EPN-V2

BIB2600 Scholarly communication and methods of science Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapelig kommunikasjon og metode
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Emnet introduserer forskningsprosessen, praksiser for vitenskapelig publisering og grunnleggende perspektiver på vitenskapelige metoder. Emnet gir studentene innsikt i teoretiske og metodiske verktøy, slik at de både i det videre studieløpet og senere kan bidra til å beskrive og utvikle praksisfeltet ved å gjennomføre undersøkelser av ulikt omfang. Samtidig utgjør vitenskapelig produsert kunnskap vesentlige deler av innholdet i alle typer bibliotek. Emnet skal derfor også gjøre studentene i stand til å forstå, vurdere og formidle vitenskapelige tekster. Studentene skal opparbeide seg innsikt i hva en forskningsprosess krever av planlegging, gjennomføring og rapportering, slik at de etter endt studieløp har et grunnlag for å bistå studenter og forskere i deres arbeid. Emnet gir et overordnet perspektiv på temaer som åpen vitenskap, bibliometri, publiseringsindikatorer og akademias profesjoner og disipliner.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har innsikt i kvantitative og kvalitative datainnsamlings- og analysemetoder
    • har en reflektert holdning til metoder, kildebruk og resultater
    • har kunnskap om personvern og forskningsetiske retningslinjer
    • har innsikt i vitenskapelig publisering og prinsippene for åpen vitenskap
    • har genrekunnskap og innsikt i forskningsformidling

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge et selvstendig forskningsprosjekt basert på metoder og teorier som er relevante for feltet
    • kan anvende samfunnsfaglige metoder og teori i arbeid med oppgaveløsning i sitt videre studieforløp
    • kan gjennomføre enklere undersøkelser og analyser i sitt fremtidige arbeid i praksisfeltet
    • kan vurdere og formidle vitenskapelig kunnskap

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har en grunnleggende forståelse av hva en forskningsprosess innebærer av planlegging, gjennomføring og rapportering
    • kan designe et forskningsprosjekt
    • kan vurdere vitenskapsteoretiske, metodiske og etiske problemstillinger
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvinger og selvstudium.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    En skriftlig gruppeinnlevering knyttet til vitenskapelig publisering (ca. 4-6 sider).

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med omfang på 12000-15000 tegn med mellomrom (skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5).

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Course contact person

    Nils Pharo