EPN-V2

BIB2720 Organisation of data and information Course description

Course name in Norwegian
Organisering av data og informasjon
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i sentrale prinsipper og teknologier som er grunnlaget for organisering, gjenfinning og deling av informasjon i moderne informasjonssystemer. Emnet dekker modellering av informasjon, forskjellige teknologier for lagring, organisering og utveksling av strukturert informasjon og metoder for indeksering og gjenfinning av tekst.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskap 

    Studenten 

    • har grunnleggende kunnskap om metode, prosess og grafiske språk som brukes i konstruksjon av informasjonsmodeller
    • har grunnleggende kunnskap om relasjonsdatabaser 
    • har grunnleggende kunnskap om markeringsspråk  
    • har grunnleggende kunnskap om semantiske data 
    • har grunnleggende kunnskap om metodene som brukes for indeksering og søk i teks

    Ferdigheter

    Studenten 

    • har grunnleggende ferdigheter i å modellere informasjon 
    • har grunnleggende ferdigheter i å lage relasjonsdatabaser og kan gjøre enkle spørringer 
    • har grunnleggende ferdigheter i bruk av markeringsspråk 
    • har grunnleggende ferdigheter i å lage og forstå semantiske data 

    Generell kompetanse 

    Studenten 

    • har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi for modellering, lagring og representasjon av data og informasjon
    • har erfaring i prosjektarbeid, samarbeid og arbeidsdeling i grupper 
    • har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin for modellering, representasjon og lagring av data og informasjon 
  • Teaching and learning methods

    Forelesingene gir en innføring i teori og metoder. Studentene jobber med faginnholdet individuelt og i grupper gjennom øvingsopplegg med flere delinnleveringer (separate arbeidskrav).  

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav: 

    • Arbeidskrav 1 - Modellering: Studentene skal utvikle en datamodell for et valgt eksempel. Modellen skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
    • Arbeidskrav 2 - Database: Studentene skal sette opp en database, fylle denne med data og lage spørringer mot dataene. Leveranse er en kjørende database, samt en dokumentasjon over data og spørringer i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider. 
    • Arbeidskrav 3 - Markeringsspråk: Studentene skal eksportere/konvertere egne data i til XML og kjøre spørringer mot dataene. Data og spørringer skal dokumenteres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider. 
    • Arbeidskrav 4: Semantiske data: Utvikle skjema og representere et utvalg av egne data som semantiske data. Skjema og data skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider. 
    • Arbeidskrav 5: Fulltekstindeksering: Studentene skal analysere bruk av tekstindeksering i 2 forskjellige biblioteksøkesystemer. Observasjoner og refleksjoner skal dokumenteres i et notat med størrelse på ca. 2-3 sider. 

    I alle arbeidskravene inngår deltagelse i medstudentvurderinger hvor studentene skal gi tilbakemeldinger på 2 andre prosjekter.

    Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.