EPN-V2

BIB2600 Scholarly communication and methods of science Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapelig kommunikasjon og metode
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap:

Kandidaten har

  • grunnleggende kunnskap om å lede veiledningsgrupper
  • kunnskap om hvordan veiledning kan brukes i læreprosesser i grupper
  • kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i veiledningen
  • kunnskap om ulike organisasjoner og ulike roller innenfor det trafikkpedagogiske feltet den enkelte kan jobbe i

Ferdigheter

Kandidaten

  • ferdigheter i veiledning av grupper
  • har ferdigheter i å lede endrings- og utviklingsprosesser
  • har forståelse for profesjons- og yrkesutøverens plass i systemet/ organisasjonen

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevante forskningsresultater
  • har generell kompetanse i å vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for en kvalifisert gruppeveiledning
  • har innsikt i utviklings- og endringsprosesser med hovedfokus på trafikkopplæring

Required preliminary courses

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
  • arbeid i grupper med spesiell vekt på øvelser i å gi veiledning med refleksjon over egen gjennomføring
  • gi og motta veiledning i gruppe
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
  • skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
  • bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr

Studentene skal i samsvar med arbeidskrav i hvert emne gjennomføre praktisk veiledning av medstudenter for å erfare veiledning og reflektere over egne erfaringer, videreutvikle sin kompetanse som veileder og implementere veiledning

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i kvantitative og kvalitative datainnsamlings- og analysemetoder
  • har en reflektert holdning til metoder, kildebruk og resultater
  • har kunnskap om personvern og forskningsetiske retningslinjer
  • har innsikt i vitenskapelig publisering og prinsippene for åpen vitenskap
  • har genrekunnskap og innsikt i forskningsformidling

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge et selvstendig forskningsprosjekt basert på metoder og teorier som er relevante for feltet
  • kan anvende samfunnsfaglige metoder og teori i arbeid med oppgaveløsning i sitt videre studieforløp
  • kan gjennomføre enklere undersøkelser og analyser i sitt fremtidige arbeid i praksisfeltet
  • kan vurdere og formidle vitenskapelig kunnskap

Generell kompetanse

Studenten

  • har en grunnleggende forståelse av hva en forskningsprosess innebærer av planlegging, gjennomføring og rapportering
  • kan designe et forskningsprosjekt
  • kan vurdere vitenskapsteoretiske, metodiske og etiske problemstillinger

Teaching and learning methods

Eksamen består av to deler:

Del 1: Det skal utarbeides et skriftlig undervisningsopplegg i grupper på 2-4 studenter. Eksamen går over to uker og har et omfang på ca. 5000 ord +/- 10%. Undervisningsopplegget skal omhandle gruppeveiledning av kolleger eller elever i bil og i klasserom, og begrunnes pedagogisk og didaktisk opp mot pensumlitteraturen.

Del 2: Framføring av undervisningsopplegget (gruppe), omfang 20-30 min.

Begge eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner, kan eksamen gjennomføres individuelt etter avtale med faglærer.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom eller ikke bestått på en av eksamensdelene, er det kun den delen som ikke er gjennomført eller ikke bestått som må tas om igjen. Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Course requirements

Del 1: Alle hjelpemidler tillatt

Del 2: Notater fra undervisningen og litteratur fra pensumlista

Assessment

Begge eksamensdelene vurderes til bestått/ikke bestått, og vektes 50% hver. Alle medlemmer i en gruppe får samme karakter.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes to interne sensorer på begge eksamensdelene.

Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år

Grading scale

Emnet utgjør 15 studiepoeng. Det er fokus på veiledning av grupper gjennom at studentene må planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningsprosesser i grupper. Studentene skal ha innsikt og ferdigheter i metoder og modeller for veiledning i grupper, og ha inngående kjennskap til grunnleggende organisasjons- og systemteori/profesjonskunnskap, samt arbeide med utviklings- og endringsprosesser.

Temaet Pedagogisk gruppeveiledning, handler om planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningsprosesser i grupper, metoder og modeller i veiledning og gruppen som læringsarena. Emnet tar også for seg organisasjons- og systemkunnskap og det å være en del av et kollegium.

Examiners

Kunnskaper

Studenten

  • har utdypet kunnskap om prosjektorganisering og produksjonsarbeid
  • har utdypet kunnskap i produksjonsplanlegging av en audiovisuell produksjon innen fakta eller fiksjon
  • har kunnskap om ulike fagfunksjoner innen audiovisuelle produksjoner
  • har grunnleggende kunnskap om manusskriving og filmatiske grunnelementer

Ferdigheter

Studenten

  • kan produsere en fjernsynsreportasje
  • har trening i ideutvikling, manusskriving og produksjonsplanlegging av en audiovisuell fortelling innen fakta eller fiksjon
  • kan planlegge og gjennomføre vanlige medieproduksjoner fra idé til ferdig produkt på en effektiv måte med tanke på organisering, samarbeid, produksjonsprosess og teknikk med hensyn til både form og innhold
  • kan ta i bruk kreative og håndverksmessige delkunnskaper, bringe med seg medieteoretiske perspektiver i arbeidet med, og tilpasse teknisk gjennomføringen i henhold til innholdsmessige fortellergrep i en medieproduksjon

Course contact person

Undervisning og veiledning gis dels i plenum og dels i mindre produksjonsgrupper/-team.

I løpet av semesteret skal studentene lage en medieproduksjon som et prosjektarbeid i grupper på normalt tre til fem studenter. Prosjektarbeidet skal resultere i et medieprodukt og en teoretisk del knyttet til produksjonen (se vurdering). Medieproduktet skal være innenfor et område studentene ønsker å kvalifisere seg for læremiddelutvikling, programskaping, informasjonsarbeid, undervisning med mer.

I arbeidet med den teoretiske delen knyttet til medieproduktet stilles det krav om

  • en avgrenset problemstilling knyttet til prosjektarbeidet
  • definert målgruppe
  • en redegjørelse for idé, Research og produksjon
  • en prosjektplan som også inneholder produksjonsplan
  • en egenevaluering av sluttproduktet og vurdering av gruppeprosessen på til sammen ca. ti sider
  • som vedlegg: siste versjon manus og produksjonsplan