Programplaner og emneplaner - Student
BIB2600 Scholarly communication and methods of science Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapelig kommunikasjon og metode
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet introduserer forskningsprosessen, praksiser for vitenskapelig publisering og grunnleggende perspektiver på vitenskapelige metoder. Emnet gir studentene innsikt i teoretiske og metodiske verktøy, slik at de både i det videre studieløpet og senere kan bidra til å beskrive og utvikle praksisfeltet ved å gjennomføre undersøkelser av ulikt omfang. Samtidig utgjør vitenskapelig produsert kunnskap vesentlige deler av innholdet i alle typer bibliotek. Emnet skal derfor også gjøre studentene i stand til å forstå, vurdere og formidle vitenskapelige tekster. Studentene skal opparbeide seg innsikt i hva en forskningsprosess krever av planlegging, gjennomføring og rapportering, slik at de etter endt studieløp har et grunnlag for å bistå studenter og forskere i deres arbeid. Emnet gir et overordnet perspektiv på temaer som åpen vitenskap, bibliometri, publiseringsindikatorer og akademias profesjoner og disipliner.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i kvantitative og kvalitative datainnsamlings- og analysemetoder
- har en reflektert holdning til metoder, kildebruk og resultater
- har kunnskap om personvern og forskningsetiske retningslinjer
- har innsikt i vitenskapelig publisering og prinsippene for åpen vitenskap
- har genrekunnskap og innsikt i forskningsformidling
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge et selvstendig forskningsprosjekt basert på metoder og teorier som er relevante for feltet
- kan anvende samfunnsfaglige metoder og teori i arbeid med oppgaveløsning i sitt videre studieforløp
- kan gjennomføre enklere undersøkelser og analyser i sitt fremtidige arbeid i praksisfeltet
- kan vurdere og formidle vitenskapelig kunnskap
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse av hva en forskningsprosess innebærer av planlegging, gjennomføring og rapportering
- kan designe et forskningsprosjekt
- kan vurdere vitenskapsteoretiske, metodiske og etiske problemstillinger
Teaching and learning methods
The following coursework requirements must be met before the student can take the exam:
- minimum attendance of 80 % at seminars and skills training.
Course requirements
Supervised individual written exam, 4 hours.
Assessment
Calculator, ruler triangle and ruler.
Permitted exam materials and equipment
Grade scale A-F.
Grading scale
All exams are assessed by two examiners. At least 20 % of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment should benefit all the students.
Examiners
- 10 credits overlap with the course ORTO1200 Biomechanics and Movement Analysis.
Course contact person
Nils Pharo