EPN-V2

BIB2710 Promotion of literature and culture Course description

Course name in Norwegian
Kultur- og litteraturformidling
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Individuell praktisk - muntlig.

Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, poster eller lignende. Tid pr. student: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, ca. 15 minutter til avklarende spørsmål).

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny praktisk - muntlig eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Required preliminary courses

Alle hjelpemidler tillatt

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • skal ha innblikk i teorier og prinsipper for formidling (muntlig og skriftlig) i ulike kontekster og til ulike målgrupper
  • skal ha kunnskaper innen resepsjonsteori og litteratursosiologi som er relevant for formidling i bibliotek
  • skal ha innsikt i en kulturhistorisk periode

Ferdigheter

Studenten

  • kan drive formidling både muntlig og skriftlig
  • kan analysere andres formidling og vurdere styrker og svakheter ved denne formidlingen
  • aktualisere et litterært verk fra en kulturhistorisk periode

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i faglige diskusjoner om, og foreta selvstendige vurderinger av formidling i forskjellige kontekster

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid. Undervising er hovedsakelig campusbasert.

Course requirements

  • Ungdomskultur, barn og unges utvikling
  • Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
  • Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
  • Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
  • Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
  • Omsorg ved kriser
  • Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
  • Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
  • Yrkesfaglig karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
  • Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen
  • Yrkesfaglig kompetanseutvikling

Praksis

  • 10 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
  • Minimum 10 dager yrkespraksis

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell mappe som inneholder to deler:

  1. På grunnlag av arbeidskrav 1 skal det skrives en teori- og refleksjonstekst på maks 2200 ord
  2. En omarbeidet versjon av arbeidskrav 3, på maks 1200 ord

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.