Programplaner og emneplaner - Student
BIB2730 Metadata in libraries Course description
- Course name in Norwegian
- Metadata i bibliotek
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i viktige standarder og praksiser innenfor metadataproduksjon i den norske og internasjonale biblioteksektoren. Å forstå metoder og grunnleggende prinsipper for praktisk katalogisering og emnebeskrivelse er viktige læringsmål, men emnet søker også å gi studentene innsikt i utfordringer knyttet til for eksempel metadatakvalitet og interoperabilitet.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Calculators, all types
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller
- har grunnleggende kunnskap om registreringsstandarder og metadataskjemaer for beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper i bibliotek
- har grunnleggende kunnskap om metadatakvalitet og betydningen for gjenfinning og interoperabilitet
- har god kunnskap om emnebeskrivelse generelt, og grunnleggende kunnskap om aktuelle emnespråk
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i å analysere og beskrive ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning i bibliotek
- har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere bibliografiske modeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer.
- har grunnleggende ferdigheter i innholdsanalyse av dokumenter og bruk av emnespråk.
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi
- har erfaring i samarbeid og arbeidsdeling
- har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/ eller gruppearbeid.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Emnet har fire skriftlige arbeidskrav som skal dokumenteres hver for seg.
- Arbeidskrav 1: Studentene skal først individuelt og deretter i grupper arbeide med import og bearbeiding av katalogposter. Arbeidet skal dokumenteres i en felles tekst der innspill fra den enkelte inngår.
- Arbeidskrav 2: Studentene skal gjennom oppgaveløsing øve på klassifikasjon og emneordsetting.
- Arbeidskrav 3: Studentene skal vurdere metadatakvalitet. Arbeidskravet løses i grupper.
- Arbeidskrav 4: Et individuelt refleksjonsnotat.
I alle arbeidskravene skal studentene levere en skriftlig tekst. Arbeidskravenes samlede dokumentasjon vil være på ca. 10-20 sider.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få tilgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, vil det bli gitt mulighet til å levere en omarbeidet versjon én gang innen gitt frist.
Assessment
The student must have passed the first year of the programme or equivalent.
Permitted exam materials and equipment
Work and teaching methods include lectures, group work, question sessions and laboratory work. The lectures involve student activity and the material elucidated with the help of examples of clinical relevance. The laboratory work focuses on aseptic work technique. The flipped classroom method is used for parts of the course. Digital learning resources will be made available to students in advance, and the time they spend at the university will be used to work on assignments and group work.
Grading scale
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- Minimum attendance of 90% in the laboratory course in the production of pharmaceuticals subject to sterility requirements
- Individual practical test in the production of pharmaceuticals subject to sterility requirements, up to 2 hours
If the practical test is not approved, arrangements will be made for another attempt before the ordinary exam. Approval is required in order for the student to be able to take the ordinary exam. Students are entitled to a third attempt before the resit/rescheduled exam. ;If a piece of required coursework is not approved, this may lead to delayed progress in the programme.;
Examiners
Supervised individual written exam, 4 hours