EPN

BIB2730 Metadata in libraries Course description

Course name in Norwegian
Metadata i bibliotek
Study programme
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i viktige standarder og praksiser innenfor metadataproduksjon i den norske og internasjonale biblioteksektoren. Å forstå metoder og grunnleggende prinsipper for praktisk katalogisering og emnebeskrivelse er viktige læringsmål, men emnet søker også å gi studentene innsikt i utfordringer knyttet til for eksempel metadatakvalitet og interoperabilitet. 

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

BIB2700 Brukere og systeminteraksjon 

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav. 

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper  

Studenten 

  • har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller 
  • har grunnleggende kunnskap om registreringsstandarder og metadataskjemaer for beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper i bibliotek 
  • har grunnleggende kunnskap om metadatakvalitet og betydningen for gjenfinning og interoperabilitet 
  • har god kunnskap om emnebeskrivelse generelt, og grunnleggende kunnskap om aktuelle emnespråk

Ferdigheter 

Studenten 

  • har grunnleggende ferdigheter i å analysere og beskrive ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning i bibliotek 
  • har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere bibliografiske modeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer. 
  • har grunnleggende ferdigheter i innholdsanalyse av dokumenter og bruk av emnespråk. 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi 
  • har erfaring i samarbeid og arbeidsdeling 
  • har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/ eller gruppearbeid. 

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Emnet har fire skriftlige arbeidskrav som skal dokumenteres hver for seg.

  • Arbeidskrav 1: Import og bearbeiding av katalogposter. Arbeidskravet løses individuelt og i grupper.
  • Arbeidskrav 2: Emneord og klassifikasjon som del av en samling.
  • Arbeidskrav 3: Vurdering av metadatakvalitet. Arbeidskravet løses i grupper.
  • Arbeidskrav 4: Et individuelt refleksjonsnotat.

Arbeidskravenes samlede dokumentasjon vil være på ca 10-20 sider.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få tilgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, vil det bli gitt mulighet til å levere en omarbeidet versjon én gang innen gitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt. 

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensur av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.