EPN-V2

BIB2730 Metadata in libraries Course description

Course name in Norwegian
Metadata i bibliotek
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i viktige standarder og praksiser innenfor metadataproduksjon i den norske og internasjonale biblioteksektoren. Å forstå metoder og grunnleggende prinsipper for praktisk katalogisering og emnebeskrivelse er viktige læringsmål, men emnet søker også å gi studentene innsikt i utfordringer knyttet til for eksempel metadatakvalitet og interoperabilitet. 

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Recommended preliminary courses

    BIB2700 Brukere og systeminteraksjon 

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav. 

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper  

    Studenten 

    • har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller 
    • har grunnleggende kunnskap om registreringsstandarder og metadataskjemaer for beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper i bibliotek 
    • har grunnleggende kunnskap om metadatakvalitet og betydningen for gjenfinning og interoperabilitet 
    • har god kunnskap om emnebeskrivelse generelt, og grunnleggende kunnskap om aktuelle emnespråk

    Ferdigheter 

    Studenten 

    • har grunnleggende ferdigheter i å analysere og beskrive ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning i bibliotek 
    • har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere bibliografiske modeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer. 
    • har grunnleggende ferdigheter i innholdsanalyse av dokumenter og bruk av emnespråk. 

    Generell kompetanse 

    Studenten 

    • har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi 
    • har erfaring i samarbeid og arbeidsdeling 
    • har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/ eller gruppearbeid. 

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    Emnet har fire skriftlige arbeidskrav som skal dokumenteres hver for seg.  

    • Arbeidskrav 1: Studentene skal først individuelt og deretter i grupper arbeide med import og bearbeiding av katalogposter. Arbeidet skal dokumenteres i en felles tekst der innspill fra den enkelte inngår. 
    • Arbeidskrav 2: Studentene skal gjennom oppgaveløsing øve på klassifikasjon og emneordsetting. 
    • Arbeidskrav 3: Studentene skal vurdere metadatakvalitet. Arbeidskravet løses i grupper. 
    • Arbeidskrav 4: Et individuelt refleksjonsnotat. 

    I alle arbeidskravene skal studentene levere en skriftlig tekst. Arbeidskravenes samlede dokumentasjon vil være på ca. 10-20 sider. 

     

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få tilgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, vil det bli gitt mulighet til å levere en omarbeidet versjon én gang innen gitt frist. 

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig skoleeksamen på 6 timer. 

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt. 

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensur av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.