Programplaner og emneplaner - Student
BIB2730 Metadata in libraries Course description
- Course name in Norwegian
 - Metadata i bibliotek
 
- Weight
 - 10.0 ECTS
 
- Year of study
 - 2023/2024
 
- Course history
 - 
                                                    
 
- Curriculum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            SPRING 2024
                                                        
                                                        
 
- Schedule
 
- Programme description
 
- 
    
Introduction
Emnet gir en innføring i viktige standarder og praksiser innenfor metadataproduksjon i den norske og internasjonale biblioteksektoren. Å forstå metoder og grunnleggende prinsipper for praktisk katalogisering og emnebeskrivelse er viktige læringsmål, men emnet søker også å gi studentene innsikt i utfordringer knyttet til for eksempel metadatakvalitet og interoperabilitet.
Undervisningsspråk er norsk.
 - 
    
Recommended preliminary courses
BIB2700 Brukere og systeminteraksjon
 - 
    
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
 - 
    
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller
 - har grunnleggende kunnskap om registreringsstandarder og metadataskjemaer for beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper i bibliotek
 - har grunnleggende kunnskap om metadatakvalitet og betydningen for gjenfinning og interoperabilitet
 - har god kunnskap om emnebeskrivelse generelt, og grunnleggende kunnskap om aktuelle emnespråk
 
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i å analysere og beskrive ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning i bibliotek
 - har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere bibliografiske modeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer.
 - har grunnleggende ferdigheter i innholdsanalyse av dokumenter og bruk av emnespråk.
 
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi
 - har erfaring i samarbeid og arbeidsdeling
 - har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin
 
 - 
    
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/ eller gruppearbeid.
 - 
    
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Emnet har fire skriftlige arbeidskrav som skal dokumenteres hver for seg.
- Arbeidskrav 1: Studentene skal først individuelt og deretter i grupper arbeide med import og bearbeiding av katalogposter. Arbeidet skal dokumenteres i en felles tekst der innspill fra den enkelte inngår.
 - Arbeidskrav 2: Studentene skal gjennom oppgaveløsing øve på klassifikasjon og emneordsetting.
 - Arbeidskrav 3: Studentene skal vurdere metadatakvalitet. Arbeidskravet løses i grupper.
 - Arbeidskrav 4: Et individuelt refleksjonsnotat.
 
I alle arbeidskravene skal studentene levere en skriftlig tekst. Arbeidskravenes samlede dokumentasjon vil være på ca. 10-20 sider.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få tilgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, vil det bli gitt mulighet til å levere en omarbeidet versjon én gang innen gitt frist.
 - 
    
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig skoleeksamen på 6 timer.
 - 
    
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
 - 
    
Grading scale
Gradert skala A-F.
 - 
    
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensur av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.