EPN-V2

BIB2720 Organisation of data and information Course description

Course name in Norwegian
Organisering av data og informasjon
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i sentrale prinsipper og teknologier som er grunnlaget for organisering, gjenfinning og deling av informasjon i moderne informasjonssystemer. Emnet dekker modellering av informasjon, forskjellige teknologier for lagring, organisering og utveksling av strukturert informasjon og metoder for indeksering og gjenfinning av tekst.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten

    • har grunnleggende kunnskap om metode, prosess og grafiske språk som brukes i konstruksjon av informasjonsmodeller
    • har grunnleggende kunnskap om relasjonsdatabaser
    • har grunnleggende kunnskap om semantiske data
    • har grunnleggende kunnskap om formater for utveksling av data

    Ferdigheter

    Studenten

    • har grunnleggende ferdigheter i å modellere informasjon
    • har grunnleggende ferdigheter i å lage relasjonsdatabaser og kan gjøre enkle spørringer
    • har grunnleggende ferdigheter i å lage og forstå semantiske data
    • har grunnleggende ferdigheter i bruk av formater for utveksling av data

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi for modellering, lagring og representasjon av data og informasjon
    • har erfaring i prosjektarbeid, samarbeid og arbeidsdeling i grupper
    • har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin for modellering, representasjon og lagring av data og informasjon
  • Teaching and learning methods

    Forelesingene gir en innføring i teori og metoder. Studentene jobber med faginnholdet gjennom et prosjektbasert øvingsopplegg med flere delinnleveringer (separate arbeidskrav). Undevisningen og veiledning er oppmøtebasert.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1 - Modellering: Studentene skal utvikle en datamodell for et valgt eksempel som er relatert til det bibliografiske domene. Modellen skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
    • Arbeidskrav 2 - Database: Studentene skal sette opp en database og evaluere denne med noe data og eksempelspørringer. Leveranse er en kjørende database, samt dokumentasjon som spesifiserer og forklarer løsningen. Leveres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
    • Arbeidskrav 3 - Legge inn data i databasen og utvikle spørringer som genererer oversikter og aggregeringer. Dokumenteres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
    • Arbeidskrav 4: Semantiske data: Utvikle skjema og konvertere databasen til semantiske data (RDF) med bruk av etablerte identifikatorer for entitetene og skjematyper fra RDA registry. Skjema og data skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 1-2 sider og innleveringen skal inkludere filene som er genererte.

    I alle arbeidskravene inngår deltagelse i medstudentvurderinger hvor studentene skal gi tilbakemeldinger på 2 andre prosjekter.

    Formålet med arbeidskravene er å utvikler ferdigheter i samsvar med læringsutbyttet i emnet.

    Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.