Programplaner og emneplaner - Student
BIB2710 Promotion of literature and culture Course description
- Course name in Norwegian
- Kultur- og litteraturformidling
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Combined exam:
1) Supervised individual written exam in pharmaceutics, 3 hours
2) Individual practical exam in pharmaceutics, 3 hours
3) Supervised individual written exam in drug calculations, 2 hours
One overall grade is awarded based on the following weighting of parts 1 and 2 of the exam: Written exam in pharmaceutics 60%, practical exam in pharmaceutics 40%. Students must be awarded a pass grade (A-E) for both parts of the exam in pharmaceutics in order to pass the course. If the student is awarded an F in one part of the exam, this part of the exam must be retaken.
In addition, the student must pass the exam in drug calculations. A faultless exam paper is required to pass. If a student fails the drug calculations exam, he/she must retake this part.
Students can appeal the grade awarded for part 1 and 3 of the exam.
Required preliminary courses
All parts of the exam: Calculator
Learning outcomes
Parts 1 and 2 pharmaceutics: Grade scale A-F
Part 3 drug calculations: Pass/fail
Teaching and learning methods
Parts 1 and 2 pharmaceutics: All exams are assessed by two examiners. At least 30% of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment should benefit all the students.
Part 3 drug calculations: All the exam papers will be assessed by an internal examiner.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
- har avansert kunnskap om virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
- har inngående kunnskap om biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
- har inngående kunnskap om margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
- har inngående kunnskap om behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
- har inngående kunnskap om kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
- har inngående kunnskap om anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
- har bred kunnskap om kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
- kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
- kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
- har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging og strålebehandling
- kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
- kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av fraksjoneringsmønster
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlingsplanlegging ved stråleterapi
- kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag og onkologi knyttet til problemstillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
- kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
- har innsikt i og kan identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi
Assessment
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, workshops, gruppe- og prosjektarbeid og ferdighetstreninger med veiledning.
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse ved ferdighetstreninger, workshops og timeplanlagt gruppe- og prosjektarbeid
Grading scale
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Kombinert eksamen bestående av to deler:
1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %) 2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer
Det gis én samlet karakter. Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E). Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én gang.
Examiners
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn med omfang på seks timer.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.