EPN-V2

BIB2700 Users and system interaction Course description

Course name in Norwegian
Brukere og systeminteraksjon
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i samtidslitteraturen og dens rolle i offentligheten så vel som for den enkelte leser i hennes livsverden. Formidling forstås innenfor emnet som praktisk erfaringsbasert kunnskap, avhengig av vurderingskompetanse og forståelse for litteraturens funksjoner og virkninger på individ og i samfunn. Emnet kombinerer formidlings- og litteraturteoretiske perspektiv med praktisk øvelse i ulike formidlingsformer. Fokus er på den aktuelle litteraturen i Skandinavia, men det åpner seg også mot verden. Emnet inkluderer både norsk og oversatt litteratur; skjønnlitteratur og sakprosa, så vel som film og bildekunst. Både formidlingshandlingen og litteraturen diskuteres med utgangspunkt i estetiske, litteratursosiologiske, mediekulturelle og etiske problemstillinger. Et viktig siktemål for undervisningen er å sette samtidslitteraturen i sammenheng med historien, så vel som aktuelle litterære, kulturelle og politiske tendenser og debatter.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner sentrale teorier om informasjonssøkeatferd
  • kjenner relevante grunnprinsipper for menneske-maskin-interaksjon (HCI)
  • har inngående kjennskap til relevansbegrepet, og kan relatere dette til ulike typer informasjonsbehov og søkestrategier
  • har innsikt i webens oppbygning og gjenfinning på web

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teorier om informasjonssøkeatferd for bedre å forstå ulike brukeres behov
  • kan kommunisere hensiktsmessig med brukere med formål å avdekke informasjonsbehov
  • kan evaluere bruken av relevante prinsipper for menneske-maskin-interaksjon i søkegrensesnitt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan veilede forskjellige typer brukere basert på en vurdering og forståelse av deres informasjonsbehov

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner, selvstudium og praktiske øvelser relevante for formidling og vurdering. Emnet er praktisk rettet, og det forventes at studentene deltar aktivt i øvelser knyttet til emnet. Emnet er organisert i relevante temabolker som varierer fra semester til semester.

Course requirements

Studentene skal gjennomføre to gruppeoppgaver i to ulike grupper:

  1. En praktisk muntlig formidlingsoppgave internt ved utdanningen (bokprat, panelsamtale, diskusjon om samtidslitteraturen eller lignende)
  2. Planlegge og gjennomføre en ekstern formidlingsoppgave på et bibliotek eller på en annen offentlig arena. Det skal skrives en kort individuell rapport om formidlingsoppgaven (1-2 sider)

Arbeidskrav må være gjennomført innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Vurderingsformen er todelt:

  • Individuell skriftlig semesteroppgave: En artikkel med selvvalgt tema innenfor fagets rammer med et omfang på 12500 tegn med mellomrom +/-10% (Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5). Tema skal godkjennes av faglærer før innlevering. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang
  • Individuell muntlig eksamen: Eksaminering i ca. 20 minutter på grunnlag av pensum og en forberedt oppgave.

Semesteroppgave og muntlig eksamen teller like mye. Både samlet karakter og delkarakter oppgis.

Kandidater som ikke består hele eller deler av eksamen, kan gå opp til ny/ utsatt eksamen i den/ de delen(e) som ikke er bestått.

Permitted exam materials and equipment

Semesteroppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Muntlig eksamen: Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.