Fokus er på den aktuelle litteraturen i Skandinavia, men det åpner seg også mot verden. Emnet inkluderer både norsk og oversatt litteratur; skjønnlitteratur og sakprosa, så vel som film og bildekunst. Både formidlingshandlingen og litteraturen diskuteres med utgangspunkt i estetiske, litteratursosiologiske, mediekulturelle og etiske problemstillinger. Et viktig siktemål for undervisningen er å sette samtidslitteraturen i sammenheng med historien, så vel som aktuelle litterære, kulturelle og politiske tendenser og debatter.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Recommended preliminary courses
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Required preliminary courses
Emnet behandler det administrative arbeidets utvikling og de fenomener og prosesser som er gjenstand for dokumentasjon. Det legger vekt på den forvaltningsmessige, organisatoriske og informasjonsteknologiske utviklingen de seneste 150 årene og dens påvirkning på dokumentasjonspraksis. Emnet har særlig fokus på nåtidens norske administrasjon, forvaltningssystem og organisasjonsprinsipper.
-
Learning outcomes
Ingen forkunnskapskrav.
-
Teaching and learning methods
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- kunnskap om dokumentasjonens rolle og funksjon i et historisk perspektiv
- grunnleggende kjennskap til organisasjonsteori og organisasjonsformer
- kunnskap om informasjonsteknologiens utvikling og forskjellige perspektiver på dens virkninger
- god kunnskap om norsk forvaltningspraksis
Ferdigheter
- redegjøre for dokumentasjonens formål og funksjon i dag og i et historisk perspektiv
- identifisere grunnleggende organisasjonsformer
- analysere og beskrive grunnleggende dokumentasjonsprosesser og de sammenhengene de har oppstått i
- diskutere dagens administrative praksis og de utfordringer teknologiutviklingen innebærer
Generell kompetanse
- reflektere kritisk over utviklingen av informasjonsteknologi, organisasjon og arbeidsprosesser
- reflektere over hvordan teknologisk innovasjon og forvaltningens samfunnsoppdrag kan påvirke dokumentasjonspraksis
-
Course requirements
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.
-
Assessment
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- en poster om et;oppgitt tema i tilknytning til emnets innhold. Posteren skal presenteres muntllig, ca. 15 minutter, for medstudenter og lærere i plenum.
Arbeidskravet gjennomføres som en gruppeoppgave i grupper på 3-5 deltakere.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist, før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom; arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Permitted exam materials and equipment
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema.Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
-
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.