Programplaner og emneplaner - Student
BIB2610 Project management in practice Course description
- Course name in Norwegian
- Praktisk prosjektstyring
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
- 
                                                    
- Curriculum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            SPRING 2025
                                                        
                                                        
 
- Schedule
- Programme description
- 
    IntroductionEmnet skal gi studentene teoretisk kunnskap om prosjektarbeid som arbeidsmetode og praktiske ferdigheter i gjennomføring av arrangement og andre prosjekter. Arbeid med et konkret prosjekt i grupper inngår. Undervisningsspråk er norsk. 
- 
    Required preliminary coursesIngen forkunnskapskrav. 
- 
    Learning outcomesSpesialpedagogikk 2 (oppdrag) (30 studiepoeng) er en del av den nasjonale strategien for videreutdanning av lærere – Kompetanse for kvalitet – og gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Innholdet i studiet bygger videre på spesialpedagogikk 1 eller tilsvarende spesialpedagogiske fag med omfang på minimum 30 studiepoeng. Studietilbudet fordyper seg innenfor det psykososiale vanskeområdet, rådgivning og innovasjonsarbeid i skolen. Studiet er delt i to emner som fokuserer på henholdsvis psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv, og rådgivning og utviklingssarbeid i skolen. Felles for begge emnene er fokuset på miljøets påvirkning på individet, og hvordan fagpersoner kan forstå og møte ulike atferdsuttrykk. Spesialpedagogikk 2 (oppdrag) er et erfaringsbasert studium som tar utgangspunkt i studentenes erfaringer fra et mangfoldig klasserom. Studiets formål er å styrke deltakernes kompetanse og profesjonalitet til å utvikle og forbedre skolens spesialpedagogiske og inkluderende praksis. Målet er at elever med særskilte behov og spesialundervisning får opplæring av høy kvalitet og opplever et inkluderende læringsmiljø. Studentene skal bruke sin kompetanse til å drive utviklingsarbeid på individ- og systemnivå på egen arbeidsplass og må derfor forholde seg til skolens praksiser, strukturer og skolens samlede læringsmiljø. 
- 
    Teaching and learning methodsMålgruppen for studiet er lærere i grunnskolen og videregående opplæring, lærere som underviser voksne på disse nivåene, og lærere i kulturskoler. 
- 
    Course requirementsFor å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav: Arbeidskrav 1: Mål- og interessentkartlegging (gruppe). Muntlig presentasjon med presentasjonsdokumenter (5-10 minutter). Arbeidskrav 2: Milepælsplan (gruppe). Skriftlig innlevering, 2-3 sider. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. 
- 
    AssessmentEksamen i emnet består av to deler: - En skriftlig sluttrapport på 3-4 sider som dokumenterer gjennomført prosjekt. Rapporten utarbeides og leveres av prosjektgruppa som har jobbet sammen gjennom semesteret.
- Et individuelt skriftlig refleksjonsnotat på 2-3 sider som gir studenten mulighet til å kommentere gjennomføringen av prosjektet og sette arbeidskravene inn i en prosjektfaglig sammenheng.
 De to delene vurderes hver for seg og teller begge 50% av den samlede vurderingen. For bestått eksamen må begge deler bestås. Utsatt eksamen/ny prøve tas i den/de delen(e) av eksamen som ikke er bestått.En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av sluttrapport/refleksjonsnotat til sensur én gang. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. 
- 
    Permitted exam materials and equipmentStudiet er organisert som et deltidsstudium hvor det veksles mellom samlinger på campus og en nettbasert organisering. Studiet består av følgende to emner: - Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv (15 studiepoeng)
- Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen (15 studiepoeng)
 I emnet «Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv» vil ulike forståelsesmåter av psykososiale vansker bli synliggjort og problematisert. Emnet skal belyse hvordan ulike utfordringer i skolen kan forebygges og avhjelpes, og det rettes søkelys mot ulike tilnærmingsmåter for å skape gode betingelser for utvikling og læring. Tidlig innsats og tiltak for å skape inkluderende praksiser i skolen vil være sentralt i emnet. Studiet har fokus på studentenes erfaring og legger opp til at studentene skal reflektere over egen praksis og organisasjon. I emnet «rådgivning og utviklingsarbeid i skolen» blir det fokusert på ulike rådgivningsperspektiver som grunnlag for spesialpedagogiske tiltak. I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivning- og innovasjonsarbeid. Sentralt i hele studiet er studentenes utvikling av egen praksis, men også organisasjonsutvikling på skolene studentene tilhører. 
- 
    Grading scaleSamlingene vil bygge på temaforelesninger og studentaktive studieformer med refleksjon og erfaringsdeling rundt praksisrelaterte arbeidskrav, samt praktiske øvelser. Mellom samlingene vil studentene arbeide med arbeidskrav på eget arbeidssted. Arbeidsformene er viktig del av studiet, og skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Arbeidsformene kan variere mellom: - forelesning
- nettbaserte forberedelser mellom samlingene
- arbeid i læringsgrupper
- gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i grupper
- videopptak av veiledningssituasjoner
- skriftlige oppgaver
- arbeid med kasusoppgaver
- studentfremlegg
 
- 
    ExaminersArbeidskrav Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren. Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Studentene skal gjennomføre to arbeidskrav per semester, samt gruppeeksamen på høsten og individuell semesteroppgave på våren. I arbeidskravene vil det inngå kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av ny faglig kunnskap. Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan. Faglig aktivitet med krav om deltakelse Studietilbudet er et samlingsbasert deltidsstudium. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med studiene mellom samlingene, blant annet gjennom arbeidskrav, refleksjonsoppgaver og aktivt arbeid med pensumlitteratur. Ettersom studiet har et praksis- og utviklingsorientert fokus, med vekt på studentenes egne erfaringer, er det et krav om 80% tilstedeværelse hvert semester for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20% kan unntaksvis kompenseres med en skriftlig oppgave etter avtale med faglærer.