EPN-V2

BIB2201 Metadata Course description

Course name in Norwegian
Metadata
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Meta-ethics, normative ethics and descriptive ethics; Empirically Supported Treatments; motivation; motivational operations; generalization; token economy; precision teaching; learning difficulties; autism; habit disorders; repetitive behavior disorders and treatments; phobias and treatments; behavioral disorders in dementia; conditions of addiction; behavioral pediatric approach.

  • Required preliminary courses

    BIB2500

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten

    • har bred innsikt i standarder, formater og praksis for beskrivelse av ulike typer dokumenter
    • har generell kunnskap om hvordan metadata brukes i gjenfinning, organisering og anvendelse av informasjon og annet innhold, og spesifikk innsikt i produksjon og bruk av metadata i arkiv og bibliotek
    • har kunnskap om kvalitetkrav til og kvalitetssikring av metadata
    • er kjent med gjenbruk og interoperabilitet, modeller, protokoller og formater for utveksling av metadata
    • har kunnskap om opphavsrett og lisenser for fri tilgang til samlinger av metadata
    • forstår hvordan metadata inngår i og kan formidles som data på den semantiske weben
    • har et fremtidsrettet perspektiv på metadata med god innsikt i moderne bibliografiske modeller

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og beskrive ulike typer av dokumenter med tanke på organisering og gjenfinning
    • kan lage og strukturere metadata i overenstemmelse med standarder, etablert praksis og formater
    • kan oversette mellom ulike formater og modeller med egnede verktøy
    • kan strukturere og tilrettelegge metadata for den semantiske weben
    • kan analysere og vurdere kvalitet av metadata

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan jobbe selvstendig og i gruppe med faglige utfordringer
    • kan formidle faglig kunnskap
    • kan utvikle egen kunnskap og finne relevant litteratur
    • har den digitale kompetansen som er relevant for å løse faglige utfordringer
  • Content

    Temaer som inngår i emnet:

    • Beskrivelse av ulike dokumenttyper
    • Ulike typer registreringsstandarder og metadataskjema
    • Metadatakvalitet; sentrale bergreper, hjelpemidler og metoder for kvalitetssikring
    • Opphavsrett til samlinger av metadata, lisenser for fri tilgang til metadata
    • Teori og modeller for interoperabilitet og gjenbruk av metadata
    • Bruk av XML som format for strukturering av metadata
    • Bruk av XML-baserte løsninger for oversettelse mellom formater
    • RDF og semantiske data
    • Utveksling av data med webbaserte protokoller
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.

  • Course requirements

    I emnet inngår 4 arbeidskrav som skal utføres i grupper på 3-5 studenter og er delinnleveringer/aktiviteter i et gjennomgående prosjekt:

    • To av arbeidskravene er skriftlige innleveringer
    • Ett arbeidskrav er studentvurdering hvor studentene skal evaluere og gi tilbakemeldinger til andre gruppers leveranser
    • Ett arbeidskrav er en avsluttende presentasjon som holdes for faglærer og andre studenter i emnet.

    Arbeidskravene skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.

  • Assessment

    Vurderingsformen er en individuell skriftlig tredagers hjemmeeksamen.

    Kandidater som ikke består eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.